Nilssons nya

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nilssons nya

Inlägg av Isidor » 5/5 2010 23:34

Det resonemanget köper jag inte Niklas. Jag jobbar själv i en av våra 3 stora städer och vi kör merca sprinter på 3,8 ton med 30cm förhöjt tak och vi kunde inte ha en bättre bil i storstadtrafiken, det lovar jag. fantastisk svängradie, något som volvon verkligen inte har, bra sitthöjd som gör att man ser över bilarna framför och inte rakt in i dem, otroligt bra vårdarutrymme, mm....
Sen finns det alltid bostadsområden som inte är gjorda för biltrafik alls men då spelar det ingen roll om du har en cheva eller en fiat uno.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Nilssons nya

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2010 20:58

Gamla stan rymmer ganska många människor och där kommer vi inte in med cheva. Det har testats gånger flera med "lillmicun" som ibland använts som tjockisambulans. RTJ har ju specialbilar som tagits fram för ett enda syfte.. Att kunna verka i just gamla stan. SÅ nej, det kan aldrig bli ett alternativ med cheva.. Jag vet att det förekommit att man kört en väldigt stor patient på RTJ personbil med släpkärra där patienten fått ligga på bår på släpkäran för transport till just denna bil. Vidare så hade vi en patient när jag var på akutbilen som var galet storväxt. Vi fick då hjälp av chevan (Den får inte användas i detta syfte längre vad jag vet). Personalen kom inte ens i närheten av adressen vilkett ledde till av vi körde en tubad patient, halvsittande i en röd WW transporter från RTJ till KS. Säga vad man vill men de vill verkligen hjälpa till när det skiter sig:)

Husby är på samma sätt extremt trångt och jag skulle vilja se den som rattar en cheva där. Har vid flera tillfällen haft väldigt svårt att komma fram där med akutbilen= volvo v70 i originalutförande. Likaså vissa områden i Kista skulle du aldrig få in en sådan bil. Promise..

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Nilssons nya

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/5 2010 21:03

Jag hör vad säger om fördelarna med cheva och jag vet vad du pratar om. Jag gillar också den typen av fordon. Jag har frilansat i sådana bilar, så erfarneheten är inte stor, men jag har åkt tillräckligt mycket för att veta vad jag pratar om.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nilssons nya

Inlägg av Isidor » 10/5 2010 11:25

Som sagt, chevan är inte det enda alternativet på storbil... De områden där man inte kommer in med en vanlig personbil spelar det ingen roll om man har cheva, sprinter eller S80...

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Nilssons nya

Inlägg av DirtyNurse » 10/5 2010 15:28

Jag tror faktiskt att fördelarna överväger nackdelarna med storbilar. Självklart har jag också mött tillfällen då det helt enkelt är för trångt för att ta sig in, men i sådanna fall har det alltid gått att lösa. Jag tycker det är orealistiskt att man skall låta bli att skaffa storbilar pga ett fåtal områden där det är trångt. Precis som att vi vid iva-trsp byter bil så borde väl detta kunna göras vid larm till trånga gator. I sånna fall skulle det säkerligen kunna fungera om man har en reservambulans på stationen?

Storbilar=säkerhet för personalen, det skall gå före det mesta i mina ögon. Sedan är breddskillnaden inte så makaber som man kan tro. Jag har erfarenhet av både cheva och sprinter. Båda är i mina ögon den typ av ambulanser som lämpar sig bäst i arbetsmiljö-synpunkt.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nilssons nya

Inlägg av Isidor » 12/5 2010 11:48

Sprintern är ca 25cm bredare än en S80, sen är den ungefär lika mycket högre om har standardtaket. Tittar man sen på vändradien på S80 så ligger den på 16m med framhjulsdrift och ännu en meter till med 4x4 medan sprintern har blygsamma 13,5m. Jag vill tro att man tar sig fram lättare och säkrare med en sprinter än en volvo!

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Nilssons nya

Inlägg av DirtyNurse » 12/5 2010 14:54

Jag har aldrig förstått varför det är så extremt dålig svängradie, har kört dom som reservbilar och på en mindre station jag jobbat lite på. Någon som vet om svängradien förändrats på de nya modellerna?
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nilssons nya

Inlägg av Isidor » 14/5 2010 14:49

Framhjulsdrivna bilar tenderar att ha större svängradie än bakhjulsdrivna, lägg sedan till en förlängd hjulbas så har du svaret.

daanse
Inlägg: 2
Blev medlem: 18/4 2010 12:45

Re: Nilssons nya

Inlägg av daanse » 8/7 2010 21:55

Detta är mitt första inlägg här på forumet.

Hittade följande klipp på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=cihHobvDX2w
/Daniel
USK & SSK-studerande

Skriv svar