Fäste för syrgasflaska?

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Timmy

Fäste för syrgasflaska?

Inlägg av Timmy » 20/10 2009 17:56

Hejsan gott folk!

Har precis registrerat mig här och suttit och läst runt lite, intressant att få lite inblick i en värld som man rätt så ofta ser lite här och var men som man aldrig fått någon riktig kunskap om.

Anledningen till att jag registrerat mig här är att jag går sista året på en KY-utbildning i Design och Produktutveckling på Yhsyd i Olofström. Som del i sista året ingår ett examensprojekt, vilket är ett uppdrag som görs för ett riktigt företag. Om det sedan kommer att användas i verkligheten är ju en annan fråga, men vi är i alla fall ett gäng grupper som kommer att komma med några olika förslag på lösningar till företaget.

De som vi har fått att samarbeta med är en av Sveriges största ambulansbyggare. Detta företag har en ny serie ambulanser på gång, men att de har tröttnat på en sak som vi skulle få hjälpa till med - fästanordning till syrgasflaska (eller är det bättre att säga syrgastub?). På den modellen vi ska arbeta med så sitter de i ett litet utrymme en bit bakom hytten, och byts utifrån. Så vitt jag fattade det så sätts de idag enbart fast med ett slags spännband, och sitter så att det ska gå att byta till vilken flaska som helst innifrån, typ att man byter munstycke eller något sådant. Problemet var det att han som briefade oss inte exakt visste hur det fungerade eller hur det används i praktiken, så min tanke var att fråga några som kanske känner till detta lite bättre - ni.

Tänkte mest spåna lite såhär i början, vad finns det för saker ni irriterar er på med syrgasflaskornas fästning? Håller de sig på plats bra? Är de lätta att byta (är det ni som ambulansförare som byter sådant själva?)? Finns det något ni skulle vilja se förbättrat? Vi fick även reda på att de skulle sitta två och två, finns det någon speciell anledning till detta?
En annan tanke som finns är hur det ser ut i andra länders ambulanser? Har sett några inlägg här från folk som jobbat utomlands, så där kanske finns någon smartare anordning?

Hoppas nån kan ta sig tid att ge mig lite svar på frågorna - och de frågor som komma skall - tycker att det känns betydligt bättre om man kan få lite feedback från personer som verkligen håller på med grejerna i verkligheten. :D

Mer frågor och tankar kommer efterhand. ;)
/Timmy
Senast redigerad av 1 Timmy, redigerad totalt 1 gånger.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Fäste för syrgasflaska?

Inlägg av Isidor » 21/10 2009 9:50

Tjena Timmy!

Intressant projekt.
Jag har ett par saker jag undrar över... Vad är det för bil vi talar om? Är det en personbilsambulans som denna
http://www.eurolans.se/ambulance/merced ... -a2003.asp


eller är det en storbilsambulans som denna
http://www.eurolans.se/ambulance/large-ambulances.asp

Hur som helst så är ju tanken att flaskorna (kaviar har man på tub!;) ska kunna bytas snabbt och enkelt samtidigt som de sitter fast vid en krock. Det är vi själva som byter dessa när de tar slut. Anledningen till att det är 2 flaskor är att om den ena tar slut under transport så ska man alltid kunna skifta över till den andra direkt. Detta ska man kunna göra från vårdarutrymmet.

Ett hett tips är att besöka en ambulansstation, gärna en större med kanske lite olika bilmodeller för att få en bättre inblick. Skicka ett pm till mig så ska jag hjälpa dig... vi är inte så värst långt i från varandra verkar det som.

Timmy

Re: Fäste för syrgasflaska?

Inlägg av Timmy » 22/10 2009 11:15

Hejs!

Tack för svar! Håller med om att jag tycker projektet är intressant, och det känns roligare att göra något som faktiskt kan komma att användas i verkligheten jämfört med något som bara kommer hamna i någon lärares skrivbordslåda.

Den vi arbetar med är en storbilsambulans, en nyare modell av MB Sprinter.
Tror det är den som är på bilden från 090918 här som var den vi fick se: http://www.eurolans.se/news.asp

Det med krock ska man tänka på också ja, tror de nämnde att fästningen skulle klara 10G. Ett studiebesök hade varit perfekt - fick ju mer info om hur man arbetar med det av dig nu än vi fick på briefingen, men att se det i verkligheten är ju ändock mer lärorikt. PM på väg!

Skriv svar