Finns standardmått vad gäller höjd, bredd och längd för ambu

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Marilyn
Inlägg: 1
Blev medlem: 15/7 2010 11:43

Finns standardmått vad gäller höjd, bredd och längd för ambu

Inlägg av Marilyn » 15/7 2010 11:57

Hej!
Vi bor på en sk skafttomt.
Vår granne har på vägen ner till oss på samfällighetens mark/väg som är exakt 3 meter bred monterat upp fönstermarkiser som utfällda är 1,70 ovanför marken. De sticker ut mellan 80 cm - 1 m över vägen, har inte mätt.
Kan en ambulans ta sig under och förbi dessa markiser?
Finns standardmått vad gäller höjd, bredd och längd för ambulans? Undrar också hur mycket plats man ska reservera på t ex en samfällt ägd parkering för en ambulans som kanske behöver öppna sidodörrar och ha viss arbetsyta?
Mvh
Mari

skåneSSK
Inlägg: 21
Blev medlem: 22/2 2006 19:44

Re: Finns standardmått vad gäller höjd, bredd och längd för ambu

Inlägg av skåneSSK » 19/7 2010 10:17

Nej, standardmått finns inte på ambulanser, däremot finns det en trafikförordning som reglerar allmän väg. Jag läste om det när jag tog C-körkort för några år sedan och kan inte lagen i detalj men det borde gå att kolla upp på internet.

Är det en allmän eller enskild väg? om den är enskild så är frågan vem som äger och förvaltar den.

På en allmän väg skall bredden på körbanan vara minst 2,60 meter om jag inte minns fel, och "fri höjd" är 4,5 meter. Vid avvikelser från dessa bestämmelser ska det visas genom skyltar (allmän väg). Dessa regler gäller inte enskild väg om jag minns rätt... Hoppas iaf du fått lite hjälp..

(Vi har ett antal höga MB Sprinter på jobb och de är 2,60 eller 2,80 i höjd)

Skriv svar