Standbys nya blåljusbåge

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Standbys nya blåljusbåge

Inlägg av magnus32 » 2/2 2005 15:23

Vad tycker ni som sett Standbys nya diodbåge?
Har inte sett den "live" själv men tycker nog att det är lite synd att inte det finns några blixtljus i den.....
Kanske en diodbåge kombinerat med blixtljus i fronten hade varit det optimala, eller räcker det med diodljusen?
Vad anser ni som sett den? 8)

rebban

Re: Nya bågen

Inlägg av rebban » 9/2 2005 17:10

magnus32 skrev:Vad tycker ni som sett Standbys nya diodbåge?
Har inte sett den "live" själv men tycker nog att det är lite synd att inte det finns några blixtljus i den.....
Kanske en diodbåge kombinerat med blixtljus i fronten hade varit det optimala, eller räcker det med diodljusen?
Vad anser ni som sett den? 8)
Dålig!
Sämre synlighet mot den som polisan använder.

Anonymous

Blåljus =)

Inlägg av Anonymous » 10/2 2005 10:04

Jag är väll ingen proffs på blåljus ramper men har en god vänn som kör Connex radiobilar i Stockholm och dem blåljusen gillar jag... för att komma till saken så vill jag säga följande...
- För att en utryckninsbil ska vara just en utryckningsbil så ska den ha mycke blåljus... ramper... blink, strobelight och dioder ramper och likn.
Fick jag välja så skulle var enda ambulans få trycklufts drivna sirener .
:D
/ Christian

Anonymous

Standby

Inlägg av Anonymous » 30/11 2005 21:34

Hej!
Den nya bågen som sitter på nya ambulanser är inte Standbys egen, bågen har funnits länge, den är en Fransk uppfinning den har funnits länge men är ny i Sverige. Standby AB i Trollhättan har köpt modellen, och det är utrustningen i bågen som är Standbys egen. Var ett ganska stor reportage om den i tidningen "Sirenen" för någon månad sen.
jag har noga kollat upp detta, jag är en aktiv sammlare av blåljus och andra grejor till utryckningsfordon. Även polisen i Sthlm provar den nya bågen på sin polisbil 8-9070 (ledningsbil). I våras köpte Standby upp "itab neon" i Jönköpings ljusramps och blåljus tillverkning, så nu finns det bara en stor Svensk blåljus tillverkare. Tidigare fanns det 2 som kunde erbjuda i pricip samma utrustning. Men nu är de alltså ett stort företag. Fler modeller att erbjuda.
Hälsningar Fredrik

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 5/12 2005 8:10

finns det nån bild på bågen?

berggren.t

Inlägg av berggren.t » 20/9 2006 11:23


Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 20/9 2006 21:05

Är det den bågen ni menar tycker jag att synbarheten är god. Den sitter på Uddevallas nya akutbil som visades på blåljusmässan. Bra drag i den rampen tyckte jag.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

berggren.t

Inlägg av berggren.t » 20/9 2006 21:31

Jag tycker den e helt okej. Tänkte ha den på vår befälsbil faktiskt. Den är snyggare oxo. Lite modernare för den delen om jag ska vara lite petig. Det är inte bara å smälla upp en larmbåge tycker jag. Det ska passa på kärran oxo.

rubberduck

Inlägg av rubberduck » 26/9 2006 23:06

Varför är vi så insnöade på blåljus?
Är det någon som inte håller med om att stora rotor (blå) ljus syns bättre än strobe / diodljus? Särskilt i backkrön och bakifrån då rotorljusen "kastar" upp på byggnader, träd ch dyl...

Sen kan man undra...varför i helv...te bara BLÅljus, en kombination av RÖTT ljus och BLÅTT ljus syns betydligt mer!!!

Är vi kära i våra blåljus eller...?

berggren.t

Inlägg av berggren.t » 27/9 2006 11:10

Nja, det har väl bara blivit så.

Stopp-ljusen är ju blått/rött LED-ljus. De lyser f*n så mycket starkare än rotor. Iof beroende på vilken styrka det är på rotorlampan.

Tycker dock att en kombination av LED och rotor är ett alternativ.

Page

Inlägg av Page » 27/9 2006 19:41

En av filmerna här är på den nya akutbilen med M-bågen.

http://www.raddningssidan.se/raddning/f ... dd2006.htm

berggren.t

Inlägg av berggren.t » 28/9 2006 8:48

Jag är mycket för cymerti. Jag gillade inte blinkkombinationen på akutbilen.
Ena sidan strobad medan den andra bara vanligt blink. Besviken :(

Page

Inlägg av Page » 28/9 2006 11:22

Håller med.

berggren.t

Inlägg av berggren.t » 28/9 2006 11:36

Om man kunde programmera M-bågen som ett rinnande ljus som pendlade från sida till sida. Det skulle vara ballt men oxo mycket mer uppmärksammat ljus...tror jag.
Vi är ju för h***vete inne i framtiden. :lol:

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 28/9 2006 16:43

En anledning till att man inte har röda ljus är ju att polisen har ett större antal sirenkombinationer med olika mening. Dom gör ju skillnad på "lämna fri väg" och "stanna" rött används by the books för att indikera att bilen framför ska stanna... Själv har jag alltid tänkt mig en kombination av vanligt,blått och grönt ljus vore nått som skulle synas bra...

Skriv svar