Gammal ambulans

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Anonymous

Gammal ambulans

Inlägg av Anonymous » 18/2 2005 11:37

nån här som tycker det är sjuk att vi åker med en volvo som gått över 60tusen mil o är rostig

nån mer som har en veteran bil som ambulans

Swedman

Inlägg av Swedman » 18/2 2005 12:11

jo vi har 2 st på 60.000 vardera men märkligt nog så rullar de

Frejve

Inlägg av Frejve » 24/2 2009 1:22

Jag antar att dessa bytts ut nu? Vad var det för årsmodeller? Har ni behövt byta motor/vxllåda någon gång?
Jag har hört om Volvotaxibilar som gått över 80 000 mil utan att ens behöva byta motor och växellåda (men i dessa är det oftast 4-cyl + manuell), i ambulanserna sitter ju raka 6:an (förutom 260 & 760 som hade PRV-6:an (V6:a)) och en Japansk(?) automatlåda.
Det enda man märker i gamla Volvobilar som rullat dessa miltal brukar vara att sätena blivit enormt nedsuttna och fjädringen väldigt gungig.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/2 2009 16:44

Inget ovanligt med bilar som rullat långt över "bäst före sträckan". Vi har själva en reservbil som rullat +50000 och flera grannstationer har bilar som rullat lika mycket och mer därtill.

Även om den bara är en reservbil, tas den då och då i drift och ska köras i utryckningstrafik men patienter i.

Men vad gör man... det hjälper ju inte att påpeka det.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Hmmm

Inlägg av ambus » 28/2 2009 10:24

JO, man jag vet inte om denna diskussion skall eller kan jämföras med gamla taxibilar :? , det skiftar ju körsätt oftast och användningsområden i fråga om hastigheter och hur pass hårt man "nöter" på motorn, eller hur?
En ambulans på 60000 mil eller en taxi på 60000 mil= likvärdigt, Tveksam analys...sorry.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Inlägg av Rookie. » 28/2 2009 13:13

Det finns inte speciellt många seriösa taxiägare som kör 50.000-60.000 mil med sin bil.

Det kanske säger en del om våra ambulansföretag/landsting.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 28/2 2009 20:18

80000mil utan att ens byta motor... dåligt exempel som dessvärre även arbetsgivaren använt som argument.

-ja, bilarna har gått långt, men många av dem har ju ny motor så det är inga problem! detta sa vår förra högsta chef.

motorn är ju knappast det stora problemet när en bil rullat 50000 mil eller mer. Det är så mycket annat som slits och som kan vara direkt farligt om det går sönder under färd.

Hur många här kör sin privata bil 50000 mil?

Frejve

Inlägg av Frejve » 3/3 2009 1:00

Ni har faktiskt en väldigt stor poäng i det ni säger - inte särskilt säkert att köra utryckningsfordon som rullat så många mil, större slitage och därmed direkt livsfarligt vid t.ex. ett Prio 1-larm. Man vet ju aldrig om ett fjäderben kommer flygande genom huven eller en kardanknut går sönder så att man blir stående.
Att jämföra med taxi var en dålig jämförelse, jag ville bara ge ett exempel att jag sett bilar som rullat bra mycket längre. Men jag tror detta var runt 1999-2000 - en gungig och nedsutten Volvo 744 var det i alla fall. På den tiden kunde man ju dessutom fortfarande se gamla 80-talsmercor komma farande på utryckning också. Idag verkar de flesta byta ut sina fordon betydligt oftare, vilken bransch det än gäller.

Det vore intressant med en lista över de äldsta ambulanserna + de riktiga långmilarna som fortfarande är i tjänst eller som reserv bara för att få en överblick! Jag läste någonstans att det lär finnas en 260-ambulans som fortfarande rullar nere i Skåne någonstans(!) - otroligt! Minns dock inte om den fanns på en motorbana eller på en station. Karlskoga bytte ut sina MB W124:or (tror jag det var) för något/några år sen.
Kanske vore det något för ambulansforum att lägga upp en lista med alla ambulanser som har funnits och finns på olika stationer runt om i landet?

Här i Filipstad har ambulanserna inte rullat särskilt långt. De ambulanser som finns här idag är:
- 40 971, Volvo S80 2,5T AWD, 2006 (Nilsson), XOZ 953 (tror den har rullat ca 25 000 mil). Denna ersatte en Volvo V90 (tror V90'n var kvar som reserv ett tag innan den försvann), som i sin tur hade ersatt en tidig 960 runt 1998. Hagfors har en V90 kvar.
- 40 972, MB E270 CDI/W210, 2003 (Euro-Lans). TZM 704 (har rullat bortåt 45 000 mil). Minns ej vilken ambulans denna ersatte.
- 40 97?, MB E270 CDI/W211, 2006(?) (Euro-Lans). Jag kommer inte ihåg om denna dök upp redan 2005 eller 2006, men den är fortfarande väldigt fräsch, så den kan inte ha rullat så långt. Den rullade förbi här senast igår.

Jag har som patient åkt alla tre. S80'n och W211'an ligger mjukt som "strykjärn" på vägen och går väldigt tyst och fint, men en del har lite svårt att nå MobiMed:en i S80'n. W210'an är dock inte rolig att åka i när man har ont i ryggen, den kränger i kurvorna så att man nästan ramlar ur båren trots att man är fastspänd och det ruskar och far åt alla möjliga håll när det blir lite ojämnheter i vägen.

På 1970-talet har jag hört talas om att det fanns en Volvo 260 -79 och ett par gamla Mercor (antar att det var ett par W115) här i Filipstad. Det sägs att Mercorna var så sega när de skulle upp för "Persbergsbacken" (Rv63/26) att det inte gick i mer än 60 km/h och t.o.m. långtradarna körde förbi.
Hällefors hade det dock värre - de hade en gammal Imperial som bromsarna var livsfarliga på. En kusin till min far körde ambulans i Hällefors, men avled tyvärr i cancer för några år sen.

Hoppas att det inte blev för långt och ovidkommande!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/3 2009 22:18

I skåne finns ingen MB E260 i drift. Det finns vad jag vet en enda 280 kvar som går som reservbil.

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 24/6 2009 11:26

Borde finnas en gräns, hit men inte längre. Man ska inte köra runt med en ambulans som gått 30.000 40.000 eller 60.000 hårda mil. Man kan inte bara byta motor och tro att allt är ok. Motorn är minsta bekymret. Har kört ambulanser som gått 30.000 till över 60.000 tusen där motorn är bytt, men inte hjälper det mot svajighet, hoppighet och rost. Stötdämpare och styrleder och bussningar och bromsar tar nog mer stryk än vad motorn gör, så om det är nått som ska bytas ut är det väl stötdämpare, upphängning, stryrleder, bussningar bromsok och kardanaxel och inredning kan jag tycka och hur bra krocksäkerhet är det i en bil som gått 30, 40, 60 tusen mil?. Varför inte byta efter 25.000 mil ??? lär knappast vara ekonomiskt eller säkert att köra runt med ambulanser efter 25.000 hårda mil, Vi ska tänka på våran egna säkerhet och patientens, pengar ska inte få styra om man ska öveleva eller inte. Och byter man ut så hänger man med i utveckling när det gäller komfort, säkerhet och utrustning och arbetsmiljö, mindre buller tex. körde en volvo amb. Gåttöver 60 tusen, man fick börja dagen med att laga tutan och måla över all rost för då slapp man skämmas iallafall när man kom farande. Tänk om man smält med den skulle bli ett rostdamm bara, men överlevde tydligen :_)

JohnYBR
Inlägg: 1
Blev medlem: 15/1 2014 14:37

Re: Gammal ambulans

Inlägg av JohnYBR » 15/1 2014 14:40

Det vore intressant med en lista över de äldsta ambulanserna + de riktiga långmilarna som fortfarande är i tjänst eller som reserv bara för att få en överblick! Jag läste någonstans att det lär finnas en 260-ambulans som fortfarande rullar nere i Skåne någonstans(!) - otroligt! Minns dock inte om den fanns på en motorbana eller på en station. Karlskoga bytte ut sina MB W124:or (tror jag det var) för något/några år sen.

Skriv svar