Grönt blixtljus

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Halling
Inlägg: 1
Blev medlem: 29/9 2011 21:39

Grönt blixtljus

Inlägg av Halling » 3/10 2011 22:24

Jag såg på en av dessa reality TV-serier som följer utryckningspersonal en sak jag aldrig sett förut, grönt blixtljus. Någon som vet vad detta är och hur det används?

Situationen var en akutläkarbil parkerad vid en större insats, bland flera ambulanser och polisbilar. Alla blåljus osv var avslagna, det enda som var påslaget var ett rätt litet (ca 10x10cm) grönt blixtljus i bakkant av akutläkarbilen. Jag tror det var fastsatt på ena takrailsen.

Min gissning är att det indikerar ledningsfordon för sjukvårdsinsatsen. Jag fick "vatten på mitt kuvert" när jag hittade följande text som gällde regler för lampor i New South Wales: "A green flashing light warns road users of the presence of a stationary operational fire brigade accredited bush fire brigade, ambulance or Police emergency site command vehicle". Fast om den nu ska varna, så lär väl blåljus varna bättre än ett pyttelitet grönt blixtljus...

Vissa följdfrågor uppstår också. Är det i Sverige bara sjukvårdens ledningsfordon som indikeras med grönt blixtljus, eller alla typer av ledningsfordon? Vid den aktuella insatsen fanns även polisens ledningsfordon på plats, och där såg jag inget grönt sken. Fast med en stor skåpbil med texten "Ledningsfordon" över hela sidan kanske dom tyckte att det skulle bli väl övertydligt med en liten grön lampa också... :wink:

Är lampan fast monterad, eller sätter man upp den på taket vid behov? Vilka fordon har en lampa med sig/monterad? Är det inte så att första ambulans på plats alltid blir ledningsfordon vid mindre insatser, borde inte dom då ha motsvarande gröna lampa?

Man blir ju så nyfiken när man ser nått man aldrig sett förut! :mrgreen:

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Grönt blixtljus

Inlägg av race » 29/10 2011 17:36

Tjo,

Du har helt rätt, den indikerar ledningsfordon - d.v.s. den bil där högsta medicinska kompetens finns. Detta blir ju från början första anländande sjukvårdsenhet, men kan förändras senare om läkarkompetens anländer etc. Vilka bilar som bär lampan varierar nog lite från plats till plats, men i Sthlm vet jag att åtminstone vissa av akutambulanserna (och säkerligen akutläkarbil) har den gröna lampan på taket.

Huruvida samma lampa används av andra typer av enheter vet jag inte, men det betvivlar jag...

Det är nog ungefär vad jag kan tillföra, vissa kanske vet bättre :)

Skriv svar