Olika ambulanstyper

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Olika ambulanstyper

Inlägg av Jimmy Olsson » 16/8 2005 12:37

Tjena!
Jag har kikat runnt på ett antal olika ambulansstationers websidor i Sverige. Och jag har lagt märke till att det nästan bara är Uppsala som kör med dom stora Chevorna. Nästan alla andra kör med små mercedes eller volvo bilar.

Kommer dom stora chevorna att tas ur bruk? (Är det att dom håller på att försvinna?) Eller är det bara så att olika stationer använder oika bilar?

Jag antar att det är ett ekonomiskt beslut, men jag vet ju inte riktigt. Så jag lär fråga!

Mvh Jimmy*

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 16/8 2005 22:15

Det är bra om personalen som ska arbeta i ambulansen själva får fatta beslut om vilket arbetsredskap man vill använda sig av. Den krassa verkligheten förespråkar dock de billigaste alternativen. Man får 3 st VITO för priset av 2 st Chevor.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 16/8 2005 22:35

Jaha! Så det var som jag trodde. Det handlade om pengar, vad oväntat...

Men hur är det egentligen med det tekniska? Är en cheva bättre än en VITO? Om dom inte är det, så spelar det ju ignen roll. Då är ju valet "avgjord".

Som du säger, det är upp till personalen själv att avgöra vad dom tycker. Det kan jag lätt hålla med om.
Men vad tycker du själv? Hur skulle du besvara frågan om vilka bilar som är bäst?

Det finns ju + och - sidor på båda fordonen. :?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 16/8 2005 23:03

Hejsan Jimmy! Jag bor och studerar i Falun och här i Dalarna har vi nästan uteslutande chevor. Jag är ganska säker på att dom inte är påväg ut. Snarare påväg att komma mera. Tänk på att vara kritisk när du är ute o kikar på ambulanssidor, dom som har hemsidor är ofta större stationer och större stationer ligger ofta i städer. Chevorna lämpar sig i mina ögon just bäst på landet och det är kanske därför man inte ser så mycket av dom på internet :P . Den erfarenhet jag haft av både dom gammla och de nya (CHEV509) är goda. Dom är rymmliga och ger vårdare och patient både gott om utrymme och en mjuk färd(speciellt i dom nya chevorna). + att dom har väldigt bra framkomlighet....Chevorna är mycket underskattade och jag tror att skepsisen kommer att komma mer och mer pga att ny amb-personal som tagit körkort efter 1996 kommer att behöva ha C-Kortet för att få jobba på stationerna med chevorna. Jag är däremot både possitiv till chevorna och reglerna om C-kortet trots att jag inte tagit körkort före 1996. Och ska ta lastbils kortet nästa sommar. Men som sagt så har dom flesta stationer här i Dalarna chevrolet FALUN//BORLÄNGE//RÄTTVIK//LEKSAND// Tror även att särna idreområdet har dom. Dom enda som inte hakat på trenden är Ludvika som envisaden med att införskaffa mercedes sprinterbilar. som dom påstod vara bättre, men nu så har dom ändrat sig. Och jag vet att i alla fall Falun kommer att införskaffa nya chevor tills 21-24 är utbytta till nyare modeller...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 16/8 2005 23:31

Alla har sin egen åsikt om vad som är bäst och jag är övertygad om att valet av ambulans går i arv mellan personal på stationer. Är man van en smidig småbil med dess komfort så känns bytet till en pansarvagn inte lockande och är man van de enorma vyerna i en storbil så drabbas man av klastrofobi i den lilla gula sardinburken. Mitt val är enkelt men då är mina referenser av storbilar en Cheva från -92 och Sprintern. VITO:n tror jag personligen kommer att bli en storsäljare. Motståndet som finns idag kommer att minska med kraftigare motor och smartare lösningar. Priset kommer att vara det avgörande. Största utmaningen som VITO byggarna har är att skaffa en skön körställning för de över 190cm.

striker

Inlägg av striker » 17/8 2005 11:08

detta med stor bil och liten bil är lite knepigt, har erfarenhet av båda, vad man säga i alla fall från min synpunkt är att dom stora bilarna är bra att vårda i men helt förkastliga att kör spec vid utryckning, och när det gäller säkerhet, (om jag inte minns fel) så är inte chevorna krocktestade,som småbilarna är. Eftersom man sitter en bit från pat i bak, så är det svårt att hålla en bra säkerhet för den som vårdar, (kan vara svårare att ha bälte på sig bak i en storbil än en liten bil). Och handen på hjärtat hur ofta har vi så dåliga pat så att vi behöver ett så stort utrymme för att vårda. det går lika bra i en liten bil, har själv gjort det.

I lilla bilen har du en helt annan säkerhet, du har en bil som är mycket lättare att hantera vid svåra manövrar, väger endast hälften så mycket som chevorna och är mycket stabilare och har en helt annan komfort, och säkerhet vid omkörningar. Enligt mej så är den lilla bilen att föredra, du kan på ett säkrare sätt trsp pat och din kollega, och dom är mycket billigare än chevorna både i inköp och när det gäller bensinkostnader.

Storbilarna kan gärna användas som trsp bil,(syftar då på 2 bårsbil) men som akutbil och för att trsp pat och kollegan så säkert som möjligt till och från en plats, så föredrar jag i alla fall småbilar.

Som ex kan jag säga att besinkostnaden för 4 chevor ligger i runda slängar på ca 1miljon om året + lite till där jag jobbar, skulle vi ha småbilar skulle kostnaden mer än halveras. det blir nästan en bil om året som vi kastar bort i rena bensinkostnader.

RoTe

Inlägg av RoTe » 5/9 2005 17:45

Uppsala län har köpt in flertalet nya chevor i år och förra året. Kan inte uttala mig hur bra dom är men snygga är dom iaf. :D

Bild

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/1 2006 9:58

vet inte om det är så, men jag har hört att chevorna endast tillverkas med bensindrivna motorer?

i stockholm får företagen endast använda sej av dieseldrivna ambulanser (det där med miljö, ni vet)...det är vad jag har hört en av anledningarna till att stockholm inte använder chevorna...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/1 2006 10:14

arbetsgivaren vill i inte chansa på att köpa in bilar som ingen får köra.

Själv tycker jag det är vansinnigt att köpa storbilar! Dispenser är det värsta jag vet.. Att det ges för c-körkort saknar jag ord för!

SKÅ

Inlägg av SKÅ » 22/10 2006 23:58

Fanns en Cheva i Halmstad för några år sedan men den användes inte länge eftersom bromsarna inte höll måttet. :(

Skriv svar