Utmärkning av ambulanser och sjuktransportfordon

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Utmärkning av ambulanser och sjuktransportfordon

Inlägg av lukas1 » 2/9 2005 12:19

De nya reflexdekaler som finns på utryckningsfordonen med specifika färgkombinationer för respektive organisation är ett "lyft". De syns väldigt bra, även i backspegeln. Jag hoppas att de är mönsterskyddade från all annan användning. En gång i tiden kom de oranga utmärkningarna på utryckninsfordonen. De syntes väldigt väl, var otvetydiga i trafiken. Efter ett tag kom de fler och fler fordon och i olika sammanhang varför de försvinner i mängden.

Passerade Hedemora förra veckan och mötte då en mindre buss märkt sjukresa. Denna buss var draperad på sidorna med de nya ambulansdekalerna, dock inte blåljus. Men varför ska detta fordon som ju går i "linjetrafik" ha denna utmärkning? Om något år har väl ytterligare en massa fordon dessa dekaler för att synas bättre, och följden blir ju att ingen syns speciellt bra (=avviker från det vanliga).

Bäst att "mota Olle i grind" anser jag. I Huddinge för snart 30 år sedan hade något lokalt snille lackat sin personbil svarta och vita fält enligt en annan myndighets modell. Snillet hade skrivit RADIOBIL på sidan. Han blev åtalad, men frikänd då färgkombinationen inte var skyddad. Dessutom had han dé facto radio i bilen så det var inte lögn.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 2/9 2005 12:56

I Dalarna har vi infört "lättambulanser"/förstärkt sjukbil. Detta innebär en sjukbil bemannad med 1 ambulanssjukvårdare. Anledningen till att man infört dessa bilar är för att få bort en hel del "onödiga" prio 3 transporter från ambulanserna. Bilarna kör många överflyttningstransporter från akutmottagning till akutmottagning där patienten inte har något direkt vård eller observations behov under transporter. De tar även många överflyttningar från sjukhus utanför länet till patientens hemsjukhus som man tidigare la ut på ambulanserna. De får köra patienter med påbörjade infusioner som t ex Ringer Acetat. De är även med ut på trafikolyckor coh kan användas till att köra oskadda/chockade och agera värmestuga, eller helt enkelt två händer till på olycksplatsen. Då dessa bilar tillhör ambulanssjukvården och har ett behov av att synas bra när de är ute på t ex en olycksplats så har man märkt upp dessa bilar i nästan samma färger som ambulanserna. Bilarna är dock vita i sin grundfärg. Eftersom fordonet inte är ett utryckningsfordon så har den inte blåljus.Annars håller jag med dig, fordon som inte tillhör ambulanssjukvården skall inte ha grön/gul stripning.

Patrick

Inlägg av Patrick » 23/9 2005 20:34

Har tänkt på en sak till:
Att sjuktransportbilar som bara ska transportera patienter inte behöver blåljus. Men andra säger att dom ska ha blåljus. Men om dom då har blåljus, så är dom ju Ambulanser och inte sjuktransporter. Sen tycker jag att sjuktransportsbilarna ska se ut som en ambulans med gul grundfärg ocg gul/grön stripening för dom e ju en slags ambulans, men inga blåljus självfallet. Sjuktransportsbilar ska endast finnas på en ambulansstation, och besättningen på 1:man/kvinna!

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 27/9 2005 10:23

Patrick skrev:Sjuktransportsbilar ska endast finnas på en ambulansstation, och besättningen på 1:man/kvinna!
Hur tänker du då? Skall patienten ligga själv bak då bakom torpedväggen och allt? Vad händer om patienten aspirerar eller något då? Du får ett stille bak? Eller spänner av sig bältet och trillar ur? Eller bara är lite rädd och nervös?
Förklara dig gärna.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 27/9 2005 10:27

Patrick skrev:Har tänkt på en sak till:
Att sjuktransportbilar som bara ska transportera patienter inte behöver blåljus. Men andra säger att dom ska ha blåljus. Men om dom då har blåljus, så är dom ju Ambulanser och inte sjuktransporter.
Och detta då.
Självklart är det en sjuktransportbil. De brukar vara reggade som utryckningsfordon bara för att det är landstinget själva som driver bilen. Och de går under den allmänna ambulansdispensen vad gäller larmanordning. Våra är taxireggade då det faktiskt handlar om personbefodran mot betalning. Med dispens från gul regskylt och taxameter. Allt i enlighet med riktlinjer från BV och SLL.

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Ambulans eller sjukresa

Inlägg av lukas1 » 27/9 2005 16:55

Den fundering jag hade starten av denna tråd var om inte de nya varseldekalerna, skulle kopplas ihop med utryckning. Dvs att den goda synbarheten skulle associera till och förstärka blåljusen. Om dekalerna används i flera sammanhang än till utryckningsfordonen förloras denna verkan.

Övriga fordon som behöver synas bra i olika sammanhang kan väl använda sig av vanliga reflexer, vita framåt, röda bakåt och oranga åt sidorna i kombination med oranga saftblandar eller flashar.

De nya färgkombinationer som tagits fram för polis, ambulans och räddningstjänst bör förbehållas utryckninsfordonen!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/9 2005 17:34

lukas1 tycker jag har rätt i sin analys. Behåll märkningen för utryckningsfordon och låt sjukvårdstransportbilar ha en helt annan grundfärg(ex svart). Märk tex bakluckan och sidorna med en reflexdekaler(silver) så syns bilen om det nångång finns behov av detta. Grönt-gult för ambulans, blått-gult för polis, rött-gult för räddningstjänst.

Patrick

Inlägg av Patrick » 27/9 2005 22:53

Jag menar att;
Om man tillverkar en "Sjuktransportsbil" så ska den inte ha några som helst larmanordningar. För om den har det, så är det ju ingen idé med att ha en sjuktransportsbil som bara ska transportera vid tex förflyttning till andra sjukhus (vid stabilt läge som tex brutet ben m.m.) och upphämtning av anhöriga (ej növändigt) men också till att hjälpa till som värmestuga, smalingscenter, informationscenter om så behövs. Men om man då tänker; Men tänk OM patienten får ett anfall eller symton på något allvarligt. Men sådana fall ska man inte skjutsa i. Och om det nu inträffar får man ju köra in till kanten, tillkalla ambulans, och se vad man kan hjälpa den nödstöllde med. Annars är det ju ingen vits med sjuktransport. Då blir det ju en ambulans eller en lättambulans.

Killeisthlm skrev:
Hur tänker du då? Skall patienten ligga själv bak då bakom torpedväggen och allt?
Självfallet så ska det ju inte finnas någon vägg.. Det skall vara som i en vanlig transporter eller likansnde fast men ett baksäte (det bakom passagrearstolen) och plats för bår bredvid och bakom stolen tex kläder, väskor som tillhör anhöriga eller kanske något skåp med läkemedel och filtar, mat m.m. beroende på uppgift.

anders skrev:
Dessutom, om det bara är en man/kvinna i besättningen, skall den resande själv hjälpa till att lyfta samt bära bår???
Jag trodde att efter att ha sett på film att det endast behövdes EN person till att lyfta in båren (hur jag nu tänkte). Och man hämtar ju inte upp någon direkt på olyksplatsen heller, som tex trafikolycka. Man lasar i och ur på ett sjukhus eller i något samhälle och i samhället finns det oftast någon anhörig som kan hjlpa till som är där eller så är det bara fråga någon man ser eller gå tll en granne. Svårare än så är det inte!! Eller?

//Patrick

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/9 2005 0:21

Behöver den som åker liggande transport är det inte samma sak som att det behövs bärhjälp. Kommer beställningen in från reseservice och patienten behöver bärhjälp så står det i avtalet att patienten ska bäras in till den adress som resan avser. På kommunala boenden mm går det ofta att lösa med bårunderreden osv men måste man bära i trapp så ska det enligt avtal medfölja bärhjälp m.a.o man åker två personer eller att någon från samma företag möter upp på avlämningsplatsen. Att be anhöriga, grannar eller förbipasserande kanske också funkar men då följer man inte avtalet och konkurerar därför med andra aktörerna på felaktiga grunder.

Sjuktransportbilar tror jag oftast är taxibilar som går som vanlig taxi under tiden de inte har sjukresor. De flesta sjukresor är inte liggande transporter. Blir det en transport gör man plats, sätter in en bårsläde och åker till patienten.

Att vanliga ambulanser skulle kunna ta den här typen av körningar tror jag är möjligt. Utrymme måste dock skapas vilket i sin tur skulle ha positiva effekter på ambulanstillgängligheten vid större olyckor.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 28/9 2005 7:42

Patrick skrev:Självfallet så ska det ju inte finnas någon vägg..
Då bryter du mot lagar och förordningar.
Jag vill inte sitta i det framsätet när båren bakom mig lossnar och kommer farande. Det är ju faktiskt en säkerhetsvägg.

Förstår inte hur ni tänker när ni vill lämna en patient ensam där bak. Hur länge har du hållt på med detta Patrik? Själv har jag hållt på med detta i 17 år nu!
Och det krävs ALLTID vård i bilen!
Den kanske inte är medicinsk. Men att bara finnas där bredvid och prata. Kanske hålla en hand. Det handlar om vård av själ och personlighet. Sen vet vi ju alla att ett tillstånd kan förvärras snabbt! Senast igår så fick vi ett stille. Men med snabb och duktig personal så startades HLR av personen bak och föraren förvarnade och åkte mot akuten. Och patienten kunde deffas igång på sjukrummet.
Tanken att vara ensam är bara löjlig!
Jag menar.
"Be en granne hjälpa till"
Jaha! Så tappar grannen båren! Vems ansvar är det då?
Ambulansen vill inte köra dessa körningar. Och de skall inte göra det heller. De skall koncentrera sig på rätt saker. Det gäller att ha fokusering.

Jag håller fullständigt med om att dessa bilar inte skall likna ambulanser. De skall vara vita och uppmärkta med "sjuktransport" eller liknande. Och de skall inte ha några larmanordningar.

En bild på en vettigt utmärkt sjuktransportbil finns nu inlagt här bland fordonsbilder. Så skall de se ut! Inte gula med massa lampor och skrikare.
Ta och titta på den och kom gärna med kommentarer!

http://www.ambulansforum.se/modules/mx_ ... &pic_id=59

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/9 2005 10:56

Hemma består sjuktaxi av en vanlig taxi där man monterat i en bårsläde. Bilen framförs av en taxichafför och om urlastning skall ske hemma hos patinenten och där inte finns bärhjälp så dirrigeras en annan taxi dit som bärhjälp. Ingen vård genomförs i bårtaxin.

Finns det ett vårdbehov så åker patienten ambulans. Men hur ofta kör du hem en patient till hemmet som har ett vårdbehov?

Visst, patienten kan få ett plötsligt hjärtstopp men det kan ju även den som åker sittande i sjuktaxi få. Det är inget som man bemannar upp för i taxibilar hemma.

Men för att återgå till ursprungstråden så tycker inte jag heller att sjuktaxi skall vara uppmarkerade som ambulans utan i en helt annan märkning så att det inte går att förväxla bilarna.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 28/9 2005 11:14

Det medicinska vårdbehovet skall inte finnas. För det skall vara en icke medicinsk vårdkrävande transport. Men! Du finns där för personen. Du vårdar den själsliga och personliga biten. Och den är minst lika viktig som den andra biten. Sen så får vi ju faktiskt mer sämre folk i bilarna numera. Avdelningarna som beställer vet att det tar tid att få fram en ambulans och betsäller därför en sjuktransport. Så kommer vi fram till avdelningen och skall hämta och jag märker att pat. är tungandad och lånar en pulsoxiometer och märker att pat. har en saturation på 75 eller lägre.
Så jobbar vissa avdelningar!

Vad tycker du om uppmärkningen på sjuktransportbilen då?
För det är så som jag tycker att de skall se ut. Inte som en ryckfordon men ändå så att folk kan se vad vil håller på med och varför som fordonet framförs som det gör ibland.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Bårtaxi

Inlägg av Wernvik » 28/9 2005 11:36

Killeisthlm skrev: Så kommer vi fram till avdelningen och skall hämta och jag märker att pat. är tungandad och lånar en pulsoxiometer och märker att pat. har en saturation på 75 eller lägre.
Så jobbar vissa avdelningar!
Om patienten inte har någon kronisk patofysiologisk förklaring till den låga saturationen utan att det beror på något akut problem tycker jag inte att patienten har hemma att göra om det inte är palliativ vård. Jag skulle aldrig som taxichafför ansvara för en körning med en dålig patient.

Killeisthlm skrev: Vad tycker du om uppmärkningen på sjuktransportbilen då?
För det är så som jag tycker att de skall se ut. Inte som en ryckfordon men ändå så att folk kan se vad vil håller på med och varför som fordonet framförs som det gör ibland.
Vi har ju inte samma system då det är vanlig taxi som kör hos oss. Men om man har en fast sjuktransportbil så tycker jag att den skall märkas upp men på ett sådant sätt att den inte går att förväxla med en ambulans.

Killeisthlm skrev:varför som fordonet framförs som det gör ibland
Detta får du gärna utveckla lite då jag inte är med på vad du menar.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 28/9 2005 12:55

Gör jag så gärna så.
Du måste ju tänka noga på ditt körsätt då du har någon liggande på bår i bilen. Du måste tänka på att kanske ta ut svängarna lite. Sakta ned i kurvor och rondeller för att inte utsätta den som ligger på båren för påfrestningar och obehagligheter.
Sen har jag många gånger haft folk med ryggproblem i bilen och då är det gupp och gropar i vägen som måste undvikas. Varvid jag kanske måste byta fil för att undvika de största groparna i vägen.
Sen så har det ju också vart tillfällen då folk har blivit akut dåliga i bilen och jag har varit tvungen att förvarna och sedemera hävda nödlag och annat för att bryta mot trafikregler och hastighetsbestämmelser.

Alla resor är ju unika och kräver sitt speciella sätt att agera och ta hand om både folk och framförande av fordon.

Vet inte hut länge du har hållt på i denna branchen.

Förstår att det är annorlunda då. Vi har ca 20 st bilar som rullar dygnet runt.

Fallet med den låga saturationen var en hämtning på en geriatrisk avdelning till bostad. Och det gör saken inte bättre. Det vart ambulans in till akuten efter påtalan från min sida. Gud vet vad som hade hänt om den stackaren hade fått åka hem så.
Hemska tanke!!

Har du fler frågor och undringar så ställ dem gärna!

Skriv svar