Alkolås!

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Alkolås!

Inlägg av Killeisthlm » 20/10 2005 14:13

"Kristdemokraten Berit Andersson, Sundsvall, vill montera alkolås i alla landstingets fordon för sjuktransporter, skriver han i ett brev till landstingsledningen.

Andersson pekar på flera uppmärksammade trafikolyckor där yrkesförare kört med alkohol i kroppen. Hon vill ha besked av Benny Eriksson, ordförande (s) i servicedelegationen, vad landstinget tänker göra åt saken, skriver Sundsvalls Tidning."

Tanken är jättebra!
Men just nu så finns det inga bra alkolås för detta bruk.
Det tar mellan 30-60 sekunder efter det att tänbdningen är påslagen tills dess att man skall blåsa. Och sen skall det analyseras. Och så blåser du för hårt eller för löst.

Tar för lång tid.
Vi har alkolås i våra rullstolsbussar och skall få det i sjuktransportbilarna.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 20/10 2005 15:58

Jag undrar ja om elkolås kommer att funka så bra egentligen. Det är väl inge större problem att komma förbi låset genom att tillexempel först blåsa i luft i enbalong eller något liknande som du spar och sedan blåser ut vid alkolåset.

Eller att du använder dig utav någon form av surgas.. =/

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 20/10 2005 16:33

Minns inte säkert men har för mig att jag läste någonstans att systemet slumpmässigt kan pipa till då man är ute och kör och då måste man blåsa. Hur vettigt är det under en utryckningskörning som kräver maximal koncentration??
Krävs nog lite andra system för utryckningsfordon än för "Svensson"bilar??

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Alkohol i låset eller ...

Inlägg av lukas1 » 20/10 2005 16:56

Har skrivit om detta under blandat, men kan väl komplettera här med.

Piper under körning, ja sådana apparater finns också meär väl inte aktuella här. Däremot kräver de flesta en lugn kontrollerad andning för att svara bra. Det bästa här väl den varianten där varje tjänsteman får börja sitt pass med ett alkotest i en apparat för att få ut bilnyckel eller bli instämplad på sitt pass. Om någon sedan dricker under tjänstgöring, så finns ju då den risken. Men skulle inte du då reagera negativt på att åka i skåpet med den föraren? Skulle inte akutmottagningen (el motsv) reagera vid patientöverlämningen? Egenkontrollen på arbetsplatsen, fungerar den?

Andra droger är nog ett större problem, sömnbrist ett annat. Hur hanterar ni detta idag?

Idag tas det ca 25000 oannserade slumptester via urin på olika arbetsplatser årligen, samt ytterligare ca 25000 prover vid nyanställningar, misstanke, schemalagda provrutiner osv. Vid dessa icke polisiära tester fastnar mellan 3-4 % positiva provlämnare på de slumpvisa proverna, altså mellan 750-1000 drogpåverkade personer. Kanske den som lagar dina bromsar på bilen eller dina barns skolbusschaufför?

Anonymous

räkna era läkemedel

Inlägg av Anonymous » 20/10 2005 18:50

bättre att låta folk blåsa ofta på jobbet och att ha regelbundna slumpmässiga drogtester. Och sedan måste nog organisationen ha bättre koll på sina läkemedel, finns nog en och annan benzodiazepin som gått till någon "behövande" då den skulle ha kasserats, Räkna era läkemedel.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 20/10 2005 19:46

Om jag får säga vad jag tycker, så kan jag inte ens förstå hur en person som jobbar inom ambulanssjukvården (och omhändertagande över huvud taget) ens kan sätta sig i en bil berusad eller "hög". Borde inte en AMBULANSSJUKVÅRDASRE veta bättre? Det är ju till och med han/hon själv som får åka och plocka upp folk på gatan som kört med alkohol i blodet.. :?

Om något sådant skulle hända mer en än gång så skulle jag bli riktigt chockad. =/ Det värsta är att det kanske till och med händer.. :?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 20/10 2005 22:44

Tyvärr segrar inte alltid förståndet över alkoholen Jimmy. Tyvärr inte.

Vore intressant om npgon hade statistik på alkohol/drogtester inom vår verksamhet.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/10 2005 23:33

Kräkpullver som kör på fyllan finns inom alla "chaffis" jobb.
Ta t.ex. dom "goa" engelska piloterna som satt och söp in på
morgonkvisten när dom skulle flyga morgon planet.

Tycker att detta var en lysande ide från en politiker.
Den som är nykter har väll inget att frukta, så in med mätaren
och visa att vi är föredömmen inom detta också

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/10 2005 23:50

Bättre låta personalen blåsa då de går på passet. Vad man inte vill ha är ett krånglande alkolås vid utryckning.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 21/10 2005 9:15

Blåsa vid passets början.
Då inställer sig nästa problem.
Jag som arbetsledare kan inte kräva att folk blåser. Bryter då mot lagen. Jag kan be dem. Men inte kräva.
Men å andra sidan kan jag som arbetsledare även plocka folk ur tjänst om jag misstänker alkohol eller drogpåverkan.

Det där med att det skall pipa till och man skall blåsa under pågående körning är en kalibreringsfråga. det går att ställa in vid service och andra gånger. Det är helt upp till arbetsgivaren hur det skall kalibreras.


"Live long and prosper"

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/10 2005 9:33

Tror inte att npgon skulle ha problem med ett alkolås som krävde att man blåser för att kunna starta bilen. Det vi har problem med är att det tar för lång tid innan man kan starta och om man ska blåsa under körning. Den dan det finns ett alkolås som man kan blåsa och vara på väg inom 5-10 sekunder så är det nog inga problem.

Glöm dock inte att Landstinget bör ha någon form av plan för hur man rehabiliterar de som eventuellt upptäcks med detta lås.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Alko drog test

Inlägg av lukas1 » 21/10 2005 18:12

Drogtestar på en hel del olika företag och liknande. Där det förekommer är det på uppdrag av företaget som förhandlat fram ett avtal mellan sig och facket. Det ses som ett viktigt inslag i en bra arbetsmiljö bl annat.

I en del fall och vissa brancher ses det som en viktig brottspreventiv åtgärd dessutom. I samband med införandet av slumpvisa provtagningar ska det också finnas en drogpolicy som reglerar dels hur det förebyggande arbetet ska gå till. Dels också vad som ska ske om eventuellt någon ertappas påverkad. Detta lägger ett tydligt ansvar på arbetskamrater, arbetsledare, företagsledning och i förekommande fall på företagshälsovård.

I så gott som samtliga provsituationer bemöts jag väldigt positivt och uppskattande av provlämnare och personal omkring. I något fall har den uttagna från början sagt att prov inte behövs därför att det nog ändå är positivt. Något enstaka fall har uttagen smitit ut bakvägen då jag kom eller varit aggressiv mot mig.

Det mesta ifrågasättandet eller negativa attityderna finns hos människor ej berörda. Skrev om detta på polisman.se och fick mycket negativa reaktioner, i vissa fall hotliknande meddelanden. Sannolikt var dessa skribenter inte poliser själva i verkligheten, men kanske i fantasin.

Antalet personer som använder otillåtna preparat ökar också arbetslivet, därför ökar också dessa provtagningar.

Människor är i en del fall väldigt risktagande för att nå kortsiktiga "fördelar". Det har på nätet sålts en sorts tillväxthormon från baltiskt land, förhållandevis billigt. I dessa preparat har man sett spår av mänsklig hjärnsubstans. Förmodligen har hembränningen utvecklats till nya dimensioner. Spår har setts av Creutsfets-Jacobs sjukdom, hepatiter mm. Kundkretsen tror man mest består av yngre "män" som vill pumpa upp sig snabbare för att imponera på stranden. Eftersom det minskar sexdriften/förmågan är det lika intelligent som när hundar jagar mopeder - kommer de ifatt har de ändå ingen nytta av bytet.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Alko drog test

Inlägg av AMBASS » 21/10 2005 20:09

lukas1 skrev:Drogtestar på en hel del olika företag och liknande. Där det förekommer är det på uppdrag av företaget som förhandlat fram ett avtal mellan sig och facket. Det ses som ett viktigt inslag i en bra arbetsmiljö bl annat.

I en del fall och vissa brancher ses det som en viktig brottspreventiv åtgärd dessutom. I samband med införandet av slumpvisa provtagningar ska det också finnas en drogpolicy som reglerar dels hur det förebyggande arbetet ska gå till. Dels också vad som ska ske om eventuellt någon ertappas påverkad. Detta lägger ett tydligt ansvar på arbetskamrater, arbetsledare, företagsledning och i förekommande fall på företagshälsovård.

I så gott som samtliga provsituationer bemöts jag väldigt positivt och uppskattande av provlämnare och personal omkring. I något fall har den uttagna från början sagt att prov inte behövs därför att det nog ändå är positivt. Något enstaka fall har uttagen smitit ut bakvägen då jag kom eller varit aggressiv mot mig.

Det mesta ifrågasättandet eller negativa attityderna finns hos människor ej berörda. Skrev om detta på polisman.se och fick mycket negativa reaktioner, i vissa fall hotliknande meddelanden. Sannolikt var dessa skribenter inte poliser själva i verkligheten, men kanske i fantasin.

Antalet personer som använder otillåtna preparat ökar också arbetslivet, därför ökar också dessa provtagningar.

Människor är i en del fall väldigt risktagande för att nå kortsiktiga "fördelar". Det har på nätet sålts en sorts tillväxthormon från baltiskt land, förhållandevis billigt. I dessa preparat har man sett spår av mänsklig hjärnsubstans. Förmodligen har hembränningen utvecklats till nya dimensioner. Spår har setts av Creutsfets-Jacobs sjukdom, hepatiter mm. Kundkretsen tror man mest består av yngre "män" som vill pumpa upp sig snabbare för att imponera på stranden. Eftersom det minskar sexdriften/förmågan är det lika intelligent som när hundar jagar mopeder - kommer de ifatt har de ändå ingen nytta av bytet.
Cheers!

Vad är att anse som drog? Lagtexten friskriver till stora delar den största drogen som enligt mig är alkoholen! Om vissa väljer att ventilera/berusa sig med andra ämnen anses då som fel! Bra att du tar upp frågan om hembränningens konsekvenser. Ett bra inlägg i en viktig debatt! BRA SKRIVET Likas 1! Toppen att du delar med dig av din erfarenhet!
//BE SAFE
Blood Will Tell

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Drogdefinition

Inlägg av lukas1 » 22/10 2005 2:10

Vad som är drog vid drogtestningar är det som framgår av företagets drogpolicy. Alkohol är en drog på de flesta arbetsplatser, och där tillämpas oftast den trafíklegal gränsen - 0,2 promille. Det finns ett stort trafikföretag som har gränsen 0,0 promille.

Övriga droger som mest testas efter är amfettamin/ecstasy, kokain, cannabis och heroin/morfin. Ibland begärs även tester efter LSD (ovanligt), bensodiazepiner, dextroproxion och/eller dopingpreparat.

Ibland kan det även förekomma på dessa företag riktad misstanketest. Om någon visar positivt resultat medför det ingen polisiär åtgärd, utan bara en arbetsplatsrehabilitering av den enskilde med beaktande normal sjukvårdssekretess. detta under förutsättning att den ertappade själv tar sitt ansvar. En rehabiliteringsplan upprättas melan den enskilde och arbetsgivaren. Ibland kan ju andra arbetsuppgifter krävas under denna tid beroende på typ av arbetsplats osv.

I samband med provtagningen sker en noggrann genomgång av medicinintag de senaste 10 dagarna, både av receptbelagda som receptfria. T ex ger ett dagligt intag av bröd med vallmofrön ett svagt utslag på cannabis. Personen är inte påverkad men vallmo är vallmo.

På 25000 oannonserade tester avslöjas mellan 750-1000 personer med droger i kroppen som inte skulle funnits där på legalt sätt. Dessa kommer iflertalet fall under behandling. Detta räddar förhoppningsvis dem undan en mörk framtid och social misär. Deras familjer kanske också går en bättre framtid till mötes.

Den som ertappas kanske är den som skulle kört dina barns skolbuss, lagat dina bromsar på verkstaden, kört tåget med fullastade tankvagnar med klor eller ammoniak genom bostadsort.

Några anser att dessa provtagningar är förnedrande och djupt integritetskränkande. De som blir dödade av en påtänd/berusad bilförare tror jag blir ännu mer integritetskränkta!

manne

Re: Alkolås!

Inlägg av manne » 22/10 2005 16:48

Killeisthlm skrev:"

Vi har alkolås i våra rullstolsbussar och skall få det i sjuktransportbilarna.
Ni har problem med fylla på arbetstid med andra ord?

Skriv svar