Akutbil - Läkarbil

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Glock 18C » 29/5 2010 12:00

Wow. Ni gillar verkligen att klampa ner på oss ambulansvubbade syrror. Att vi inte är värda något från arbetsgivarens sida, det syns i lönekuvertet, men att ens "kollegor" med annan vub ser ner på oss är beklämmande. Det är ju verkligen tråkigt att vi inte kan söva alla patienter på plats eller sätta drän på allt. Tycker att ni äss uppe på era höga hästar borde starta en vetenskaplig studie där ni jämför hur många liv ni räddar med iva/ane-kompetens och hur många liv vi med "bara" amb-vubben räddar. Det lär bli ganska jämnt resultat! :|
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av van the man » 29/5 2010 13:19

Det är inte meningen att någon skall känna sig kränkt men det jag försökte säga är att om man vill att ambulansyrket skall ses seriöst av restan av akutsjukvården så måste man ha vissa krav.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Glock 18C » 29/5 2010 19:50

Vi kommer aldrig ses seriöst av resten av akutsjukvården då de bara ser oss som en belastning som kör in patienter till dem på ren jävelskap... Det lär inte spela nån roll om vi så har kvadruppelvubb...
Så ni får nog stå ut med oss inkompetenta ambulansvubbar tills vidare. :wink:
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Automatkörnare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21/5 2010 13:09

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Automatkörnare » 31/5 2010 20:23

Tråkigt med ditt märkliga utfall, Glock 18C. Är själv ambulanssjuksköterska, men har inget problem med att ta hjälp av spetskompetens när det behövs. Det är ju bara och acceptera att alla inte är experter på allt, så är det inte inom den slutna vården heller. Bara för att du har ambulans-VUB så betyder det inte att man kan allt eller inte förstår att det ibland behövs fyra händer. Det räcker med att en patient liggande på spineboard kräks så är det rätt skönt att vara 2 bak i bilen. På den ambulans-VUB jag själv går har vi ännu inte fått extra händer tilldelat. Det är ju förstärkningsenhet i form av sjuksköterskekollegor vi pratar om, något som tydligen irriterar dig ordentligt. Handlar din irritation om avundsjuka? Oavsett vad, lägg ner din "kan själv" attityd och slå upp begreppet ödmjuk.
MVH/

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Rookie. » 31/5 2010 22:35

Det finns tyvärr en hel del i vad Glock säger.

Ogillar förövrigt ordet "spetskompetens" ordentligt. En ambulanssköterska har iså fall spetskompetens i ambulanssjukvård. Det är enl mig mkt märkligt att personal med minimal prehospital utbildning skall benämnas i form av spetskompetens.

Jag har absolut ingen problem med att inse min egen kompetens och tar mer än gärna hjälp av både narkosläkare och syrror utan för den delen känna att ngn skulle trampa mig på tårna. Allt annat är ju bara löjligt. Det jag däremot tycker är lite tråkigt är när personer som vill jobba prehospitalt väljer IVA/narkos vubb för man tror att desto fler läkemedel jag får ge detso mer kompetent är jag i ambulansenyrket. Tyvärr går det inte alltid hand i hand. Det finns enl mig betydligt fler delar i vårt yrke som många ggr är viktigare att ha kunskap i, men av ngn anledning så återkommer vi alltid till "spetskompetens" med tillhörande RSI mm. Ngn som förövrigt fortfarande finns väldigt vag vetenskap för prehospitalt.

Förhoppningsvis så kommer amb.vubben i framtiden få mer status och bli den vubb som vi ska ha i ambulansen. Men de sagt så tror jag också att vi måste utveckla vubben en del så den blir attraktiv, tex med ACLS kurs med tillhörande delegeringar osv...

Vill egentligen inte starta ytterliggare en tråd om narkosvubb v. ambulansvubb. Roligare hade varit att diskutera hur ni trycker en så bra ambulansvubb som möjligt skulle se ut ? Vad saknar ni ?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Glock 18C » 1/6 2010 7:36

Automatkörnare skrev:Tråkigt med ditt märkliga utfall, Glock 18C. Är själv ambulanssjuksköterska, men har inget problem med att ta hjälp av spetskompetens när det behövs. Det är ju bara och acceptera att alla inte är experter på allt, så är det inte inom den slutna vården heller. Bara för att du har ambulans-VUB så betyder det inte att man kan allt eller inte förstår att det ibland behövs fyra händer. Det räcker med att en patient liggande på spineboard kräks så är det rätt skönt att vara 2 bak i bilen. På den ambulans-VUB jag själv går har vi ännu inte fått extra händer tilldelat. Det är ju förstärkningsenhet i form av sjuksköterskekollegor vi pratar om, något som tydligen irriterar dig ordentligt. Handlar din irritation om avundsjuka? Oavsett vad, lägg ner din "kan själv" attityd och slå upp begreppet ödmjuk.
MVH/
Tror inte du läst mitt inlägg speciellt noggrannt! Jag har inget emot förstärkningsenheter eller att man ibland behöver fler händer, tvärtom! Jag tycker det var idiotiskt att lägga ner PHAT-bilarna här i Skåne. Det som retar mig är att alla ser ner på ambulansvubben. Sen att du upplever att jag har en tråkig "kan-själv"-attityd för att jag tycker det, är ju tråkigt. Nämnde jag något i mitt ovanstående inlägg som kan tolkas som att jag klarar allt själv? Nej!
Det som är märkligt är att du anser att min irritation över att folk ser ner på ambulansvubben som avundsjuka. Jag är verkligen inte avundsjuk på vare sig IVA- eller narkossyrror. Kan de bara sköta sitt jobb på ambulansen så får de gärna vara nobelpristagare för min del. Det struntar jag i så länge de tar hand om patienterna på ett adekvat sätt. Men tydligen så anses inte ambulansvubbar generellt kunna göra detsamma, och det är DET som irriterar mig.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av berhan » 1/6 2010 8:11

Hej allihopa!

Nu var det inte de olika vubbarna som skulle diskuteras i denna tråd också men jag tänkte berätta hur jag tänkte när jag valde vub och hur jag tänker idag.

jag har jobbat i ambulanssjukvården sedan 1996 först som ambulanssjukvårdare och läste vidare till sjuksköterska. När jag skulle välja vub så tänkte funderade jag lite grann över "när har jag haft problem med att klara patienten till sjukhus". Svaret var svårt skadade och sjuka med en mycket dålig och svår luftväg. Den vub i dag som ger odiskutabelt bäst vana för att hantera detta problem är narkosvub (förutsatt att man dessutom söver regelbundet) det måste ni alla hålla med om. Är narkosvub den bästa att ha i ambulansen?= vet inte men i mitt fall så kändes det som det vettigaste alternativet, eftersom jag då hade jobbat 11 år på ambulansen. Då skall jag också säga att där jag jobbar har vi minst 35 minuter prio 1 in till akutsjukhus med dåliga sjukdoms eller trauma fall.

Min åsikt är att är man grundutbildad sjuksköterska och skall jobba i ambulansen, men inte har tidigare ambulanserfarenhet, så skall man absolut ha prehospen innan man börjar jobba, precis som man hade 20 och 40 v för undersköterskor, detta borde vara grunden. Har man mer än 10 års erfarenhet och funderar på och läsa en vub, så tycker inte jag att det är fel att välja en annan vub.

En sak som måste till för att höja statusen hos prehosp vubben är en likriktning i landet. När man går narkos eller IVA så är läroplanen grundad på de kompetenskrav som Svenska Föreningen för Anestesi och Iva vård har fastställt. Detta innebär att när du går ut din vub i umeå så skall du ha fått en utbildning som i princip ser ut som utbildningen i Lund. Arbetsgivaren förutsätter att du kan söva ASA 1 självständigt osv. Prehospen har inte detta, det är upp till varje lärosäte att göra sin profil på utbildningen, vissa satsar lite mer på vårdvetenskap än andra och vissa satsar mer på praktisk utbildning t ex. Jag har haft med mig flera prehosp studenter på praktik från olika skolor i sverige och det är faktiskt ganska så stor skillnad mellan uppläggen och hur mycket de har läst i "kärnämnet ambulanssjukvård".

Jag ser inte ner på de som har ambulansvub, de har en utbildning som har gett dem det de är ute efter. Jag tycker heller inte att man skall låsa sig till vilken vub som är bäst i ambulanssjukvården. I norra delarna av landet så tror jag faktiskt att distrikts vubben är den bästa. Någon här skrev något om att vi narkosvubbade ser ner på prehosp vubbade, i mitt fall stämmer det absolut inte, men jag har mött en väldig massa prehosp vubbade som ser ner på oss med narkosvub, varför vet jag inte. Min åsikt är att vi är här för patienten, och patienten ser likadan ut i Malmö, Stockholm, Dalarna och Norrland. Den enda skillnaden är att vissa har snitt transport tider under 10 minuter och andra har snitt transport tider över en timma.

Sluta snacka ner varandra och fortsätta göra ett bra jobb som faktiskt majoriteten av oss gör oavsett vilken utbildning du har gått.

Kör försiktigt i sommar och ha en bra semester

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Rookie. » 1/6 2010 16:39

Det roliga här inne är att den mesta av kritiken emot ambulanssköterskor kommer ifrån personer som uppenbart själva inte gått vubben.

Men de lämnar jag diskussionen, och återlämnar tråden till akut-läkarbilar.

Automatkörnare
Inlägg: 5
Blev medlem: 21/5 2010 13:09

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Automatkörnare » 1/6 2010 19:48

För att förtydliga min personliga uppfattning av vad spetskompetens är; mångårig erfarenhet av anestesi och mångårig erfarenhet av prehospital vård dvs de flesta som tjänsgör på akutbil. Min egen definition av nyttan med anestesi är att en anestesisjuksköterska försätter dagligen patienter i ett tillstånd som är så nära ett hjärtstopp man kan komma; medvetslös, utan egen andning. Det vill säga extraordinära situationer. Dessutom använda läkemedel i helt andra doseringar än vad som vanligtvis görs. Men givetvis också som extra händer vid andra allvarliga tillstånd. När sedan beställaren som i Stockholms fall ger specifika delegeringar för akutbilspersonal och sedan inskränker delegeringar vad gäller tex luftväg för oss andra; då är detta enligt min uppfattning att skapa spetskompetens på akutbilarna. Och ja; därför behövs akutbilar. Och nej, ser inte ner på vare sig mig själv eller andra ambulanssjuksköterskor. Tycker precis tvärtom, vi är vana att ta snabba och i en del situationer livsavgörande beslut, administrera läkemedel enligt eget tycke och mycket annat. Vi på ambulans är ju som arbetsgrupp en spetskompetens inom sjuksköterskeskrået tycker jag. Håller dock med till 100 % att detta med ambulans-vub är en kalkonutbildning jämfört med anestesi-vub vad gäller prestationskrav då jag tidigare läst anestesi och snart klar med amb-vub. Men det kanske är lokalt betingat.
MVH/

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av Isidor » 2/6 2010 14:32

Ja jisses...

Allt detta tjat om vilken vub som är den "bästa" och mest lämpade för yrket.

Nå ja, tillbaka på banan igen för en stund...

Jag tycker att det är ganska lustigt att många av er stockholmare här inne höjer akutbilarna till skyarna och hävdar att möjligheten till prehospital sövning är så otroligt viktig för överlevnaden, mm...
Varför är detta en så viktigt fråga hos er?

Inte mycket gnäll från övriga delar av landet där denna möjlighet saknas. Inte dör det fler människor heller vad jag vet. Borde inte socialstyrelsen reagera om det är så nödvändigt, och ställa kravet på hela landet?

Att slänga ur sig saker som att ambulansvuben är för lätt eller att den inte håller måttet är inte snyggt och speciellt inte när det kommer från personer som inte klarar sig utan sina akutbilar... Var finns kompetensen hos dessa personer?

liana
Inlägg: 1
Blev medlem: 20/9 2014 17:00

Re: Akutbil - Läkarbil

Inlägg av liana » 20/9 2014 17:16

Vi är två studenter på magisterprogrammet i ambulanssjukvård vid Umeå universitet.
Vi jobbar med en studie om hur sjuksköterskor upplever det är att prehospitalt smärtlindra barn i åldern 3-7 år. Gå gärna in och svara på enkäten som bara tar några minuter. 20 december 2009 stänger den.
liana

Skriv svar