RAPPORT

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

Skriv svar
Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

RAPPORT

Inlägg av AMBASS » 26/4 2006 10:37

Hello Alarma!

Hur går det för er? Hur arbetar ni för att det skall vara rättvisa löner på marknaden? Upplever ni att lönerna för SSK + VUBB står i paritet till 4-5 års studier? Jag saknar denna debatt på er hemsida och tror ni skulle vinna mycket på att lyfta dessa frågor. Tyvärr så arbetar inget av förbunden (min tolkning) för dessa viktiga lönefrågor. Dem måste synliggöras för att beslutsfattatare m. fl. ser helheten.

En annan fråga är hur fördelningen mellan ambulanssjukvårdare och SSK samt SSK+VUBB idag är i ert förbund. Vad gör ni som inte Vårdförbundet gör? Har ert förbund någon uppfattning om paramedicsystemet som sprider sig även i Norden? Hur skall vi kunna göra paramedic och SSK+VUBB anställningsbara över gränserna om vi arbetar med två separata system? Eller är inte detta ett isue?

NÅGRA FRÅGOR

((AMBASS))
Blood Will Tell

Ordf. ALARM

Inlägg av Ordf. ALARM » 27/4 2006 19:39

Hej AMBASS.
Jo det går mycket bra, vi har idag 245 medlemmar fördelat på 14 län.
Efter Borås vistelsen har intresset ökat och många förfrågningar inkommer. Jag kan meddela att vi arbetar för fullt på flera håll. angående löneskillnader så håller vi på att sammanställa lönerna för alla län. Hittils finns statistik för uppsala län och gävleborgs län att läsa på vår hemsida.
Man kan redan konstatera att våra löner ligger under vad som kan anses rimligt för 4-5 års studier och med det ansvar som vi har.

Fördelningen amb.sjv och amb.ssk ligger på ca 45-55% vilket speglar den totala födelningen i landet.

Vad vi gör som inte vårdförbundet gör är att dels sammanställa löner för ambulanspersonal. vi håller på med flera utredningar, bla pensionsålder, hur nattarbete påverkar utryckningstjänst, samt hur sjukskrivningsfrekvensen ser ut bland ambulansspersonal. Dessa utredningar kommer att ligga till grund för kommande förhandlingar med landstingsförbundet när det gäller pensionsålder, arbetstider och löner.

Angående paramedics - systemet så anser vi att den frågan inte längre är relevant eftersom vårt system med ambulanssjukvårdare och ambulanssjuksköterskor är det system som kommer att vara sveriges modell för ambulanssjukvård. Vi tycker att det är en bra modell som fungerar bra.

När det gäller om paramedics är jämförbara med någon yrkesgrupp, om man kan arbeta över gränserna? Ja den frågan har inte kommit upp än och vi ser inget större behov av att ta itu med den frågan än så länge, tror dock inte att frågan kommer att bli aktuell i det stora sammanhanget. Socialstyrelsen är ju som bestämmer sådant och jag tror inte att vi kommer att driva frågan att paramedics skall kunna arbeta i svensk ambulanssjukvård. Det finns betydligt viktigare saker att ta hand om. men vem vet om detta kan bli en diskussion i framtiden.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 30/4 2006 9:21

Ordf. ALARM skrev:Hej AMBASS.
Jo det går mycket bra, vi har idag 245 medlemmar fördelat på 14 län.
Efter Borås vistelsen har intresset ökat och många förfrågningar inkommer. Jag kan meddela att vi arbetar för fullt på flera håll. angående löneskillnader så håller vi på att sammanställa lönerna för alla län. Hittils finns statistik för uppsala län och gävleborgs län att läsa på vår hemsida.
Man kan redan konstatera att våra löner ligger under vad som kan anses rimligt för 4-5 års studier och med det ansvar som vi har.

Fördelningen amb.sjv och amb.ssk ligger på ca 45-55% vilket speglar den totala födelningen i landet.

Vad vi gör som inte vårdförbundet gör är att dels sammanställa löner för ambulanspersonal. vi håller på med flera utredningar, bla pensionsålder, hur nattarbete påverkar utryckningstjänst, samt hur sjukskrivningsfrekvensen ser ut bland ambulansspersonal. Dessa utredningar kommer att ligga till grund för kommande förhandlingar med landstingsförbundet när det gäller pensionsålder, arbetstider och löner.

Angående paramedics - systemet så anser vi att den frågan inte längre är relevant eftersom vårt system med ambulanssjukvårdare och ambulanssjuksköterskor är det system som kommer att vara sveriges modell för ambulanssjukvård. Vi tycker att det är en bra modell som fungerar bra.

När det gäller om paramedics är jämförbara med någon yrkesgrupp, om man kan arbeta över gränserna? Ja den frågan har inte kommit upp än och vi ser inget större behov av att ta itu med den frågan än så länge, tror dock inte att frågan kommer att bli aktuell i det stora sammanhanget. Socialstyrelsen är ju som bestämmer sådant och jag tror inte att vi kommer att driva frågan att paramedics skall kunna arbeta i svensk ambulanssjukvård. Det finns betydligt viktigare saker att ta hand om. men vem vet om detta kan bli en diskussion i framtiden.
Hello herr ordförande!

Tack för ditt svar! Man får passa på att gratulera till framgångar på rekryteringsfronten. Er hemsida har också blivit mer informativ.

Jag tror att ni fyller ett viktigt vakum när ni sammanställer lönerna för ambulanspersonalen och dessutom i alla län. Sker detta så man kan utläsa län för län? Här kommer ni klart visa att ni tar frågan på allvar. Jag tror det finns en oro för den lönelåsning vi ser bland många och en studie som denna skulle klart lyfta frågan. Bra att ni har en strategi och att ni agerar öppet, detta kommer troligen resultera i fler medlemmar som arbetar aktivt. I många intresseorganisationer är just engagemanget ett bekymmer, hur går det hos er? Jag såg på er hemsida att ni just nu utlyser ett antal kurser för dessa frågor; BRA!

Att ni gjort bedömningen att Paramedicfrågan inte är aktuell tycker jag personligen är tråkigt. Här har Vårdförbundet en annan inställning då man vet att en mer global arbetsmarknad kommer kräva större öppenhet för personer med prehospital utbildning. Jag tror ni gör fel i att inte lyfta denna fråga ordentligt, då rörligheten på arbetsmarknaden ständigt ökar. Har ni alls några nätverk med paramedicorganisationerna i UK? Jag tycker frågan är lika viktig för dem som är SSK+VUBB genom att de också blir anställningsbara i ex. UK. Här anser jag att ni bör arbeta för att göra SSK utbildningen mer valbar, för att just stämma överens med globala prehospitala krav.

Vad tycker ni om att ge ambulanssjukvårdare rätt att få legitimation? Kommer ni arbeta för detta? Kanske i vis mån en rättvisefråga! När det gäller SSK löner står vi helt eniga!

Tack för tydliga och bra svar!
Blood Will Tell

Skriv svar