Risktillägg

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

Skriv svar
pane

Risktillägg

Inlägg av pane » 17/6 2006 17:20

Hej !

Enl statistik från vägverket skedde mellan 2003-2005 ca 1 ambulansolycka per vecka i trafiken. ( Detta om man delar antalet olyckor med antal veckor under perioden )
Vi arbetar alla i ett yrke där vi förväntas ta risker i trafiken genom att köra trängande fall.
Vore det inte en bra idé att kräva ett risktillägg ovanpå lönen för detta och kanske bättre försäkringar. Hur ser det ut i andra riskyrken ex flyg m.m ?
En idé ?!

MVH Per-Anders

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 18/6 2006 0:21

Att lägga till ett risktillägg tror jag inte är någon bra lösning, däremot så måste det satsas mer pengar på körutbildning. Vi har väl ingen extra glädje av risktillägget om vi smäller? Snarare som du säger att vi kanske borde ha utökade försäkringar.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 19/6 2006 13:46

Inom flyget är lönerna generellt höga, dels pga att studenten själv får finansiera stora delar av sin utbildning (ca 350 000 ur egen ficka), men säkert också pga riskerna och ansvaret för människoliv.

Om man tänker efter så är skillnaderna gällande ansvaret inte så stora inom de olika riskyrkesgrupperna. Oftast är det så att yrkesutövaren under riskfyllda oh pressade arbetsförhållanden har ett stort personligt ansvar gentemot både sig själv och samhället.
För piloter, läkare mfl syns detta ganska tydligt på lönelappen. Dessvärre har inte de mindre prestigefulla yrkena som tex polis, brandman, ambulanspersonal hakat på den trenden.

Jag tycker det är dags att skipa lite rättvisa och trycka upp lönenivåerna ett par hack. Ska det vara ok att en brandman ska behöva storma in i ett brinnande hus med risk för sitt eget liv för ynka 16500 kr i månaden??
Jag tycker inte det!

Tetra

Inlägg av Tetra » 19/6 2006 18:37

aceofspades: En liten rolig infallsvinkel som går in i ditt inlägg är att med tanke på hur mycket en pilot tjänar idag, så borde han f*n kunna flyga och landa planet själv, utan trafikledare. Me dessa löner så borde det nästan vara kvar på att han/hon ska göra allt själv ;)

Tillbax till tråden.
Jag kan hålla med dig om att lönerna är lite veka med tanke på vad vi faktiskt utsätts för inom blåljusyrket. Både fysiskt och psykiskt. Visserligen så kanske en brandman inte rökdyker många minuter alls under sin yrkeskarriär i sverige, men det är ju ändå en risk.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 19/6 2006 19:56

Tetra: Med risk för att komma ifrån tråden, Jag är ganska säker på att flygbolagen aldrig skulle anställa en pilot som inte kunde starta och landa själv. Trafikledarens funktion är inte att flyga, utan att hålla isär planen och leda trafiken från en lättöverskådlig radarstation på marken. Vid svår dimma eller radarbortfall kan det vara svårt för en pilot att själv överblicka trafikläget, utan måste istället kunna förlita sig till personal på marken. Tänk dig själv att ge dig ut på motorvägen i rush hour i en bil med samtliga rutor maskerade med svarta sopsäckar. Vore intressant att beskåda detta äventyr.
Skämt åsido, jag tror nog att vi är överens om det väsentliga. Lönerna inom blåljusverksamheterna följer inte samma utveckling som övriga yrken i samhället. När kraven på kompetens höjs måste även lönerna höjas.

Ordf. ALARM

Inlägg av Ordf. ALARM » 22/6 2006 15:10

Bra frågeställning. Ett kortfattat svar är att ambulanspersonalens löner är för låga för ett riskfyllt yrke. Ett annat yrke som är riktigt farligt är ex off-shore dykare som lever ett farligt yrkesliv. Där tjänar man också därefter.
Inom ambulansyrket har vi försäkringar genom de flesta arbetsgivare om olyckan är framme. Lösningen är dels högre löner och som ni säger mer utbildningar osv.

Skriv svar