Varning för Alarm

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

ambulanssyster

Varning för Alarm

Inlägg av ambulanssyster » 17/9 2008 23:23

Måste nu skicka en varning för förbundet Alarm. De har vid flertal tillfällen slagit sig för bröstet och raggat medlemmar men håller inte ett dugg vad de lovar. Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att få svar via mail till förbundet men tror ni de reagerar ? Som studerande har man reducerad avgift och jag som just studerande har haft detta. Har för ett par månader sedan meddelat Alarm om att jag återgått till arbete och vill åter betala full avgift för att stödja deras verksamhet full ut. Men de skiter i att besvara mina mail. de vill tydligen inte ha mina pengar !! Hur i helvete funkar denna organisation. de skriker om att de vill si och så men kan för 17 inte svara på ett simpel mail. Jag har ånyo skrivit om andra saker jag har funderat över angående löner men tror ni Alarm har svarat ? Inte * !!!! De börjar väl nu få in pengar och börjar sålika bete sig som andra förbund. Sitta och inkassera och inte göra ett skit !! Från början lät det sååå stort att vi ska arbeta för er men nu kan de för djävulen inte svara längre. Vad i helvete håller ni på med ??????????
jag kommer inte vara kvar i erat skitförbund och jag kommer att varna varenda person som börjar på min station för er. Ni är som alla andra förbund .... ni snackar en massa skit men håller inte ens så länge så ni klarar av att svara på era mail. Här har ni inte varit på ett år och det talar ju sitt tydliga språk. Att snacka skit om vårdförbundet i 112 tidningen går bra men va i helvete klarar ni själva då ?? En tonåring skulle klara av att svara på mailen i snabbare tackt än vad ni gör. men nu är jag less på erat skitsnack och agerande. Det finns ett ordspråk " mycket snack och liten verkstad" ... Men det är väl vanliga visan. Vi ska anställa någon som ska ta hand om mail och andra frågor ! Ni själva ska väll sitta på arslet och inkassera och göra inte ett skit.! Fin hemsida har ni men va * gör ni ? Den hemsidan uppdateras lika snabbt som hedenhös .... Kan man inte svara på sina mail så kan man inte heller bedriva ett seriöst förbund. Vill man inte ha in sina medlemspengar fast man ber om att få betala dem. Ska jag behöva åka till Uppsala och ge er dem i handen ? Va i helvete är det då frågan om !!. Men ni kan ju sitta och drömma om att skapa något och kasta skit på vårdförbundet det kan ni men i verkligheten befinner ni er * inte i. Pengar brukar de flesta nappa på men inte alarmförbundet för de ligger och sover. Okey. låt mig gissa ni kommer att svara att ni har såååå mycket att göra så ni inte har tid att ta hand om alla saker. Nä men om ni inte har organisation som klarar av det varför i helvete försöker ni för då ? Här finns det folk som tror att det ska bli förändring men där sket man sig duktigt !! Jag ska väl vänta på att ni anställt en sekreterare som besvarar era mail Det kan ni glömma !!! Och varenda person jag träffar kommer jag att berätta att Alarm är ett pajasförbund som man skall akta sig väldigt noga för , de snackar en massa skit och de går inte att få tag på. Troligen lurar de folk på pengar. "trött som helvete på idioter som bara snackar"

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 18/9 2008 23:59

Dina mail kan fastna i nåt skräppostfilter beroende på vad du har för epostleverantör. Hotmail brukar ju vara ganska populära invånare i mailkontons skräppostkorg och då är det inte säkert att det kommer fram.

Sen kan det ju funka att ringa dem också. Och ett vårdat språk är alltid att föregå med gott föredöme. Kan oskså vara en anledning till att de inte svarar eller att det fastnar om man skriver en massa okvädesord.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Vit Löjtnant

Kommentar till ambulanssyster

Inlägg av Vit Löjtnant » 19/9 2008 11:38

Det var länge sedan jag läste något så agressivt och udda! Vad handlar det hela om? En sådan världslig sak som att något datatekniskt har klickat någonstans på vägen?! Tycker du, ambulansssyster, att det är viktigare att ett fackförbunds mail fungerar klanderfritt, än vad det är för ideologi och värdegrunder fackförbundet står för? Mitt förslag till dig är att uppsöka nämaste sjukvårdsinrättning och be att få utskrivet en flaska Hibernal. Hoppa sedan i säng och sov i minst tre dygn så ska du se att det rättar till sig.

Min röst går obevekligen till ambulanspersonalens egna fackförbund, ALARM. :D

Ordförande alarm

Klagomål

Inlägg av Ordförande alarm » 19/9 2008 12:26

Hej Ambulanssyster. Jag är förbundsordförande i det förbund som du är medlem i och som du kallar pajasförbund. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå vad som gjort dig så upprörd. Vi har som målsättning att svara på mejl så fort vi kan, oftast hinner vi svara samma dag. Vi har inget intresse i att negligera våra medlemmar, varför skall vi det? Vi driver en seriös och viktig förening för sveriges ambulanspersonal.

Vill vi ha dina pengar? Självklart behöver förbundet pengar som också är lika mycket ditt förbund. Att vara medlem i en förening som vår, där all ambulanspersonal förenas, är inte som att köpa en tjänst eller en vara från ett företag. I vårt förbund är det allas skyldighet att driva utvecklingen framåt. Så fort man inte får ett svar på mejl som föresten inte inkommit till oss mig vetligt, kan man ju inte gå till angrepp på detta vis. Du måste ha på fötterna först annars blir det inte trovärdigt.
Man kan ju tycka att om det var så viktigt varför har du då inte ringt. Vi har bemannad reception varje vardag från 8-17.

Eftersom du är medlem måste du också ha tyckt att idén med ett eget branchförbund är något bra för oss som arbetar och för verksamheten.
Målet för oss är ett starkt fackförbundsom ser till att ambulanssjukvården blir ett eget avtalsområde. Vägen dit är lång och krokig men kan lyckas om alla drar sitt strå till stacken.
Att du attackerar oss som arbetar inom ambulansen med denna oansvariga kritik som inte har någon grund känns skrämmande då vi gör detta tillsammans. Genom att angripa oss angriper du också alla våra 800 medlemmar som arbetar ute i ambulanssjukvården då du kallar alla dessa 800 för pajaser.

Vi får massivt motstånd och skitsnack från både kommunal och VF. Om du bara visste i vilken omfattning detta sker....Och det har sin effekt på potentiella medlemmar. Det är ett vapen som de använder och det fungerar. Därför har vi beslutat att trappa upp tonen mot de andra förbunden. Det är en tråkig utveckling givetvis men vi har inget annat val.

Att du är upprörd får stå för dig. Om det är ett misstag från vår sida ber jag som yttersta ansvarig, givetvis om ursäkt för det inträffade men om detta är ett tekniskt missöde och där du inte tagit ansvar för att söka upp oss per telefon och sedan står för denna inställning vill vi inte ha dig som medlem.
Vi tar i så fall tacksamt emot din urträdesansökan. Ett annat alternativ är att vi har möjligthet att utesluta dig ur förbundet pga bristande lojalitet, då ett uteblivit telefonsamtal från din sida ligger till grund för att nuvarande medlemmar och framtida påverkas av det du säger, vilket ligger oss till last.

Hoppas innerligt att du inser vad ett medlemskap i en förening ska vara, vad vi är och vad vi står för så att vi tillsammans kan nå det mål som du också en gång velat.


Erik Nilsson
Förbundsordförande

Ps. Detta svar tog endast 2 dagar och utan att vi visste om det!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Klagomål

Inlägg av AMBASS » 19/9 2008 12:59

Ordförande alarm skrev:Hej Ambulanssyster. Jag är förbundsordförande i det förbund som du är medlem i och som du kallar pajasförbund. Jag har ärligt talat lite svårt att förstå vad som gjort dig så upprörd. Vi har som målsättning att svara på mejl så fort vi kan, oftast hinner vi svara samma dag. Vi har inget intresse i att negligera våra medlemmar, varför skall vi det? Vi driver en seriös och viktig förening för sveriges ambulanspersonal.

Vill vi ha dina pengar? Självklart behöver förbundet pengar som också är lika mycket ditt förbund. Att vara medlem i en förening som vår, där all ambulanspersonal förenas, är inte som att köpa en tjänst eller en vara från ett företag. I vårt förbund är det allas skyldighet att driva utvecklingen framåt. Så fort man inte får ett svar på mejl som föresten inte inkommit till oss mig vetligt, kan man ju inte gå till angrepp på detta vis. Du måste ha på fötterna först annars blir det inte trovärdigt.
Man kan ju tycka att om det var så viktigt varför har du då inte ringt. Vi har bemannad reception varje vardag från 8-17.

Eftersom du är medlem måste du också ha tyckt att idén med ett eget branchförbund är något bra för oss som arbetar och för verksamheten.
Målet för oss är ett starkt fackförbundsom ser till att ambulanssjukvården blir ett eget avtalsområde. Vägen dit är lång och krokig men kan lyckas om alla drar sitt strå till stacken.
Att du attackerar oss som arbetar inom ambulansen med denna oansvariga kritik som inte har någon grund känns skrämmande då vi gör detta tillsammans. Genom att angripa oss angriper du också alla våra 800 medlemmar som arbetar ute i ambulanssjukvården då du kallar alla dessa 800 för pajaser.

Vi får massivt motstånd och skitsnack från både kommunal och VF. Om du bara visste i vilken omfattning detta sker....Och det har sin effekt på potentiella medlemmar. Det är ett vapen som de använder och det fungerar. Därför har vi beslutat att trappa upp tonen mot de andra förbunden. Det är en tråkig utveckling givetvis men vi har inget annat val.

Att du är upprörd får stå för dig. Om det är ett misstag från vår sida ber jag som yttersta ansvarig, givetvis om ursäkt för det inträffade men om detta är ett tekniskt missöde och där du inte tagit ansvar för att söka upp oss per telefon och sedan står för denna inställning vill vi inte ha dig som medlem.
Vi tar i så fall tacksamt emot din urträdesansökan. Ett annat alternativ är att vi har möjligthet att utesluta dig ur förbundet pga bristande lojalitet, då ett uteblivit telefonsamtal från din sida ligger till grund för att nuvarande medlemmar och framtida påverkas av det du säger, vilket ligger oss till last.

Hoppas innerligt att du inser vad ett medlemskap i en förening ska vara, vad vi är och vad vi står för så att vi tillsammans kan nå det mål som du också en gång velat.


Erik Nilsson
Förbundsordförande

Ps. Detta svar tog endast 2 dagar och utan att vi visste om det!
Hej ALARM!

Den medelm som skriver till er är av allt att döma mycket missnöjd - Rätt eller Fel -. Han/Hon redogör för detta i med tydlighet och du bemöter personen med orden "Ett annat alternativ är att vi har möjligthet att utesluta dig ur förbundet pga bristande lojalitet, då ett uteblivit telefonsamtal från din sida ligger till grund för att nuvarande medlemmar och framtida påverkas av det du säger, vilket ligger oss till last". Vad är detta för fasoner? Är det så ni tacklar kritik i Alarm?

Att du sedan ger dig på att företräda hela ert kollektiv om 800 medlemmar förefaller märkligt, på gränsen till 70-talets kommunalanda. Visa lite mer ödmjukhet inför medlemmar som de facto står för grunden i Alarm. Vilka fördelar har medlemmar att stanna kvar i Alarm? På vilket sätt kan ni göra skillnad för medlemmarna?

Men en stor och högst aktuell fråga kvarstår och den besvarar du inte. På viket sätt har Alarm tagit strid för rättvisare och rimligare löner för personal inom ambulanssjukvården? Vilket resultat har ni fått genom ert fackliga arbete? Ni låter av allt att döma godtycket hos landsting och entreprenörer fortgå i sann Vårdförbundet anda. Vad är skillanden på Alarm och VF? Har ni lärt något av Kommunal och Läkarförbundet?

Detta hälsar Ambass som tror att fackförbunden Alarm och Vårdförbundet har mycket att lära av Kommunal och Läkarförbundet (se löneutv mm). Det kan vara friskt att mellan varven vara lite självkritisk. Något som Alarm kanske borde försöka sig på.

...AmBaSs...
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Förvånad

Inlägg av roadrunner » 19/9 2008 14:53

Att du är upprörd får stå för dig. Om det är ett misstag från vår sida ber jag som yttersta ansvarig, givetvis om ursäkt för det inträffade men om detta är ett tekniskt missöde och där du inte tagit ansvar för att söka upp oss per telefon och sedan står för denna inställning vill vi inte ha dig som medlem.
Vi tar i så fall tacksamt emot din urträdesansökan. Ett annat alternativ är att vi har möjligthet att utesluta dig ur förbundet pga bristande lojalitet, då ett uteblivit telefonsamtal från din sida ligger till grund för att nuvarande medlemmar och framtida påverkas av det du säger, vilket ligger oss till last.
Oavsett om det är tekniska svårighet, mailfilter eller medlemmens önskan att inte använda telefon, anser jag att man som representant för ett fackförbund inte bör uttrycka sig som i citatet ovan. Jag är själv förtroendevald och förhandlare på central nivå inom Unionen (ja, jag har lämnat ambulanssjukvården) och har fått lära mig att hålla fram det positiva med ett medlemskap och inte hota med uteslutning. Jag är rädd att flera blivande medlemmar blir tveksamma till ett förbund som hotar med uteslutning pga bristande lojalitet. Jag tittade på Alarms hemsida, men hittar inga stadgar eller regler som stöder förbundsordf rätt att (personligen?) utesluta medlemmar av skälet ovan. Tacksam för ett klargörande. Publicera gärna förbundets stadga på väl synlig plats, så blivande medlemmar har bilden klar för sig innan de inträder som medlemmar.

Sebban SSK
Inlägg: 3
Blev medlem: 25/1 2007 18:01
Ort: Linköping

Inlägg av Sebban SSK » 19/9 2008 22:22

Ordförande alarm:

Om det inledande inlägget fick mig som eventuell blivande medlem att fundera på huruvida ALARM är ett lämpligt fackförbund för mig, så skulle jag innan jag tar ställning efterfråga fler åsikter och skaffa mig mer information och säkert komma fram till att det förmodligen inte är så som beskrivs i det inledande inlägget.

När jag däremot läser ditt inlägg där du som förbundsordförande besvarar kritik på ett sätt som är långt ifrån konstruktivt och använder ord som "...vill vi inte ha dig som medlem" och "...utesluta dig ur förbundet..." blir jag mer övertygad om att INTE bli medlem i ALARM. Är det så ni behandlar kritiska medlemmar? - Uteslut dom.

En person med ditt ansvar och allt va detta förpliktigar bör knappast i ett offentligt forum som detta, eller någon annanstans heller för den delen, gå till personangrepp på detta sätt. Som förbundsordförande borde du vara professionell nog att stå över kritik som den i det inledande inlägget utan att personligen ta illa vid dig och göra uttalanden som i betydligt högre grad än det inledande inlägget skadar ditt förbund och förtroendet för dig som ordförande.

SSK

Inlägg av SSK » 19/9 2008 23:02

Känns amatörmässigt att som ordförande hetsa upp sig på det viset över ett "måhända icke allt för balanserat debattinlägg" av en enskilld medlem. Som ordförande representerar du ju hela förbundet, även de som inte delar dina/alarms åsikter i alla sakfrågor. Bemöt kritik med fakta istället för att sänka dig till samma låga nivå på diskussionen själv.

ambulanssyster

Inlägg av ambulanssyster » 21/9 2008 23:41

Ja du ordförande för Alarm. Att hota sina medlemmar med uteslutning och att dra en parallell med att jag skulle kalla 800 medlemmar för pajaser det vet jag faktist inte vad jag skall svara på. Det var nog det dummaste jag har läst på länge. Men du bekräftar det som jag tidigare skrev. Du är knappast rätt människa på rätt plats tydligen så som du uttrycker dig. Du gör ju verkligen bra reklam för dig och Alarm också. Var lojal med Alarm annars åker du ut ....... *skrattar*. Trodde faktist ni hade högre i tak än så här. Trodde också att vi hade kommit längre än gamla ryssland. Bedrövligt . Försök att få något vettigare gjort än att hota dina medlemmar. Jag kommer efter ditt svar att lämna er och jag kommer ju knappast att ge dig och Alarm bra reklam efter hur vi nu ser hur ordföranden i Alarm använder sin ordförandepost. Du bekräftade mina åsikter och på något sätt känns det bra för nu vet jag vad du har för inställning.

omsorg

Inlägg av omsorg » 22/9 2008 1:46

Vill börja med att beklaga delar av Erik Nilssons uttalande i detta forum.
Att som ordförande bemöta kritik på ett så aggressivt sätt som han gjorde, är varken lämpligt eller speciellt smart.
Ändå kan jag förstå hans reaktion.

Som ordförande i en organisation som Kommunal och Vårdförbundet ser som en nagel i ögat eller ett irritationsmoment har han och övriga styrelseledamöter på kort tid och med små medel ändå fört ALARM till en relativt stark position.

Stark undrar många?
Ja, annars hade varken Kommunal eller Vårdförbundet visat den oro som de nu gör och kallat till än det ena mötet efter det andra för att behålla sina medlemmar i sin organisation. ALARM försöker göra något som de andra två förbunden inte gör, ALARM försöker.

Men tyvärr är medlen fortfarande små och medlemsintäkterna är avgörande för ett förbund i sin ungdom.
Därför är varje enskild medlem så otroligt viktig.

Därför är det synd att ambulanssyster nu i sitt enskilda fall, reagerar så pass kraftigt.
Det hjälper knappast ALARM att stärka sin position mot Kommunal och Vårdförbundet.

Har ambulanssyster rätt i sin kritik?
Delvis skulle jag tro.
Jag vet att det ömsom har varit svårt att få svar på mejl och hemsidan inte motsvarar allas förväntningar.

Men vilka krav kan vi ställa på ALARM?
I flera opartiska undersökningar som görs av diverse datatidningar årligen om hur svarsfrekvensen på mejl är bland kommuner och landsting, fackliga förbund och politiska partier, får majoriteten oftast underkänt. Men ALARM som bara har runt 800 medlemmar borde väl ändå kunna svara på ett mejl? Jo, visst. Men nu har man misslyckats och troligtvis lärt sig en ordentlig läxa.

Jag tror och har en förhoppning om att ALARM kan bli det förbund ambulanssverige saknat. Ett förbund som faktiskt arbetar för sina medlemmar. Vägen dit är lång, men genom tålamod och engagemang kan vi nå dit.

Kommunal och Vårdförbundet tror jag aldrig kommer representera ambulanssverige.
Vi är för få för att få en sådan position hos dem.

Så, om det behövs ska du givetvis kritisera ALARM, men gör det sakligt.
Och beröm ALARM lika sakligt när de förtjänar det.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/9 2008 10:15

Personligen jobbar jag ju för närvarande inte i ambulans och är således inte välkommen till det inom vården enda fackförbund som jag för närvarande skulle kunna tänka mig att stödja. Anser personligen att facket i sin nuvarande form spelat ut sin roll, oavsett förbund.
Jag sprang dock på en representant från kommunal en dag och frågade då om dennes åsikt om Alarm. Han garvade mig i ansiktet och menade att eftersom Alarm saknar förhandlingsrätt med arbetsgivarna så fyllde de ingen större funktion för sina medlemmar.
Eftersom jag blev mycket förvånad kikade jag på Alarms hemsida där det hävdades att de visst hade förhandlingsrätt. Blev då någon konfunderad och skickade ett mail. Fick svar på detta efter cirka 1,5 dygn, innebörden var att Alarm visst har förhandlingsrätt med samtliga arbetsgivare i Sverige.

1,5 dygn, således.
Visst, hade situationen varit akut är ju detta en väldigt lång tid, men då hade jag kanske också ringt?
Ställer man det istället i relation till den gången jag mailade Göran P. angående det helt horribelt orimliga i att en finnig 28-åring plingade på dörren till min lägenhet och frågade varför jag inte betalt TV-avgiften och sedan såg ut som han träffat en marsian när jag bestämt hävdade att jag inte har någon TV och att avgiften bara innebär att SVT kan göra ett sämre jobb utan att få sämre betalt (allt detta med SR P3 skvalande i bakgrunden) så kan man känna till att det då tog 4 månader att få svar från någon helt annan på en helt annan fråga än den jag ställt.
Mailar man min hemkommun så får man från flera mailadresser aldrig svar. Dessutom tappar de bort mail och saknar i princip system att diarieföra dem.

Allt detta är gjort från en @home.se-adress.

Så jag vet inte om jag kan hålla med om att ett utträde på grund av inga mailsvar kan ses som särskilt friskt. Sedan kan man väl diskutera det lämpliga i ordförande Nilssons svar, men då får man ju fortsätta vara medlem eller åtminstone ha blivit utesluten. Annars tycker jag man har förvanskat sin rätt att kommentera detta.

Ordförande alarm

Inlägg av Ordförande alarm » 22/9 2008 16:00

Det finns gränser för vad man kan tåla, även för en som lagt ner sin själ i detta förbund under snart 5 år. Att ta emot och debattera kritik är något som stärker förbundet men att stå emot en ren och skär attack från en som dessutom är medlem är inte kul. Självklart tar man då detta personligt.
Jag hoppas verkligen att alla våra medlemmar vet att det vi gör är viktigt för oss som ambulanspersonal och att vi gör det på ett seriöst och ärligt sätt. Att få höra sådana här saker ("inte gör ett skit", "skitförbund ", "ni snackar en massa skit, "sitta på arslet och inkassera", "de ligger och sover", "Alarm är ett pajasförbund", "Troligen lurar de folk på pengar", "Och varenda person jag träffar kommer jag att berätta att Alarm är ett pajasförbund som man skall akta sig väldigt noga för ") är ett slag i ansiktet på alla de som arbetar för sina ambulanskollegor, såsom förtroendevalda runt om i landet.
Är det rimligt att en sådan attack mot våra förtroendevalda skall hanteras på ett varsamt sätt? Hur skall vi kunna representera en sådan medlem på ett trovärdigt och förtroendefullt sätt? En sådan person skall inte vara med i vårt förbund, det strider mot alla de värderingar vi har och den solidaritet vi visar våra medlemmar.

Det är skillnad på saklig kritik och en ren och skär attack. Kritik tar vi gärna emot, det stärker oss men hur tycker ni att vi skall bemöta attacker från våra egna medlemmar? Någonstans måste vi dra en gräns. Vi får ta emot mycket skit från de andra förbunden. De mesta bemöter vi inte ens då vi tror att kloka personer skapar sig en egen uppfattning först innan man faller för sådant.
Jag tror att det är samma sak här. Jag vill som representant för förbundet tydligt markera att det är inte okay att tåla sådana här påhopp, framförallt inte av våra egna medlemmar. Folk får tycka precis vad de vill men som medlem har man faktiskt en skyldighet och framförallt ett intresse av att inte obörligt skada sitt eget förbund.
Om kritiken eller attacken som jag kallar det hade någon uns av saklighet eller trovärdighet hade tonfallet givetvis inte varit detsamma.

Uteslutas eller inte kan jag naturligtvis inte bestämma, det måste göras av en enig styrelse. Nu tror jag inte att en sådan diskussion behövs eftersom "ambulanssyster" nog själv känner att han inte bör vara kvar i ambulanspersonalens egna förbund. Självklart så hade jag ju kunnat formulera det lite bättre givetvis men i stridens hetta.....Jag håller med er om att man inte skall hota sina medlemmar men jag vill vara väldigt tydlig med att säga att har man den här inställningen som "ambulanssyster" har, så skall han inte vara med i ALARM, varesig för hans eller vårt bästa.

Nu till några av era sakliga frågor. Vad har alarm gjort för sina medlemmar?
Förutom de 30 tal medlemmar som behövt individuell rättshjälp i diverse individärenden så är det svårt att säga konkreta saker. Förutom det arbete med att bygga upp förbundet har vi uppvaktat beslutfattare för att öka förståelsen för vårt arbete, vi deltar i statens standardiseringsinstituts ambulansgrupp som bla arbetar med standarder för ambulansutrustning för att de skall vara rätt utformade utifrån vårt perspektiv, är remissinstans i socialstyrelsens nya ambulansföreskrifter, de lokala sektionerna driver frågor av lokal karaktär i förhandlingar osv.

Det svåra med att vara en förening som just nu står i skuggan av VF och kommunal som har den primära förhandlingsrätten, är att så länge vi i sverige inte har bestämmt oss för att alarm skall vara den part man förhandlar med, så är det kommunal och VF som skriver avtal. Avtalen är mätbara i siffror till skillnad från vårt arbete. Vårt arbete kan inte "mätas" utan det är upp till var och en att avgöra om vi behövs eller inte.

Har vi mycket att lära oss av kommunal? Ja det har vi säkert, både positivt och negativt. på flera håll samarbetar vi med lokala företrädare för både kommunal och vf eftersom det är våra ambulanskollegor och vi har ett och samma mål, nämligen att göra det bättre för oss inom ambulansen. Men en sak skiljer oss åt nämligen att vi vill att ambulanspersonalen driver våra frågor tillsammans, inte i två olika läger.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bemöta kritik

Inlägg av 1005 » 22/9 2008 18:11

[b]Herr Ordförande[/b]

Råd
*Besvara aldrig saker när du är uppretad.
* Ta aldrig något personligt när du har ett uppdrag.
* Sänk dig aldrig till pajkastar nivå.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/9 2008 20:19

Oavsett om det känns som ett slag i ansiktet när ambulanssyster spyr galla över Dig och alarm, så måste Du vända andra kinden till. Du säger att det känns extra jäkligt att det är en medlem som säger detta, men i stället för att bli förbannad och "slå tillbaka" kanske Du ska vara lite mer ödmjuk och inse att kritiken som riktas mor er troligen grundar sig på något. Skitsak eller inte... ta åt Er och försök förbättra!

Jag vågar nog påstå att Vf och kommunal får sin beskärda del av skit, men inte har jag hört dem uttala sig på det här sättet.
De hade inte varit så stora om de hade gjort som Du gjorde här.

jag tycker att tanken bakom Alarm är helt lysande och kan vara det bästa som hänt ambulanssjukvården på bra länge. MEN! utan medlemmar är ni ingenting och jag tror inte att Ni har råd att sparka ut folk bara för att de har en aning högljudda åsikter!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/9 2008 8:48

Hej Ordförande Alarm!

Tack för dina svar.

/AMBASS
Blood Will Tell

Skriv svar