Löneläget?

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Löneläget?

Inlägg av magill » 3/11 2005 16:55

Hur ser löneläget ut på ambulanssidan för SSK?

Ordf. ALARM

Inlägg av Ordf. ALARM » 15/11 2005 15:12

Tyvärr så är statistiken dyster. Enl statistik från 2003 har en amb.ssk 1000kr mindre i lön än andra allmänsyrror. Då skall man också ha i bakhuvudet att amb.ssk ofta är vidareutbildade. Ca 40% av alla amb.ssk är vubade. Och ändå så har man sämre lön!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 15/11 2005 18:40

Som första inlägg på forumet kan jag ju inte annat än säga att det är lite tragiskt.

Men jag kommer att välja detta yrken pga av dess stora potensial att vara ett yrke där man kan göra karriär och både få mer lön men framför allt ett intresssant och roligt yrke.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Trivsamt jobb

Inlägg av magill » 15/11 2005 19:09

Det är tråkigt att lönerna inte är högre. att de inte var högre än så var ju lite förvånande. Vad beror det på?

I mitt yrkesval såg jag inte i försat hand till lönen, utan till vad man gör i yrket. Men naturligtvis är ju inte lönen oviktig, och jag hoppas därför på höjningar inom snar framtid. Någon gång måste man ju inse att all vårdpersonal har ett jobb där man faktiskt har ansvar för andra personers liv och hälsa på ett eller annat sätt.

En pilot som har ansvar för kanske 20-30 personers liv har bättre betalt än en sjuksyrra som har vårdansvaret på en avdelning. Jag ser ingen logik nånstans?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/11 2005 20:38

Jag tror tyvär att det är de som "till varje pris" vill jobba på ambulansen. De tar slavlöner och dumpar lönerna för många vääldigt duktiga personer som vill jobba inom verksamheten men som istället jobbar på huset. SSK har ju oftast stora studieskulder att tänka på.

Har mött denna frustration på somrarna när man vart inne på huset och sövt..

Ordf. ALARM

Inlägg av Ordf. ALARM » 15/11 2005 21:04

Ja tyvärr så vet arbetsgivaren om att det är ett populärt yrke dit många söker sig. Men istället för att se till att de personer som är mest lämpade får anställning så anställer man de med lägst löneanspråk.
En trist verklighet...
En bra arbetsgivare skulle inte utnyttja denna situation utan istället se till att man anställer rätt folk, men idag är allt ekonomi och siffror. Sist ner på listan kommer personalen.
Men det vill ALARM ändra på genom att bryta oss loss från de nyvarande förbundet för att driva frågan på egen hand. Det är bara inse att både kommunal och VF har misslyckats totalt i denna fråga.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 15/11 2005 22:10

Hade tänkt ställa en följdfråga som känns relevant;

I vilken del av landet är lönen bäst? Hur skiljer den sig mellan olika ambulansföretag (ex. Falck, Samariten, AISAB för att ta Stockholmsregionen som ett exempel)?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/11 2005 23:29

Det glädjer mig herr ordförande att ni tittar på det problem som jag pekade på. Jag har träffat många IVA och ANE syrror som jobbat 10 år på huset. Men de har inte råd..

Zajben. Den frågeställning är väldigt bra, men du biter i sten. Jag har i en tidigare tråd försökt få igång en lönediskussion för att ex. kunna ha det med sig när man löneförhandlar. Ingen svarade på den tråden. Jag möter också den attityden på arbetsplatserna. Pesonalen vill inte prata lön och det hejjas på från arbetsgivarens sida. Det ger dem möjlighet att hålla ner lönerna.. Det blir lugnt i leden!

Hoppas inte min gamla chef på falck läser det här.. Han sa så här till mig sista gången vi träffades; "Du ligger bäst till i lön av de icke vubbade syrrorna. Du får 800 (200 mer än de andra) i lönehöjning om du inte berättar det för de andra".
Då lämnade jag den firman.. Hatar den attityden!!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 15/11 2005 23:37

Den sortens resonemang kan ju knappast lagmässigt vara tillåten? Det jag inte kan förstå (i och med att jag inte känner av stämningen inom branschen på det sätt som ni andra gör) är vad man tjänar på att "tiga" om det? Kan man bli utsatt för repressalier ifall man pratar om ämnet och tar upp det? Vad är man rädd för?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 16/11 2005 17:37

zAjben, det finns ingen lag som gör att arbetsgivaren kan lönesätta olika. Vi har en fri individuell lönesättning som vårdförbundare. Sen kan man ju disskutera om det var så smidigt sagt.
intubera mera !!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/8 2006 14:55

en sak som slagit mig är att vissa arbetsgivare anser att de inte behöver konkurrera med lön då de har ett välutbyggt utb. och kompentenshöjande prog. självklart är en utvecklande arbetsplats värd mkt, men det betalar ändå inte räkningarna eller ställer mat på bordet.

hos oss är utb (ca 2-4 dgr/år) och ex "veckans övning" helt obefintliga. dessutom ger en adekvat VUB inte ett skit i lönepåslag. iaf inte än sålänge. diskussion pågår kan jag lova, haha.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/8 2006 20:29

Det attityden har jag inte mött? Byta pengar mot inofficiell utb? Hur ställer sig ALARM till det?

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Inlägg av Mattias214 » 12/1 2007 19:50

Ja, hur ligger ni till i landet? Jag har 22250:- i grundlön. Varit SSK i 8 år. Specutb inom IVA, fast anställd 6 år på ambulansen.

Tompa31

Inlägg av Tompa31 » 12/1 2007 21:26

20000:- i grund, SSK i 6 månader. Ingen tidigare vårderfarenhet innan SSK-utbildningen. VUBB under utbildning, kommer enligt info öka 1000-1500:- med avklarad vubb. Alltså då ca. 21000-21500:-/månad.

//Tompa

Skriv svar