Löneläget?

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/9 2008 14:41

Någon som hört något om lönehöjningarna i sthlm?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/9 2008 17:45

För att svara på min egen fråga.. Pratade med personaldirektören i sll M. Englund idag. Enligt henne blev avtalet centralt för sthlm klart den 24/9. Hon vill dock inte svara på specifikt vad som står i det utan hänvisar till de lokala bolagen och förvaltningarnas HR avdelningar. Lönerna för 2008 ska förhoppningsvis vara klara i December.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Löneavtal

Inlägg av roadrunner » 30/9 2008 13:18

JOCKE skrev:Tänk om chefen läser ditt inlägg Glock! Vi har ju sekretess på våra löner inom Falck säger chefen. Jag diskuterade löner med mina kollegor för ett par år sedan och detta fick chefen nys om. det ledde till att jag inte fick nån lönehöjning det året!! Om detta är rätt eller fel kan jag inte svara på men jag kan inte hitta i mitt anställningsavtal nåt som säger att lönen är hemlig.
Jag jobbar numera inom industrin (och är facklig företrädare), tjänstemännen på min arbetsplats har "hemliga löner". Inget hindrar att man inom facket på den lokala arbetsplatsen skapar "öppna löneklubben", dvs de medarbetare som blir medlemmar avslöjar sin lön för de övriga i löneklubben. Det finns bara en som tjänar på hemliga avtal och det är arbetsgivaren. Det kan också vara ett sätt att avslöja osakliga löneskillnader mellan individer. Det är definitivt inget förbud för den enskilde att avslöja sin lön för andra och det kan ge bra argument inför nästa lönesamtal.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 5/10 2008 1:15

Niklas Karlsson skrev:Någon som hört något om lönehöjningarna i sthlm?
Otydlighet tycks ha varit riktlinjen för SLL då det verkligen är hysh hysh på lönefronten bland de privata aktörerna. Det går dock att med hjälp av offentlighetsprincipen begära ut anbudsunderlag från landstinget mm och i dessa kan man räkna ut vad respektive bolag har för intäkt på personalen. Ett påslag på 2-5% per år tror jag bolagen har i lönekostnadsdelen. Jag tror dessvärre att det är mörk information som gömmer sig i respektive bolags "lönekuvert". Vore roligt om någon kunde lägga ut exempelvis AISAB eller Falckens senaste vinnande anbud och kontrakt med SLL på forumet. Kanske kan det visa en sida som många inte har en aning om.

Allt för många finner sig i rena underlöner och detta bromsar upp lönerörelsen.

...a m b a s s...
Blood Will Tell

SSK

Inlägg av SSK » 5/10 2008 19:30

Hemliga löner? Nonsens! Är väl bara att kolla i taxeringskalendern. Den handlingen är ju offentlig.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Inlägg av roadrunner » 6/10 2008 15:52

SSK skrev:Hemliga löner? Nonsens! Är väl bara att kolla i taxeringskalendern. Den handlingen är ju offentlig.
Taxeringskalendern tar upp mycket annat - summan av flera arbeten, inkomst av kapital eller eventuell bonus så det kan vara "risky business" att ta uppgifterna där och dela med 12.

Låt i så fall er fackliga företrädare göra en lönekartläggning enligt jämställdhetslagen §11 och §12. Den fackliga företrädaren har rätt att se samtliga löner (även oorganiserades löner!) , mot tystnadsplikt, men man kan diskutera resultatet med andra fackliga företrädare, exv löneförhandlarna :)

AuF

Inlägg av AuF » 8/10 2008 2:18

Nån som vet hur går med de lokala förhandlingarna i västra götaland?

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 8/10 2008 21:18

Gällande VGR;
det jag hörde senast (6/10) var att det eventuellt kommer siffror tidigast under morgondagen (9/10)

Det var väl bra och säkra uppgifter... men det var det jag fick när jag frågade...

AuF

Inlägg av AuF » 9/10 2008 15:32

Någon som vet lite mer om hur sattsningen kommer se ut på speciallustub syrror? Finns det några siffror på vad man som spec syrra ska få eller är detta något varje arbetsgivare själv kan bestämma?

Vad tycker ni är rimligt att kräva efter avslutat ambulansvubb ? 1500-2000 kr ?

Skriv svar