SSK vid ratten?

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

SSK

Inlägg av SSK » 4/10 2008 19:13

Lipton skrev:[.
Börja istället utbilda de nyanställda ambulanssjukvårdarna så de får köra när de anställs så slipper man diskussionerna!!!
Finns det sådana? trodde bara man anställde VUB SSK

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/10 2008 0:02

SSK: Fundera över storleken på vårt land och inte bara den lilla delen du själv verkar i. Fundera också över de enorma kvalitetsänkningar svensk sjukvård genomgår varje år i maj och juni och som sedan vara några månader. Fundera sedan om det verkligen ens bara är sjuksköterskor med eller utan vub som anställs.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 5/10 2008 0:57

Lipton skrev:SSK: Fundera över storleken på vårt land och inte bara den lilla delen du själv verkar i. Fundera också över de enorma kvalitetsänkningar svensk sjukvård genomgår varje år i maj och juni och som sedan vara några månader. Fundera sedan om det verkligen ens bara är sjuksköterskor med eller utan vub som anställs.
Hello Lipton och alla ambulansare!

I många fall är det just variationen mellan att vårda och ligga på rull som är trevligt. Det är omväxlande att göra bäggedera så att säga. Jag tycker vi i denna debatt inte ser den samlande komptensen i bilarna. Till att börja med borde alla stationer införa återkommande körutbildningar.

Gällande syrror med vubb kan jag fortfarande konstatera att både SSK utbildningen och vubben är söndermalen av absurd omvårdnad. Så sjukvårdsmässigt finns fortfarande mycket att önska.

( A M B A S S )
Blood Will Tell

SSK

Inlägg av SSK » 5/10 2008 19:27

AMBASS skrev:
Gällande syrror med vubb kan jag fortfarande konstatera att både SSK utbildningen och vubben är söndermalen av absurd omvårdnad. Så sjukvårdsmässigt finns fortfarande mycket att önska.

( A M B A S S )
Tjena Ambass! Tror de flesta inom den prehospitala verksamheten kan skriva under ovansående inlägg. Definitivt beträffande grundutbildningen. Frågan är bara hur vi kommer till rätta med problemet. Ingen är ju egentligen nöjd med situationen. (Utom möjligen adjunkterna i omvårdnadstemplet). Har du några förslag?
Insändare i media?
Demonstrationståg?
Maila utbildningsdepartementet?
Protestlistor?
Lobbyverksamhet?

Den absurda situationen och det skeva fokus grundutbildningen idag genererar bara fortgår år efter år efter år.

AuF

Inlägg av AuF » 5/10 2008 21:41

Tycker precis som ni att grundutb är på tok för dålig. Däremot tycker jag vubben ofta har ett oförtjänt dåligt rykte. En god vän läser nu vubben. Tog en titt på hennes schema och innehållet. Deras kurs heter omv med inriktning mot ambsjv. Alltså en omv kurs. Innehållet är följande: Traumatiska ryggskador, prehospbeh av brännskador, akutbuk, barnkir, barn-A hlr. trumatiska skallskador, PS utb och osv. Alla föreläsningar av läkare inom resp specialite. Nu har jag inte själv varit med på föreläsningarna men att dömma av innehållet så är man ju helt rätt ute. Och allt detta ligger inom just området omvårdnad, så sammanfattningsvis tycker jag inte man ska vara så snabb på att trycka ner på kurser bara för att det innehåller ordet omvårdnad...

I övrigt tycker jag självklart att både ambsjv och amvssk ska kunna genom gå årliga körutbildningar och därmed kunna köra blått.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 5/10 2008 22:05

SSK skrev:
AMBASS skrev:
Gällande syrror med vubb kan jag fortfarande konstatera att både SSK utbildningen och vubben är söndermalen av absurd omvårdnad. Så sjukvårdsmässigt finns fortfarande mycket att önska.

( A M B A S S )
Tjena Ambass! Tror de flesta inom den prehospitala verksamheten kan skriva under ovansående inlägg. Definitivt beträffande grundutbildningen. Frågan är bara hur vi kommer till rätta med problemet. Ingen är ju egentligen nöjd med situationen. (Utom möjligen adjunkterna i omvårdnadstemplet). Har du några förslag?
Insändare i media?
Demonstrationståg?
Maila utbildningsdepartementet?
Protestlistor?
Lobbyverksamhet?

Den absurda situationen och det skeva fokus grundutbildningen idag genererar bara fortgår år efter år efter år.
Tjena SSK!

Jag håller helt med dig. Situationen är absurd.

Det finns många omvårdnadsprofeter som idag har sin födkrok i omvårdnaden och de har rest sina tempel inom akademierna. Nu ska jag vara gruvligt uppriktig och hård i frågan, men faktum är att jag skulle vilja jämställa stora delar av omvårdsundervisningen med pseudovetenskap. Nu finns ju även institutioner som arbetar med parapsykologi så inget förvånar mig. Vad som förvånar mig mest är att omvårdnaden och dess skumma teorier fått stå oemotsagd så länge. Jag anser att det är ren utfyllnad som skäl viktig och nödvändig tid från viktigare ämnen och detta blir en last för syrran i konkurrensen med andra vårdgrupper. Så länge omvårdnadsfokus ligger där det ligger är många andra yrkesgrupper nöjda (bla. läkarkollektivet). Se bara på den omdebatterade förskrivningsrätten där syrror med mer medicinstudier mycket väl skulle kunna skriva ut en stor grupp av läkemdel. Omvårdnaden är idag bara till bekymmer och den som vill läsa omvårdnad skulle kunna göra detta med valbara kurser.

Jag tror att det viktigaste är att fackförbunden och intresseorganisationerna kritiskt granskar utbildningarna och vad dessa i verkligheten innehåller. Detta blir en viktig lobbyverksamhet. Sedan hoppas jag att fler syrror öppet går ut och berättar om den galenskap som blivit synonym med dagens ssk utbildning. Insändare och sakliga skrivelser till myndigheter (även utbildningsdepartementet) är en god idé. Den dagen då någon inflyteserik organisation eller aktör tar tag i frågan kommer omvårdnadstemplen falla som korthus.

Över tid är jag helt övertygad om att omvårdnaden kommer krympas till mer sansade 2-3 veckor av den treåriga utbildningen till ssk. Vubbarna kommer bli mer inriktade på sjukvård och inte så mycket på teoretiska analyser kring subjektiva upplevelser. Det vore bättre om redig och handfast sjukvård bli signumet för landets alla duktiga syrror. Särskilt för all preospital personal.

Sorry om jag lämnade frågan om att styra ambulans, men även bilkörningen går mycket bra utan rödvinsindränkta teorier om det ena och det andra...

(a m b a s s)
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/10 2008 12:37

Helt OT: Det är inte omvårdnaden det är fel på utan snarare tanterna som envisas med att tro att de är kapabla att undervisa i någonting mer avancerat än den basala grundläggande omvårdnaden som till och med nyblivna läkarstudenter har i ryggmärgen efter att ha levt som medmänniskor i drygt 19 år.
Byt alltså inte ut omvårdnaden bara för att de som bestämmer över dem inte förstår vad den skall innehålla. Byt istället ut de som bestämmer över omvårdnaden så att vi sedan kan fylla detta vetenskapliga ämne med någonting viktigt och konkret.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/10 2008 21:58

Tänk att den gode ambass lyckades nästla sig in med sitt "hata omvårdnad och sjuksköterskor i ambulansen tjat" även i en diskussion gällande vem som ska framföra ambulansen. Grattis!

Finns det inga moderatorer här som kan sätta stopp för detta eviga sabotage av diskussioner och trådar???

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 6/10 2008 23:57

Isidor skrev:Tänk att den gode ambass lyckades nästla sig in med sitt "hata omvårdnad och sjuksköterskor i ambulansen tjat" även i en diskussion gällande vem som ska framföra ambulansen. Grattis!

Finns det inga moderatorer här som kan sätta stopp för detta eviga sabotage av diskussioner och trådar???
Isidor!

Jag hatar inte syrror. Varför tror du det?

Jag tycker dock att omvårdnaden tar allt för stor plats i utbildningarna. Att det blir lite tjat är naturligt när man vill få till stånd en förändring. Inga krig ger segrar utan nya framstötar 8) .

Ska försöka tänka på det sista du skrev. Det är inte min avsikt att sabotera några trådar. Du får dock leva med att jag har andra åsikter än dig.

HÄLSNINGAR FRÅN AMBASS
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/10 2008 10:37

Har inte diskussionen spårat ur? Som vanligt när vissa känner sig tvungna att disskutera SSK vara eller inte vara..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/10 2008 19:37

Jo diskussionen har språrat ur, och det var det jag ville belysa med mitt inlägg.

@AMBASS. Jag kan leva med att inte alltid dela dina åsikter, men när du i tråd efter tråd, efter tråd, envisas med att börja diskutera hur dålig sjuksköterskeutbildningen är och att vi ska ha paramedics i bilarna osv... så anser jag att du förstör. DET är jag inte beredd att leva med!

SSK

Inlägg av SSK » 7/10 2008 20:25

För att återgå till ämnet. Skall det vara så att SSK alltid skall vårda dåliga pat (för det är väl de som skall åka ambulans egentligen) Då kan vi ju lika gärna återgå till 70 talet och låta brandmän och vaktmästare köra bilen? De klarar nog att lägga på filt och hålla hand på transportuppdrag med för den delen. Med löneläget idag, då ovan nämda personalkategorier har i princip samma lön säger väl sunda förnuftet att det blir två VUB SSK i bilen. Allt annat är vansinne.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 7/10 2008 21:56

Som sagt så är det variationen som är rolig. Att köra varannan eller hur man nu väljer att lägga upp det. Men, när det blir dags för läkemedel och/eller kass patient så får man som syrra allt vackert sitta bak.
Jag är inte beredd att offra legitimation och jobb för att ambuanssjukvårdaren är för stolt att inse att tiderna går framåt och de inte får ge läkemedel.

Guz

Inlägg av Guz » 7/10 2008 22:17

Isidor skrev:Som sagt så är det variationen som är rolig. Att köra varannan eller hur man nu väljer att lägga upp det. Men, när det blir dags för läkemedel och/eller kass patient så får man som syrra allt vackert sitta bak.
Jag är inte beredd att offra legitimation och jobb för att ambuanssjukvårdaren är för stolt att inse att tiderna går framåt och de inte får ge läkemedel.
:!: *Thumbs up*

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 8/10 2008 0:20

Isidor skrev:Som sagt så är det variationen som är rolig. Att köra varannan eller hur man nu väljer att lägga upp det. Men, när det blir dags för läkemedel och/eller kass patient så får man som syrra allt vackert sitta bak.
Jag är inte beredd att offra legitimation och jobb för att ambuanssjukvårdaren är för stolt att inse att tiderna går framåt och de inte får ge läkemedel.
Du skäller på mig, men visar själv upp en märklig inställning till ambulanssjukvårdare. I inlägg efter inlägg kommer du själv in på frågorna. Jag tar gärna den diskussionen med dig!

Sanningen är att dagens ambulanssjukvårdare läser mer adekvat sjukvård än släta syrror. Det bästa är att ge legitimation även till ambulanssjukvrdare. Sluta upp att göra ssk utbildningen till något den inte är. Tiden går i detta fall inte framåt.

Det bästa vore kanske om den mest lämpade jobbade i det rullande akutrummet när patienten är dålig. Det är inte alls säkert att det är en syrra. Men vad vet vi om detta så länge inga tester sker.

(AMBASS)
Blood Will Tell

Skriv svar