SSK vid ratten?

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 6/11 2007 16:56

Lipton skrev:banan: Vad pratar du om?
Som jag uppfattar det menar han att det finns inga studier eller annat som pekar på att personer med en vidarutbildning i omvårdnad faktiskt ger bättre vård. Vad som syftas på med en vidarutbildning i omvårdnad är jag däremot osäker på. Kan dock ha feltolkat alltihop.

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/11 2007 17:41

zAjben: Ahh... jag trodde han menade att innehållet i en vidareutbildning inte var evidensbaserat, men menar han som dig kanske det finns en poäng.
Dock jobbar ju vårdgivare också efter beprövad erfarenhet och denna säger ju, även om jag själv är väldigt pigg på att hävda motsatsen som lika giltig, att med mer utbildning följer mer kunskap.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 6/11 2007 18:26

Är det evidensbaserat att endast amb sjv ska köra ambulans? Tror att det är en individfråga snarare än en professionesfråga. Jag förstår dock att amb sjv ser det som sitt sätt att hänga kvar i ambulans sjukvården..

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 6/11 2007 18:29

Lipton skrev:Dock jobbar ju vårdgivare också efter beprövad erfarenhet och denna säger ju, även om jag själv är väldigt pigg på att hävda motsatsen som lika giltig, att med mer utbildning följer mer kunskap.
Givet! Däremot så tror jag att det skulle vara väldigt svårt att mäta att t.ex. SSK med VUB medförde ökad överlevnad bland patienterna jämfört med grundutbildade SSK även om man utförde studier på det. Tror även denna typ av skillnad skulle vara svår att mäta även mellan SSK och ambsjv eftersom den här typen av studier är väldigt, väldigt svåra att göra på ett bra sätt som avspeglar hur verkligheten faktiskt ser ut. Det finns så många andra varibaler som kan påverka utfallet. Det finns säkert därför studier som både skulle påvisa både minskad och ökad överlevnad. Därför går det inte heller att säga att det inte finns någon skillnad. Dubbla negationer är härligt. :)

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 7/11 2007 1:21

Det finns ambulanssjukvårdare som både kör och vårdar som krattor också, så det resonemanget biter ju sig själv i ar*let! Om ni nu tycker så himla illa om sjuksköterskor så säg upp er och ta ett jobb på ett sjukhem... *, hela det här forumet verkar ju ha fibromyalgi...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/11 2007 13:37

Niklas K: Om patienten behöver läkemedel under transport så behöver det väl inte det faktum att personalen som innehar en legitimation skall sitta i skåpet vara något som verifierats med forskning. Visserligen är väl den mesta omvårdnadsforskningen baserad på självklarheter men det är väl att gå lite till överdrift att vetenskapligt bevisa att vården blir bättre för patienten av detta (förutsatt att man följer gällande lagstiftning vilket jag förutsätter att du förutsätter skall göras (är inte bara negationer som är härliga att upprepa :lol: )).
Däremot finns väl ingenting som säger att en viss utbildningsnivå är mer lämpad för framförande av en något tyngre personbil, dock finns väl evidens för att den som sitter mycket bakom ratten blir en säkrare förare. Även om försäkringsbolagen gärna vänder på det och hävdar att den som kör 2k mil/år innebär en större risk för trafikskada som den som bara kör 500 mil på ett år.

zAjben: Relevanta studier på ämnet kan nog vara svårt. Dock skulle man retrospektivt kunna granska journaler men det skulle inte säga så mycket. Tidigare forskning har ju visat att vårdtiden är i kortaste laget för att påverka och de faktorer som jag hävdar blir sämre i fall med personal utan ambulansutbildning kommer inte att gå att mäta alls eftersom dessa inte dokumenteras i journalen. Detsamma gäller resultatet av omvårdnadsåtgärderna, om dessa utvärderas så har man inget att jämföra med eftersom de utvärderas av samma person som utför dem.
Har själv lagt ned tankeverksamhet på hur den prehospitala vården kan penetreras med forskning och insett att beskrivande studier av själva omhändertagandet i princip är totalt omöjligt, alternativet blir därför intervjustudier vilket får sämre validitet eftersom Greg House har en poäng när han säger Everybody lies.

Poängen jag gör är inte att ambulanssjukvårdaren alltid måste köra. Poängen handlar mer om att den med legitimation alltid skall sitta i skåpet om minsta risk för behov av läkemedel under transporten föreligger. Sedan finns alltid undantag men jag anser inte att något som händer någon gång per pass och nästan hela tiden under sommarmånaderna är att klassa som undantag.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 7/11 2007 13:52

Hur roligt är det att alltid köra då? Då kan man ju lika gärna köra taxi. Säkert bättre betalt också...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/11 2007 19:25

Lipton. Det är från sos sagt det bara är legitimerad personal som får administrera lm. Det är däremot ingen som säger något om vem som får köra bilen. Här i sthlm är det den som har utbildning för det. Jag ser en glasklar skillnad.

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/11 2007 21:14

Niklas Karlsson: Du repeterar ju mina ord på ett annat sätt. Det jag säger är ju inte vem som skall köra bilen utan vem som skall vårda, och det är inte något jag hittat på utan det är SoS som du själv påpekar. Om då besättningen på två man till femtio procent består av en ambulanssjukvårdare så kan denna knappast vårda om patienten kan komma att behöva läkemedel under transporten och då återtår bara en plats i bilen, eller hur?
Jag gissar efter ditt uttalande därför att det i Stockholm inte finns någon ambulanssjukvårdare som inte har utbildning för att köra bilen?
Slutligen tycker diskussionen är irrelevant. Det handlar ju inte om vem som skall köra utan om vem som skall vårda, och det är i övervägande största delen den med legitimation såvida speciella omständigheter inte påkallar att den andra vårdar men jag tror inte att detta händer lika ofta som en ambulanssjukvårdare vårdar bara för att sjuksköterskan är den enda som får köra bilen med patient i av de två i dagens ambulanssverige. Som alltid är det viktigt att minnas att allting inte är likadant i grannlänet som det är hemma, för att inte tala om man flyttar sig ändå längre.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/11 2007 7:53

absolut. vi är överens. i sthlm så kör vi uteslutande varannan körning. Är det en dålig pat så sitter ssk bak. Punkt. Alla medarbeteare ska ha körutbildning och alla får en vecka innan man får börja köra. Tidiagre vet jag inte hur det var men all nyanställd personal får köra.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 8/11 2007 12:48

Niklas Karlsson skrev:absolut. vi är överens. i sthlm så kör vi uteslutande varannan körning. Är det en dålig pat så sitter ssk bak. Punkt. Alla medarbeteare ska ha körutbildning och alla får en vecka innan man får börja köra. Tidiagre vet jag inte hur det var men all nyanställd personal får köra.
Som Niklas skriver så kör man i Stockholm var annan resa ut till patienten (förutsatt att man har körutbildning) sedan avgör patientens behov av vårdnivå vem som sitter bak med patient.

Ett litet förtydligande vad gäller körutbildningen i Stockholm så gäller för Aisab och Samariten (Falck och Sirius vet jag ej) vid sommarvikariatsanställning att endast Ambsjukvårdare får körutbildning i samband med introduktionsutbildningen på grund av att dom måste köra eftersom Ambsjukv ej får sitta bak och administrera läkemedel som alla vet. Sedan är det ju oxå kostnaden som styr. Är ju inte så ekonomiskt att ge körutbildning till någon som jobbar som Ssk i 4-8 veckor (som oftast är fallet) och sedan får sluta. Dom Ssk som får anställning efter sommarvikariatet går sin körutbildning på 1-vecka senare på hösten. Vilket innebär att Ssk som är sommarvikanställd får sitta bredvid och vårda alla patienter tills körutbildningen är genomförd. Kör endast till och från verkstad. För 2 år sedan och bakåt fick alla som anställdes en körutbildning inför sommaren, men som sagt det blir aldeles för dyrt att körutbilda runt 10-20 Ssk inför så kort anställning. Så är det i den privatiserade ambulansvärlden, man fär vända på varje krona.

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/11 2007 17:25

kenlav: Klaga inte på det! I en stor del av den icke-privatiserade ambulansvärlden ges ingen körutbildning alls till sommarvikarier eftersom de ändå inte behöver köra då de alltid jobbar med erfaren personal, att vissa sedan är ambulanssjukvårdare påverkar väl inte något? Vi har ju alltid jobbat på det viser och det var inga bakymmer 2003, 2004 eller 2005, så varför skulle det då vara det 2006, 2007 eller 2008??

medic sdm 654

utryckningskörning

Inlägg av medic sdm 654 » 19/11 2007 17:27

i skåne kan ambulans sjuksöterskan ochså köra ambulansen men det är ovanligt

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 28/9 2008 22:54

I Stockholm gäller följande: När du börjar som sommarvikarie= ingen körutb. om du blir anställd= körutb. du får efter steg ett köra prio2-3 till och från sjukhus. Ung. 6-8 månader senare kör man upp "blått"

Vid prio1 mot sjukhus SKALL högsta medicinska sitta i skåpet oavsett om man skall ge mediciner eller inte.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: utryckningskörning

Inlägg av Isidor » 28/9 2008 23:00

medic sdm 654 skrev:i skåne kan ambulans sjuksöterskan ochså köra ambulansen men det är ovanligt
Vilket skitsnack!!

jag vet inte vilken del av skåne du jobbar i, men på alla de stationer jag jobbar/ jobbat på (i stort sett alla i skåne) turas man om.

Skriv svar