Vi behöver fler ambulanssjukvårdare

Här pratar vi om yrkesmässiga frågor. Alla användare som skall skriva i detta forum måste identifiera sig för att kunna skriva.

Moderatorer: Wernvik, Novisen

Skriv svar
Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Vi behöver fler ambulanssjukvårdare

Inlägg av AMBASS » 20/7 2007 19:07

Det finns mycket som förefaller märkligt när man studerar den svenska sjukvården. I synnerhet svensk ambulanssjukvård. Jag hoppas att vi i framtiden får se fler medicinskt tränade ambulanssjukvårdare i aktiv tjänst.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 20/7 2007 21:44

SUCK!!! Ja, vi kallar in eliten, de som pluggat 20v eller varför inte 7v? Måste fungera mycket bättre än VUB syrror m rotationstjänst mot OP....

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 21/7 2007 20:02

Sjuksköterskan skrev:SUCK!!! Ja, vi kallar in eliten, de som pluggat 20v eller varför inte 7v? Måste fungera mycket bättre än VUB syrror m rotationstjänst mot OP....
Hahhaahh!

Du är rolig du :D . Skillnaden är att de läser för ambulansen mer sjukvårdsinriktade ämnen än en SSK. Men detta faktum är du tyst om.

Detta kan du iaf inte blunda för. Vad jag vet så saknar du själv denna grundläggande ambulansskolning. Du har säkert producerat en C-uppsats i något skumt omvårdnadsämne (sondmatning från vänster eller höger). Sluta upp att håna landets duktiga ambulanssjukvårdare och inse att tiden kommer då även svensk ambulanssjukvård kommer bygga på vetenskap. Medicinen kommer vare sig du vill det eller ej.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 23/7 2007 12:55

AMBASS: Lustigt att du benämner landets ambulanssjukvårdare som "duktiga" medans du kastar tonvis med skit på ambSSK. De flesta ambsjv som är i arbete har gått 20v utbildningen för ganska många år sedan, ambSSK har gått en VUB med färsk kunskap, som är längre och betydligt mer avancerad. Då jag gick hölls alla föreläsningar av överläkare. Många SSK i ambulans har idag dessutom ofta mer än en VUB och roterar mot OP/akut. Vilken frisk människa som helst inser vilken yrkeskategori som är mest lämpad att vårda/behandla prehospitalt.

Angående C-uppsats har jag skrivit en om prehospital smärtlindring. Riktigt givande! Men det kanske jag inte får tycka för dig då jag "bara" är SSK med två akutVUB och rotationstjänst.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/7 2007 18:19

Hur mycket medicin läser en ambulanssjukvårdare då?

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 26/7 2007 0:15

Amb sjukvårdare läser ju inte vårdteori heller och går ut ssk utb utan pratisk kunskap heller...
Det är ju alltid bra---..

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 26/7 2007 1:05

Men nu får ni väll ändå ta och tagga ner va? Va håller ni er på för nivå igentligen?

"Amb sjukvårdare läser ju inte vårdteori heller och går ut ssl utb utan praltisk kunskap heller"
Näe men är det igentligen tanken då? Alla ssk utbildningar har väll praktik och praktiska övningar? Sen är man inte lämpad för ambulansen för den skull, men detta är väll något alla människor med självinsikt kan se? De är lite lustigt att du återkommande jämför grundutbildad ssk mot ambsjukvårdarna, kan du inte jämföra med Ambssk istället?

"Du är rolig du. Skillnaden är att de läser för ambulansen mer sjukvårdsinriktade ämnen än en SSK. Men detta faktum är du tyst om."

Hur menar du nu, de där kan du väll inte stå för? Har ambulansen speciella sjukdomar som inte finns annars eller? ssk utbildningen ger en väldigt bred (Och tunn) grundläggande medicinsk kunskap som är tänkt att byggas på senare med vubb och klinisk utbildning inte ge full kompetens. Jag är av den åsikten att oavsett vilken utbildningsnivå man har så skall man själv alltid sträva efter att lära sig mer och nya rön.

"Sluta upp att håna landets duktiga ambulanssjukvårdare och inse att tiden kommer då även svensk ambulanssjukvård kommer bygga på vetenskap. Medicinen kommer vare sig du vill det eller ej."

Tycker faktiskt inte att den mesta smutskastningen som förekommer på forumet handlar om ambsjukvårdare utan mot Amb Ssk. Sen undrar jag oxå vad du anser vara gränsen för medicinsk skolning som du hela tiden pratar om?

Skärp till er nu vetja och kom med konstruktiv kritik istället eller åtminstonde relevant... /Trött och less Rayden

banan

Inlägg av banan » 26/7 2007 9:21

Sjuksköterskan skrev:Angående C-uppsats har jag skrivit en om prehospital smärtlindring. Riktigt givande! Men det kanske jag inte får tycka för dig då jag "bara" är SSK med två akutVUB och rotationstjänst.
Varför har du inte lagt ner samma tid att plugga till läkare istället i så fall?
Du är ju fortfarande bara en slavande syrra med delegeringar som kan försvinna när som helst.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/7 2007 9:32

Det är lustigt när de två bästa på forumet vad gäller att dra in folk i helt meningslösa diskussioner startar en tråd tillsammans så tog jag för givet att folk skulle låta dem hållas, men icke! :lol:

Sjuksköterskan: Kolla dina PM!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/7 2007 18:13

Sjuksköterskan skrev:AMBASS: Lustigt att du benämner landets ambulanssjukvårdare som "duktiga" medans du kastar tonvis med skit på ambSSK. De flesta ambsjv som är i arbete har gått 20v utbildningen för ganska många år sedan, ambSSK har gått en VUB med färsk kunskap, som är längre och betydligt mer avancerad. Då jag gick hölls alla föreläsningar av överläkare. Många SSK i ambulans har idag dessutom ofta mer än en VUB och roterar mot OP/akut. Vilken frisk människa som helst inser vilken yrkeskategori som är mest lämpad att vårda/behandla prehospitalt.

Angående C-uppsats har jag skrivit en om prehospital smärtlindring. Riktigt givande! Men det kanske jag inte får tycka för dig då jag "bara" är SSK med två akutVUB och rotationstjänst.
Fel Fel Fel!

Jag kastar inte skit på någon. Jag tycker bara att den prehospitala sjukvården skall ha sin grund i medicinsk kunskap och relevanta tester. Jag tycker inte heller att du "bara" är en SSK. Det är ett hedersvärt yrke att vara SSK. Jag tycker dock inte att det är det bästa för det rullande akutrummet.

Roligt att se dig debattera!

((AMBASS))
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 27/7 2007 15:30

AMBASS: Så du tycker alltså att det är lämpligare att personal med en gammal inaktuell 20v utb. bemannar det "rullande akutrummet", än en SSK med 40V akutVUB? Du är ett skämt!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 27/7 2007 17:33

Sjuksköterskan... jag är nog beredd att hålla med dig i denna diskussionen.

Att en person som AMBASS, som verkligen strider för en mer medicinskt utbildad ambulanspersonal, och som startat hur många trådar som helst om paramedics och förstört lika många diskussioner med sitt snack om paramedics och deras enorma medicinska kunnande, plötsligt anser att ambulanssjukvårdare är det vi behöver, är ganska märkligt.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 30/7 2007 11:02

Flyttat till yrkesdebatt för fortsatt diskussion
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar