Skånes IVA-bil bemannas en ambulansbesättning för själva bilens skull och sen är det alltid narkossyrra. Det var IVA från början men det lades över till narkos efter ett tag. Sen plockas det ju givetvis in barnläkare och andra typer av läkare efter behov.van the man skrev:Hur ser det ut i landstingen som har Ivaamb/buss. Vilken personal åker med där på deras sekundäruppdrag?
Ambulanshelikopter
Moderator: ambus
Re: Ambulanshelikopter
Re: Ambulanshelikopter
Kan nån förklara varför Uppsalas helikopter kallas intensivvårdshelikopter? Nordens enda har jag sett skrivet. Bemanning och utrustning i Lyckseles helikopter t.ex. är ju exakt likadan. Bara skryt då alltså?
IVA/NEO SSK
Re: Ambulanshelikopter
I Uppsala och på Lyckselehelikoptern tar man med neonatolog samt neonatalsjuksköterska vid neonatala transporter.Wernvik skrev:Hej
I Gällivare bemannar vi helikoptern med:
2 Piloter
1 Narkosläkare
1 Sjuksköterska IVA eller Anestesi
Stockholm:
1 Pilot
1 Ambulanssjukvårdare/HEMS Crew
1 Narkossköterska
Uppsala:
2 Piloter
1 Narkosläkare
1 IVA SSK
Vid barntransporter kan det bytas till Barnläkare och Barnssk
Gotland:
1 Pilot
1 Ambulanssjukvårdare/Räddningsman
1 Narkossköterska
Östersund:
1 Pilot
1 Ambulanssjukvårdare/HEMS Crew
1 Narkossköterska
Lycksele:
2 Piloter
1 Narkosläkare
1 SSK (vet ej om vilken vub som krävs)
IVA/NEO SSK
Re: Ambulanshelikopter
Utan att veta helt säkert kan det vara så med Uppsalas helikopter att man försökt/kommer att försöka skaffa rikssspecialitet i luftburen intensivvård, därav Intensivvårdshelikopter. Man har även en Learjet som man, efter avtal med FM, skall frakta skadade svenska FN-soldater med.
Info ang både bemanning (neo) samt Learjet hittar ni här:
http://www.uas.se/templates/page____19216.aspx
Info ang både bemanning (neo) samt Learjet hittar ni här:
http://www.uas.se/templates/page____19216.aspx
Re: Ambulanshelikopter
De flesta av oss är ju ganska ovana vid att vårda kuvösbarn så det är ju lämpligt att lämna över till de som kan. Vår tproblem är att vi har få barnssk och barnläkare som är influgna på hkp. Så vi flyger väldigt få kuvösuppdrag utan tar oftast de med flyg.laban333 skrev: I Uppsala och på Lyckselehelikoptern tar man med neonatolog samt neonatalsjuksköterska vid neonatala transporter.
Re: Ambulanshelikopter
Uppsalas Jetplan ÄR ett skrytbygge, om man kan kalla det så. Man transporterade 5! st patienter de två första åren. Detta jetplan är alltså helt onödigt.slUSK skrev:Utan att veta helt säkert kan det vara så med Uppsalas helikopter att man försökt/kommer att försöka skaffa rikssspecialitet i luftburen intensivvård, därav Intensivvårdshelikopter. Man har även en Learjet som man, efter avtal med FM, skall frakta skadade svenska FN-soldater med.
Info ang både bemanning (neo) samt Learjet hittar ni här:
http://www.uas.se/templates/page____19216.aspx
IVA/NEO SSK
Re: Ambulanshelikopter
Laban: Kan inte annat än hålla med!
Re: Ambulanshelikopter
Upssalahelikoptern är mer en Intensivvårdshelikopter än en ambulanshelikopter då ca 90% av uppdragen är sekundärtransporter. Inga andra helikpotrar är ens i närheten av detta. I Sverige finns inget plan som kan flyga längre sträckor eller har en tryckkabin som klarar av resor på högre höjd som krävs för längre transporter förutom Learjet. Vad vore alternativet föreslår ni?
Specialist anestesi och ambulans
Re: Ambulanshelikopter
@ Novisen
Problemet är väl att det finns fler flygplan än vad som utnyttjas. Förutom Uppsalas Learjet har AirAmbulance en Learjet som är placerad i Nyköping som flyger intrahospitala uppdrag över hela sverige. Dessutom hyr KS in en Citation Bravo för en del av sina uppdrag och då ffa när ECOM Teamet ska ut och resa.
Kanske kunde man samuttnytja befintliga flygpan bättre för att slippa ha flygplan som står på marken och kostar pengar.
Problemet är väl att det finns fler flygplan än vad som utnyttjas. Förutom Uppsalas Learjet har AirAmbulance en Learjet som är placerad i Nyköping som flyger intrahospitala uppdrag över hela sverige. Dessutom hyr KS in en Citation Bravo för en del av sina uppdrag och då ffa när ECOM Teamet ska ut och resa.
Kanske kunde man samuttnytja befintliga flygpan bättre för att slippa ha flygplan som står på marken och kostar pengar.
Re: Ambulanshelikopter
Finns det inte något flyg uppe i norrland också, typ Lule eller Pite eller nått?? Kan ha fel dock...
Re: Ambulanshelikopter
SAA (Scandinavian air ambulance)har två beechcraft king air 200 i Umeå och två i GBG. Umeåplanen har över 2000 uppdrag per år varav 250 intensivvårdsuppdrag. VLL har som riksspecialitet flygmedicin och också vårdansvaret i SNAM.slUSK skrev:Finns det inte något flyg uppe i norrland också, typ Lule eller Pite eller nått?? Kan ha fel dock...
Jetplanet i Uppsala är onödigt eftersom SAA klarar av alla uppdrag inom Sverige. SAA:s jetplan utnyttjas x flera per vecka.
ECMO teamet får inte flyga för tillfället.
IVA/NEO SSK
Re: Ambulanshelikopter
Du vet nog inte vad du pratar om... Beechplanen i Umeå flyger på 27000ft och tryckkabinen klarar av det utomordentligt...Novisen skrev:Upssalahelikoptern är mer en Intensivvårdshelikopter än en ambulanshelikopter då ca 90% av uppdragen är sekundärtransporter. Inga andra helikpotrar är ens i närheten av detta. I Sverige finns inget plan som kan flyga längre sträckor eller har en tryckkabin som klarar av resor på högre höjd som krävs för längre transporter förutom Learjet. Vad vore alternativet föreslår ni?
Alternativet är SAA www.airamb.se
IVA/NEO SSK
Re: Ambulanshelikopter
Du vet nog bättre än jag vad en Beach klarar av. En anledning till att man köpt in LearJet trodde jag var att den kunde gå på högre höjd och dessutom är snabbare men jag har säkert fel (förutom farten förstås). Mina kunskaper sträcker sig till att jag gått steg 1 på SNAM.
Specialist anestesi och ambulans
Re: Ambulanshelikopter
Beech Super King Air 200 klarar av att hålla FL160 (16000 fot)vid marklufttryck (1013 hPa).laban333 skrev:Du vet nog inte vad du pratar om... Beechplanen i Umeå flyger på 27000ft och tryckkabinen klarar av det utomordentligt...Novisen skrev:Upssalahelikoptern är mer en Intensivvårdshelikopter än en ambulanshelikopter då ca 90% av uppdragen är sekundärtransporter. Inga andra helikpotrar är ens i närheten av detta. I Sverige finns inget plan som kan flyga längre sträckor eller har en tryckkabin som klarar av resor på högre höjd som krävs för längre transporter förutom Learjet. Vad vore alternativet föreslår ni?
Alternativet är SAA http://www.airamb.se
Motsvarande prestanda hos Learjet är FL 280.
Sedan är ju hastigheten en helt annan för Learjet:
850 km/h jämfört med Beech Super King Air 200 480 km/h
Specifikationer tagna ur Scandinavian AirAmbulance hemsida http://www.airamb.se/pages/tdata-flygplan.asp
Re: Ambulanshelikopter
De stämmer. Den flyger högre med marktryck, jeten asså. Men det är bara transporter från norrland till södra sverige där man kan spara in signifikant tid. Beechen går från umeå till sthlm på dryga timmen på Fl 270. Mellan Umeå o Luleå blir kostnaderna i bränsle för stora med learjet...Hursomhelst ville jag bara säga att det finns minst 6 ambulansflygplan i Sverige.larsev skrev:Beech Super King Air 200 klarar av att hålla FL160 (16000 fot)vid marklufttryck (1013 hPa).laban333 skrev:Du vet nog inte vad du pratar om... Beechplanen i Umeå flyger på 27000ft och tryckkabinen klarar av det utomordentligt...Novisen skrev:Upssalahelikoptern är mer en Intensivvårdshelikopter än en ambulanshelikopter då ca 90% av uppdragen är sekundärtransporter. Inga andra helikpotrar är ens i närheten av detta. I Sverige finns inget plan som kan flyga längre sträckor eller har en tryckkabin som klarar av resor på högre höjd som krävs för längre transporter förutom Learjet. Vad vore alternativet föreslår ni?
Alternativet är SAA http://www.airamb.se
Motsvarande prestanda hos Learjet är FL 280.
Sedan är ju hastigheten en helt annan för Learjet:
850 km/h jämfört med Beech Super King Air 200 480 km/h
Specifikationer tagna ur Scandinavian AirAmbulance hemsida http://www.airamb.se/pages/tdata-flygplan.asp
IVA/NEO SSK