Finns det djurambulanser?

Här prata vi om allt möjligt, även sådant som inte har med prehospital sjukvård att göra. Här kan ingen tråd gå Off Topic och låses inte.

Moderator: ambus

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Finns det djurambulanser?

Inlägg av Felicia90 » 14/3 2010 22:44

Finns det djurambulans(er) i Västra Götaland?

Kan man ringa efter dom exempelvis om ens hund/katt/häst etc blivit påkörd ? eller ex om ens jack russel, som är en ganska liten hund, blir huggormsbiten?

robbbban
Inlägg: 25
Blev medlem: 22/7 2007 16:10

Re: Finns det djurambulanser?

Inlägg av robbbban » 14/3 2010 23:53

http://www.djurhjalp.se

Där har du allt om djurambulans!
ambssk

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Re: Finns det djurambulanser?

Inlägg av Glock 18C » 15/3 2010 9:52

Djur ambulanser har väl ofta ganska lång utryckningstid, om man kan kalla det utryckning, då de flesta inte får köra med blåljus? Går fortare att köra djuret själv till veterinär oftast.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Finns det djurambulanser?

Inlägg av amb.nisse » 15/3 2010 14:06

Ska söka jobb till djuramb. istället, verkar ha mer befogade ambulanstransporter än vad akutambulansen har. Lär nog utvecklas mer där. :D.


"Katten är 12 år och måste till veterinär för
undersökning.Vi kör in ägaren och katten till djursjukhuset där den
får vård"

Hört talas om närmsta jägare, lär nog vara billigare. Hoppas verkligen inte detta är bekostat av skatte medel !!!!!

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re: Finns det djurambulanser?

Inlägg av Felicia90 » 15/3 2010 21:14

Nej jag hade inte alls tänkt jobba i djurambulans, det var bara en fundering jag fick hur man skulle göra om ens djur blev akut sjuk och det är lång väg till djursjukhus i Göteborg och man inte har bil. Men taxi tar ju djur i och för sig, tror jag i alla fall om man har dom i katt eller hundbur (?).

Ja dom har säkert lång utryckningstid. Men ibland behöver det alltid vara jätteakut med djuret, utan mer att det är svårt att få det sjukhuset. En skadad häst är inte alltid lätt att få in i hästransporten om man är ensam. Men det finns ju vissa jourveterinärer också som tur är som kan vårda en hemma.

Det stod på deras hemsida att det finansierades ideellt av medlemmar.

adlena
Inlägg: 1
Blev medlem: 17/8 2013 9:24

Re: Finns det djurambulanser?

Inlägg av adlena » 17/8 2013 9:36

inteersting inlägget, har jag aldrig hört talas om djur ambulanser :)
alex

Skriv svar