Ambulans begär ID-kort

Här prata vi om allt möjligt, även sådant som inte har med prehospital sjukvård att göra. Här kan ingen tråd gå Off Topic och låses inte.

Moderator: ambus

Katarina
Inlägg: 4
Blev medlem: 28/9 2010 15:36

Ambulans begär ID-kort

Inlägg av Katarina » 28/9 2010 16:07

Hej!
Jag vill gärna veta vad som händer när ambulanspersonal får ID-kort. Ringer man någonstans för att bekräfta vissa uppgifter.
Här kommer ett exempel: Ambulans blir larmad till ett hotell där man funnit en person liggande på golvet. Personen är klar i "huvet" och svarar adekvat på frågor. Problemet är att personen inte kan resa sig upp, därför har ambulans larmats.
Ingen vet vad som hänt men det framkommer att personen tagit ganska mycket tabletter och det är skälet till att personen inte kan resa sig upp. Personen har legat på golvet 14-15 timmar. En av amb personalen frågar efter ID-kort och vad händer då, vad används ID-kortet till förutom att identifiera den som ligger på golvet. Der här fallet handlade om ett suicidförsök, det tredje inom en vecka. Får ambulanspersonalen reda på att personen haft ett antal suicidförsök tidigare och får man även uppgifter från polisen angående LPT.
Min fråga är alltså kollar man personnummer mot SOS, sjukhus och polis.
Tacksam för svar! :)

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Ambulans begär ID-kort

Inlägg av race » 28/9 2010 17:38

Kan inte ge ett fullständigt svar men min erfarenhet (som är ganska begränsad) säger nej. ID används i princip för att veta att man skriver journal på rätt person, vilket dels såklart är en fråga om att dokumentationen ska bli korrekt men dels också en fråga om vem som bär kostnaden för vården. Är man utanför sitt eget landsting så faktureras ju nämligen det egna landstinget...

I övrigt används identiteten - enligt mina erfarenheter - inte. Men det är möjligt nåt bättre insatt kan nämna fall när det är annorlunda...

Katarina
Inlägg: 4
Blev medlem: 28/9 2010 15:36

Re: Ambulans begär ID-kort

Inlägg av Katarina » 28/9 2010 18:22

TACK för Ditt svar!
Mvh

Tacksam om någon mer vill svara på min fråga.
:)

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Ambulans begär ID-kort

Inlägg av Rookie. » 29/9 2010 13:23

Precis som race är inne på så används ID kort i första hand för att identifiera patienten i fråga. Däremot kommer ju akutpersonalen kunna läsa i journalen om tidigare vårderfarenheter tex om patienten har varit på akuten av liknande orsaker tidigare.

Detta förutsätter dock att personen i fråga har sökt vård i samma område då alla sjukhus inte har samma journalbas/journalsystem.

Så vitt jag vet har vi i ambulansen ingen möjlighet till att läsa patientens tidigare vårderfarenheter redan i ambulansen, i min organisation har vi iaf inte det.

mvh rookie.

Katarina
Inlägg: 4
Blev medlem: 28/9 2010 15:36

Re: Ambulans begär ID-kort

Inlägg av Katarina » 29/9 2010 18:50

Tack för svaret!
Mvh
Katarina 8)

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Ambulans begär ID-kort

Inlägg av race » 1/10 2010 15:39

Rookie. skrev:Precis som race är inne på så används ID kort i första hand för att identifiera patienten i fråga. Däremot kommer ju akutpersonalen kunna läsa i journalen om tidigare vårderfarenheter tex om patienten har varit på akuten av liknande orsaker tidigare.

Detta förutsätter dock att personen i fråga har sökt vård i samma område då alla sjukhus inte har samma journalbas/journalsystem.

Så vitt jag vet har vi i ambulansen ingen möjlighet till att läsa patientens tidigare vårderfarenheter redan i ambulansen, i min organisation har vi iaf inte det.

mvh rookie.
Vafan rookie, du kan ju inte heta rookie när det är jag som är rookie ;) [kunde inte låta bli...) :)
Trevlig helg!

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Re: Ambulans begär ID-kort

Inlägg av AKM » 2/10 2010 0:07

Läsa i journalen skall man passa sig för.
En riktig grå-zon.

Klart att en del är nyfikna, men är du för nyfiken,
va beredd på att gå in till chefen och förklara dig!!!
Gäller speciellt digitala journalar!
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Katarina
Inlägg: 4
Blev medlem: 28/9 2010 15:36

Re: Ambulans begär ID-kort

Inlägg av Katarina » 3/10 2010 12:10

Ja, Du AKM. Det är ju bra att man inom vården och andra sekretessbelagda ärende inte kan gå in och läsa andras journaler. Den patientsäkerheten måste absolut finnas. Du frågar om jag är nyfiken. Ja, nyfiken på de frågor jag ställde angående samarbete ambulanspersonal, SOS AB och polis i det ärendet jag beskrev. Jag har fått seriösa svar och det tackar jag för. Förövrigt kan du AKM inte veta i grunden varför jag ställde mina frågor. Men jag kan garantera dig att jag aldrig skulle ha något som helst intresse av att läsa andras journaler. Helt utanför mitt intresseområde. Vore bra med lite fantasi vad som ligger bakom en sådan här fråga eftersom man kan tolka det från lite olika håll.
Förövrigt är jag min egen chef.

Skriv svar