Uttryckning med privatbil
Moderator: Wernvik
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Tänk dessutom på killen som precis köpt en ny V70 med läcker metalliclack som kommer vägra använda hinken eftersom den kanske repar lacken!Novisen skrev:Viist känns frågan onödig. Ett blått blinkande hink på taket på sin Volvo 240 för 2 minuters bilfärd i förhoppning att tjäna in 20 sekunder. Ungefär den tid det tar att sätta på och ta bort hinken på taket!!!!!!
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Hos oss finnes det også hjemmevaktstjenester som har 5-10 minutters responstid, men hvis man ikke rekker denne tiden når man overholder hastighetsbestemmelsene får man heller ikke lenger ha hjemmevakt. Hvis de ansatte må bryte fartsgrensen for å nå frem til stasjonen risikerer de å bli anmeldt av ledelsen ved stasjonen.
Sier meg enig med Novisen i dette tilfellet, kjemp heller for å få fast vakt på vaktrom/stasjon og for å få ned responstiden til 1-2 minutt, da unngår man denne problemstillingen i det hele tatt!
Sier meg enig med Novisen i dette tilfellet, kjemp heller for å få fast vakt på vaktrom/stasjon og for å få ned responstiden til 1-2 minutt, da unngår man denne problemstillingen i det hele tatt!
För en deltidsbrandman börjar arbetstiden när man får larmet i sökaren, alltså har man rätt att bryta mot vissa trafikregler enl. Trafikförordningen 11 kap.
Hur reglerna gäller för ambulanspersonal vet jag inte men tycker det vore konstigt om de skiljde sig från räddningstjänsten. Står ju iofs i trafikförordningen att det "gäller vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6§ hälso- och sjukvårdslagen (1982:763). "
Att montera någon form av blåljus på bilen kan man däremot glömmacsom privatperson...
Hur reglerna gäller för ambulanspersonal vet jag inte men tycker det vore konstigt om de skiljde sig från räddningstjänsten. Står ju iofs i trafikförordningen att det "gäller vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6§ hälso- och sjukvårdslagen (1982:763). "
Att montera någon form av blåljus på bilen kan man däremot glömmacsom privatperson...
Precis. Deltidaren börjar jobba from. att sökaren piper. Deltidaren har endast rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna vid larm. Det ger ju givetvis inte deltidaren rätt att köra i 80 förbi ett dagis, utan man får köra med sunt förnuft. Skulle deltidaren tex köra över spärrlinje, eller bryta mot stopplikt så är det samma påföljd som för en privatperson.
Observera att detta endast gäller om deltidaren får ersättning för att använda sin bil.
Själv cyklar jag till stationen på en minut, så jag behöver inte riskera något.
Observera att detta endast gäller om deltidaren får ersättning för att använda sin bil.
Själv cyklar jag till stationen på en minut, så jag behöver inte riskera något.
Men bakjourerna vid sjukhuset brukar ju gasa in rätt så bra om det skulle behövas...
Känner en opsköterska som jobbar vid ett mindre sjukhus som sover som "andra" lag i hemmet och hon har blivit stoppad av polisen en gång och fick fortsätta köra i ilfart till sjukhuset för att kunna komma fram...
Sedan kan jag iofs inte uttala mig om vad som skulle hända i en riktig laglig prövning, men enligt lagtexten så får man ju uppenbarligen bryta mot hastighetsbegränsningar i sådana fall...
Känner en opsköterska som jobbar vid ett mindre sjukhus som sover som "andra" lag i hemmet och hon har blivit stoppad av polisen en gång och fick fortsätta köra i ilfart till sjukhuset för att kunna komma fram...
Sedan kan jag iofs inte uttala mig om vad som skulle hända i en riktig laglig prövning, men enligt lagtexten så får man ju uppenbarligen bryta mot hastighetsbegränsningar i sådana fall...
Sjuksköterskor och läkare i tjänsteutövning får enligt TF 11kap 6§ bryta mot hastighetsgränser.interflora skrev:Men bakjourerna vid sjukhuset brukar ju gasa in rätt så bra om det skulle behövas...
Känner en opsköterska som jobbar vid ett mindre sjukhus som sover som "andra" lag i hemmet och hon har blivit stoppad av polisen en gång och fick fortsätta köra i ilfart till sjukhuset för att kunna komma fram...
Sedan kan jag iofs inte uttala mig om vad som skulle hända i en riktig laglig prövning, men enligt lagtexten så får man ju uppenbarligen bryta mot hastighetsbegränsningar i sådana fall...
Citat från min och en kollegas fördjupningsarbete om utryckningskörning:
"Fordon som används som utryckningsfordon skall vara registrerade i bilregistret som utryckningsfordon. För att detta skall kunna ske måste en ambulans ha godkänts för utryckningskörning vid registreringsbesiktningen. Ett utryckningsfordon skall alltid vara utrustat med för ändamålet godkända larmanordningar, d.v.s. blåa roterande och blixtrande lyktor placerade väl synligt runt om bilen och en larmanordning med ljudsignal. Larmanordningen måste vara fast monterad på fordonet. Fordon som ej är registrerade som utryckningsfordon får ej ha larmanordningar installerade (VVFS 2003:22)."
Läste nånstans i samband med att vi skrev arbetet att endast polisbefäl får använda lösa blåljus på civila bilar.
"Fordon som används som utryckningsfordon skall vara registrerade i bilregistret som utryckningsfordon. För att detta skall kunna ske måste en ambulans ha godkänts för utryckningskörning vid registreringsbesiktningen. Ett utryckningsfordon skall alltid vara utrustat med för ändamålet godkända larmanordningar, d.v.s. blåa roterande och blixtrande lyktor placerade väl synligt runt om bilen och en larmanordning med ljudsignal. Larmanordningen måste vara fast monterad på fordonet. Fordon som ej är registrerade som utryckningsfordon får ej ha larmanordningar installerade (VVFS 2003:22)."
Läste nånstans i samband med att vi skrev arbetet att endast polisbefäl får använda lösa blåljus på civila bilar.