Uttryckning med privatbil

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/1 2006 22:56

Viist känns frågan onödig. Ett blått blinkande hink på taket på sin Volvo 240 för 2 minuters bilfärd i förhoppning att tjäna in 20 sekunder. Ungefär den tid det tar att sätta på och ta bort hinken på taket!!!!!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/1 2006 23:03

känner också att diskussionen är anigen larvig. Men om någon ser det som ett problem så är jag gärna med och disskuterar det..

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/1 2006 9:31

Novisen skrev:Viist känns frågan onödig. Ett blått blinkande hink på taket på sin Volvo 240 för 2 minuters bilfärd i förhoppning att tjäna in 20 sekunder. Ungefär den tid det tar att sätta på och ta bort hinken på taket!!!!!!
Tänk dessutom på killen som precis köpt en ny V70 med läcker metalliclack som kommer vägra använda hinken eftersom den kanske repar lacken! :lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/1 2006 12:14

Eller som köper en svart V70 med tonade rutor och gärna sätter upp hinken för att folk ska tror att det är polisen som kommer:)

Eirik

Inlägg av Eirik » 27/1 2006 15:18

Hos oss finnes det også hjemmevaktstjenester som har 5-10 minutters responstid, men hvis man ikke rekker denne tiden når man overholder hastighetsbestemmelsene får man heller ikke lenger ha hjemmevakt. Hvis de ansatte må bryte fartsgrensen for å nå frem til stasjonen risikerer de å bli anmeldt av ledelsen ved stasjonen.

Sier meg enig med Novisen i dette tilfellet, kjemp heller for å få fast vakt på vaktrom/stasjon og for å få ned responstiden til 1-2 minutt, da unngår man denne problemstillingen i det hele tatt!

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 27/1 2006 16:46

För en deltidsbrandman börjar arbetstiden när man får larmet i sökaren, alltså har man rätt att bryta mot vissa trafikregler enl. Trafikförordningen 11 kap.

Hur reglerna gäller för ambulanspersonal vet jag inte men tycker det vore konstigt om de skiljde sig från räddningstjänsten. Står ju iofs i trafikförordningen att det "gäller vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6§ hälso- och sjukvårdslagen (1982:763). "

Att montera någon form av blåljus på bilen kan man däremot glömmacsom privatperson...

helmersson

Inlägg av helmersson » 5/3 2006 21:02

Precis. Deltidaren börjar jobba from. att sökaren piper. Deltidaren har endast rätt att bryta mot hastighetsbestämmelserna vid larm. Det ger ju givetvis inte deltidaren rätt att köra i 80 förbi ett dagis, utan man får köra med sunt förnuft. Skulle deltidaren tex köra över spärrlinje, eller bryta mot stopplikt så är det samma påföljd som för en privatperson.

Observera att detta endast gäller om deltidaren får ersättning för att använda sin bil.

Själv cyklar jag till stationen på en minut, så jag behöver inte riskera något.

interflora

Inlägg av interflora » 6/3 2006 9:44

Men bakjourerna vid sjukhuset brukar ju gasa in rätt så bra om det skulle behövas...
Känner en opsköterska som jobbar vid ett mindre sjukhus som sover som "andra" lag i hemmet och hon har blivit stoppad av polisen en gång och fick fortsätta köra i ilfart till sjukhuset för att kunna komma fram...
Sedan kan jag iofs inte uttala mig om vad som skulle hända i en riktig laglig prövning, men enligt lagtexten så får man ju uppenbarligen bryta mot hastighetsbegränsningar i sådana fall...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/3 2006 10:00

interflora skrev:Men bakjourerna vid sjukhuset brukar ju gasa in rätt så bra om det skulle behövas...
Känner en opsköterska som jobbar vid ett mindre sjukhus som sover som "andra" lag i hemmet och hon har blivit stoppad av polisen en gång och fick fortsätta köra i ilfart till sjukhuset för att kunna komma fram...
Sedan kan jag iofs inte uttala mig om vad som skulle hända i en riktig laglig prövning, men enligt lagtexten så får man ju uppenbarligen bryta mot hastighetsbegränsningar i sådana fall...
Sjuksköterskor och läkare i tjänsteutövning får enligt TF 11kap 6§ bryta mot hastighetsgränser.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

manne

Inlägg av manne » 6/3 2006 11:13

Wernvik skrev: Sjuksköterskor och läkare i tjänsteutövning får enligt TF 11kap 6§ bryta mot hastighetsgränser.
"i brådskande yrkesutövning "

Alltså gäller inte detta om du åker från hemmet och inte påbörjat din tjänst

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 6/3 2006 23:12

Nej, men om du jourar i hemmet och ska in på en akut operation t.ex.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 7/3 2006 21:31

Tänkte vara lite petig Wernvik :wink: . Har man jour i hemmet som operationspersonal brukar det väl heta beredskap? Då finns ingen speciell tid som ska hållas utan man tar sig in till sjukhuset efter egen takt och samvete. En del kan ju bo flera mil bort.........

Eirik

Inlägg av Eirik » 7/3 2006 22:00

Har vært med på å frakte gynekolog fra hjemmet til sykehuset med ambulansen i forbindelse med katastrofe sectio. Da med godkjent utrykningskjøretøy og sertfisert fører da man ikke ønsker at leger skal kjøre uforsvarlig i privatbil.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/3 2006 10:26

Citat från min och en kollegas fördjupningsarbete om utryckningskörning:

"Fordon som används som utryckningsfordon skall vara registrerade i bilregistret som utryckningsfordon. För att detta skall kunna ske måste en ambulans ha godkänts för utryckningskörning vid registreringsbesiktningen. Ett utryckningsfordon skall alltid vara utrustat med för ändamålet godkända larmanordningar, d.v.s. blåa roterande och blixtrande lyktor placerade väl synligt runt om bilen och en larmanordning med ljudsignal. Larmanordningen måste vara fast monterad på fordonet. Fordon som ej är registrerade som utryckningsfordon får ej ha larmanordningar installerade (VVFS 2003:22)."

Läste nånstans i samband med att vi skrev arbetet att endast polisbefäl får använda lösa blåljus på civila bilar.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/3 2006 16:27

Till Wernvik: Det finns nu klara rättsfall på detta sedan några år tillbaka. Det är ok att bryta mot hastighetsreglerna, dock inte att köra mot rött ljus m.m. Det står också solklart i lagen som någon citerat ovan "Därmed jämförliga trängande fall".

Skriv svar