Snabb hemresa

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Snabb hemresa

Inlägg av Anonymous » 2/2 2006 1:13

Arbetar natt på en HIA som under jourtid inte utför akut PCI, vilket innebär att jag ungefär en gång i månaden följer med patienter till ett närliggande sjukhus. Transport sker givetvis med blåljus eftersom patienten i dessa lägen har en ST-höjnings infarkt och är instabila. Hittills har personalen i ambulansen alltid varit snälla och låtit mig få lift tillbaka till mitt hemsjukhus. (Förmodligen mest bara för att sjukhuset ligger på vägen till deras distrikt.) Något som man uppskattar hur mycket som helst när man står där med en deff i ena handen och en sprutpump i andra.

I samband med dessa nattliga ambulansfärder jag blivit lite fundersam en sak. På något sätt så går hemresan fortare eller lika snabbt som resan till det andra sjukhuset. Känns som att det borde gå fortare att åka med blåljus… Nå väl ska väl komma fram till min fråga.

Chansar man bara på att inte bli stoppad för fortkörning, eller finns det något fyndigt argument att ta till om man skulle bli stoppad? Alt är det kutym att inte stoppa utryckningsfordon för fortkörning även fast de inte är på utryckning.

/jenny

Eirik

Inlägg av Eirik » 2/2 2006 7:52

For at et utrykningskjøretøy skal bryte trafikkreglene må det være i en utrykningssituasjon og bruke dertil egnede varslingssignaler (sirene+blålys). For at det skal være berettiget å kjøre utrykning må det også være faktorer som tilsier at det er nødvendig, tex. som du beskriver pasientens tilstand.

I enkelte tilfeller kan det også være berettiget med utrykningskjøring i retur (ihvertfall her hos oss) i tilfeller da hensyn til opprettholdelse av beredskap tilsier det.

Ellers skal utrykningskjøretøyer behandles på lik linje med andre veifarende med tanke på fartskontroller etc, men det er kanskje en høyere terskel blandt lovens håndhevere med tanke på å stanse en ambulanse, utrykning eller ikke.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/2 2006 9:42

Att det inte går att köra tokfort när man har patient där bak är för att det överhuvudtaget ska gå vårda. Om det är så att ambulanspersonalen kör lika fort tillbaka så är nog den enklaste förklaringen att sängen väntar.

bosco

Inlägg av bosco » 8/5 2009 14:14

Många tror ju just det att det går fortare med blåljus. Det är nästan tvärtom. Så fort folk får se att man kommer med blåljusen för de panik, tvärbromsar, väjer och svänger.

Bara för att man har på blåljusen är det inte samma sak som att man kan gasa plattan i mattan. :wink:

Om man kör på motorvägen på natten med en dålig pat i bagaget och kör utan blåljus, vilket man kan och får, kan man inte öka hastigheten bara för att man sätter på blåljusen. Många utryckningskurser har dessutom som regel att man automatiskt kuggar då man gasar till när instruktören sätter på sirenen. Ligger nog mycket vätt i det... 8)

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 8/5 2009 14:31

Jag fattar inte riktigt vad du menar med att man kuggar om man gasar till..??

skulle instruktören (eller någon annan) sätta på sirenen när jag kör får han en smäll på handen... ingen, utom den som kör rör sirenen (eller blinkisen, bromsen, vindrutetorkaren, etc.) Den som sitter i passagerarsätet kan möjligen få vrida på värmen, om han frågar snällt... :)
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

bosco

Inlägg av bosco » 8/5 2009 20:25

Inte? Håller med efter mitt inlägg att jag förstod.. kanske inte alla andra:P

Den delen av ryckarkursen utspelar sig på en körbana, typ motorbana. Man kör bilen på olika angelägenhetsgrader, t.ex. prio 2 misstanke om collumfraktur. Sedan "får man ett anrop" om pågående kramper eller ngt annat som gör att man kör prio 1. Man ska då köra den delen utan blåljus/sirener. Det ska simuleras av en stor väg utan trafik alls. Man ska dock köra så fort man anser sig behöva och klara av.

Helt oväntat kan då instruktören, i de flesta fall på en raksträcka när föraren kör så fort han anser sig behöva/behärska, sätta på sirenen. Sker det då en fartökning blir man kuggad. Detta för att man inte ska tro att man är odödlig eller kan köra på hur som helst bara för att blåljusen är igång.

Däremot sker detta igångsättande inte t.ex. efter en kurva då ett gaspådrag är naturligt :wink:

Hoppas jag var lite tydligare nu:)

I övrigt hoppas jag f-n ingen bisittare ens tittar på blåljusknappen :lol:

Skulle någon säga till mig hur ja ska köra... så ska ja snällt men vänligt trycka på "eject" knappen :evil:

SSK

Inlägg av SSK » 8/5 2009 22:29

bosco skrev:

Skulle någon säga till mig hur ja ska köra... så ska ja snällt men vänligt trycka på "eject" knappen :evil:
Tål du inte kritik? Vet personer som stängt av sirenerna för blåljuskåta individer som kört genom bostadsområden mitt i natten. Har man inte rätt att tala om ifall man som passagerare (eller vårdare) rätt att tala om om man tycker det går för fort/för sakta?

bosco

Inlägg av bosco » 8/5 2009 23:33

Joo de va lite skämt lite allvar, med hänvisning till föregående talare... :wink:

Däremot så ÄR det föraren som är ansvarig och kan ha en motivering till varför man kör på ett visst sätt. Föraren har kanske sett något som gör att han måste ha på tutor på natten osv..

Men självklart ska man lyssna på kollegan... :)

Ett skräckexempel är en amb som körde akut in till sjukhuset. Klockan var c:a 2130 men hyffsat med bilar. Kollegan som sitter ijämte påpekade att det var sent men föraren sa att det ej räckte me blåljusen på grund av trafiken. Det var inne i stan men inte inne bland villor. När amb gick ut ur en rondell och var c:a 200 meter från en större korsning avtog trafiken varpå bisittaren stänger av sirenen men gör detta på blåljusknappen, varpå allting stängs av. Föraren har rött och koncentrerar sig på trafiken som kommer från höger, just då bara en bil. Han bromsar i vanlig ordning och går sakta genom korsningen, då korsande bil tutar och tvärnitar. Då har bisittaren lyckats stänga av både blåljus och sirén till följden att nästan orsaka en trafikolycka.

Så klart att man ska lyssna på kollegan och ta kritiken... Men samtidigt får man nog beakta att diskutera innan man handlar:)

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 20/5 2009 7:17

Självklart ska han som sitter breve få tycka till om körningen, (rädd om sitt liv) osv. Men att hålla på att stänga av och trycka på knappar utan att säga till, skulle göra mig j?vligt förbannad :evil: . Sen att tuta och blå mitt i natten kan man diskutera om, personligen kan jag tycka att det är onödigt, men väljer kolegan det så får han väl göra det då och stå för det. Tycker jag olika ska jag iallafall inte bara stänga av, kan bli lite jobbig stämning resten av dygnet:-). När man vårdar har man en dialog man samarbeter, tycker jag man ska ha när det gäller körning med.

striker

Inlägg av striker » 20/5 2009 14:19

skulle vilja nämna några saker.

Det är f inte ok av oss som yrkestrafikanter att köra fortare än va hastighetsbegränsningara säger bara för att komma hem till bingen. det ser jävligt illa ut och som alla vet så är det det den höga hastigheten som tar död på folk i trafiken.

Det är alltid den som sitter i bak som bestämmer vilken hastighet som lämpar sig för trp av pat.

Att man har en dialog med arbetskamraten är självklart, men han/hon ska ge tusan i larm knappen.

Och sen så finns larm och blåljus knappen där av en anledning, dvs någon av dessa knappar skall alltid användas när man kör prio 1, man skall minst ha blå ljusen på oavsett om det är natt eller dag. har man det inte så har vi inte påkallat fri väg och har inte ansetts köra med tillräcklig försiktighet, då flyger körkortet all världens väg om det händer en olycka.

Sen till slut.
prio1 = blåljus/siren, och man får bryta mot hastighetsbestämmelserna.
prio 2= samma regler som övriga trafikanter när det gäller hastighet.
prio 3= samma regler som övriga trafikanter när det gäller hastighet.

Den enda gång som man får köra ut på en prio 1 utan blåljus/siren är om man får den informationen från sos. ex om annan myndighet som polis vill det m.m.

Man får därimot köra in e prio 1 utan blåljus/siren om pat inte klarar av att se blåljusen eller inte klarar av att höra sirenerna.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/5 2009 17:47

@striker! Du har lite fel...

Prio 2 kan även kallas brådskande yrkesutövning och då har man laglig rätt att bryta mot hastighetsbegränsningen. Detta är ingen unik rättighet inom blåljusbranchen utan gäller även distriktssköterskor och läkare i "privata bilar".

vad gäller blåljus och sirener eller bara blåljus, så riskerar du ditt körkort oavsett om du hade tutorna igång eller ej. Bryter du mot tex stoppplikt (vilket man får i trängande fall) och du krockar så åker du dit, oavsett hur mycket du tutat.

Sen är det ingen annan än chaffisen som avgör hastighet, blåljus, tutor eller icke tutor. Inte ens polisen som ringt sos och begärt ut oss kan bestämma detta. Vill de ha tyst larm får de antingen finna sig i att man kör normalt tempo dit eller att man stänger av speleverket en bit bort.

Sen vet jag inte om det känns motiverat att köra prio1 in om patienten är pigg nog att opponera sig mot blåljusen.
Jag anser inte att det är ok att köra blått utan att verkligen köra blått!

SSK

Inlägg av SSK » 21/5 2009 14:09

Vissa larm hamnar ändå i gråzonen tycker jag.. rätt eller fel?? Ibland kör vi "en snabb tvåa" då man står på lite, men ändå av olika anledningar inte tycker det är motiverat att uppgradera till en etta. på samma sätt finns det ju olika ettor. Om man för 6:e gången samma vecka åker till samma patient för samma symtom (Tex bröstsmärtor) och men vet att ex PCI är kontraindicerat kanske man inte kör riktigt lika offensivt som om man åker ut på ett stort trauma??! Kan tilläggas att vi har långa avstånd då tidsvinsten kan vara väsentlig..

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Inlägg av amb.nisse » 22/5 2009 11:29

x x

Skriv svar