Skall vi ta ratten från sjuksköterskorna?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Skall vi ta ratten från sjuksköterskorna?

Inlägg av Anonymous » 3/4 2004 8:17

För nått årsedan så fick jag frågan om vilka krav som ställdes 0för att få köra ambulans från en kille i Norge,

det jag svarade var först fårman köra tom Ambulans sedan prio 2-3 & efter ca 1 år efter av klarad utb så även prio1 & att man har b eller c körkort.
Jag ställde samma fråga och fick svaret

att dom hadde en bokstavskombination på körtkortet som talade om att man fick köra utryckningsfordon,

Varför inte införa det Här i Sverige också undrar jag

Tat lungt där ute

Stefan

Anonymous

rätt!

Inlägg av Anonymous » 4/4 2004 14:46

Håller med Stefan Brorsson, alla oavsett branch där man framför utrycknigsfordon skall ha detta markerat i sitt körkort. Utfärdat av godkända utbildare/examinatörer. Inga interna lösningar med variationer åt höger & vänster. Alla som jobbar i ett utryckningsfordon skall också ha befogenhet att framföra det på vägen.

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Ta ratten från sjuksköterskorna?!

Inlägg av Mattias214 » 13/5 2004 21:56

Jag har noterat ett litet fenomen att alla sjuksköterskor dras över en kam. Finns sjv som absolut inte ska komma i närheten av vare sig bilkörning eller patient men jag drar inte alla amb-sjv över en kam för det. Det viktiga i denna situation är att man titta på den enskilda personens försutsättningar att fungera i ambulanssjukvården oavsett kompetens. Är jag ssk så ska jag kunna framföra ambulansfordonet på ett bra och säkert sätt oavsett prio, det står beskrivet i socialstyrelsens kompetensbeskrivning för amb-ssk, i Sörmland är det i varje fall så att antalet ssk börjar luta åt något fler än sjv vilket innebär att man arbetar två ssk i bilarna vissa pass. Då måste man ju ha folk som fixar att köra också. Håller på att ta C-körkort själv nu och hur det gör just mig till en bättre förare av ambulansen vet jag inte riktigt men det är bra att ha ifall dispansen försvinner. Jag tycker i varje fall att för att få anställning som ssk på ambulansen ska man vara duktig både på bilkörning och sjukvård.

interflora

Jisses!!!

Inlägg av interflora » 14/6 2004 8:04

Denna diskussion kan ju i så fall då jämföras med poliserna... Skall den ena, som är "vanlig polis", polisassistent köra och sedan så skall polisinpektörn hoppa ut och jaga bovarna? Eller att polisassistenten behöver ropa på sin inspektör, för inspektörn är den enda som får skjuta...
Förlåt, men jag tycker det verkar helt befängt!

Då går vi ju till en mentalitet av att "jag gör det o du gör det o.sv." och alla skall bråka om någon går in på varandras ömma tår... Oavsett om det är sjuksköterskor, läkare ambulanssjukvårdare, ambulansförare, anestesisjuksköterskor, sophiasystar, KI-systrar o.sv. så har man väl fler "gemensamma" arbetsuppgifter än åtsilda om ni tänker efter. för saken är ju att man skall se till "hela patienten" och att denne kommer säkert in till sjukhus??

tdiswe

Utryckningskörning T-olyckor sjuksköterskor

Inlägg av tdiswe » 8/12 2004 19:48

I denna diskusjon så utgår man från att det är bara sjusköterskor som är orsaken till T-olyckor med ambulans, skulle mycket gärna läsa den statistik som ni har fått tagit del, där man kan finna att det är en sjuksköterska som har framfört fordonet vid olyckstillfället.

Tror nog på att det kan finnas fler bidragande faktorer än sjuksköterska bakom ratten.

Sjuksköterskans kompetens kan ju i många fall nergradera prioritet i uppdraget från 1 till 2 och på så vis minska olycksrisken.

Dags att börja se på helheten och angripa problemet från flera håll.

mvh
tdiswe

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/12 2004 20:40

ALLA borde förstå att ALLA fall med trafikolyckor med ambulans inblandad beror på en ssk som kör dåligt.

ALLA borde förstå att ALLA fall med felmedicinerade patienter beror på amb sjv med för dålig utbildning.

Hur * trångsynt får man bli?

lillanicke
Inlägg: 13
Blev medlem: 25/4 2004 18:42

Körning

Inlägg av lillanicke » 8/12 2004 22:20

Det borde ställas högre krav på alla som framför ambulanser. Ibland får man uppfattningen om att tjänsteåren motsvarar körkunskaperna! Jag har ibland funderat över denna linje då den som kör inte knappt ser status panelen (dålig syn) eller kan framföra fordoner i en rondell m.m. Det gäller alla kategorier. På min arbetsplats tar det flera år innan man får köra prio 1. Detta skall framöver lättas upp och anpassa efter varje individ. Vissa kommer således enligt vår föraransv. aldrig att få köra akut till min stora belåtelse. Kanske borde man även kolla över den gamla styrkan och dessa förmåga.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/12 2004 22:28

Det är jättesimpelt att köra prio 1. Det lärde man sig när man tog körkort. Väldigt god framförhållning. Alltid bromsberedskap. Rörlig blick..

Folk i den här branschen kör onödigt för, helt klart över deras förmåga, har ingen som helst framförhållning.

Jag åkte med flera poliser en vecka på fältsudier, under en uppsatsskrivning. Där var det fanimej ingen stress i onödan, det flöt fint, sällan några snabba inbromsningar. Så ska det kännas.. Inte som med vissa kollegor där det känns som att åka berg och dalbana

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/12 2004 23:54

Vill bara hälsa att du är rolig Niklas. Håller sedan ned dig om att det är testosteronet som är farligt i sammanhanget. För de flesta så sänks nivåerna i blodet efter några år(=erfarenhet). De flesta olyckor som sker verkar bero på missförstånd med medtrafikanter och övermod i kombination. Har dock inga belägg för det men inte är det särskillt ofta som ambulanser kraschar fatalt utan att någon annan varit inblandad??

Sjuksköterskor är mer kvinnliga=lägre testosteronhalter=mindre olyckor. :wink:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/12 2004 0:06

Niklas dunkar Novisen i ryggen och håller stolt med om att många av oss ssk är aningen kvinnliga.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/12 2004 20:18

Jag tycker man bör ha vissa krav på utryckningskörning som följs upp varje år. Likaså bör man ha krav på såväl tekniska som medicinska kunskaper som följs upp. Samma borde gälla exempelvis lyftprov och syn. Saker förändras snabbt på alla områden och det duger inte att man hade kunskaperna som gällde för 10 år sedan. Att man klarade av att lyfta båren eller eller såg vägen för 5 år sedan är inte heller till mycket hjälp.

Anonymous

Kaxiga ambulanssjukvårdare

Inlägg av Anonymous » 9/12 2004 23:41

Eftersom det inte finns någon formell utbildning så sker förmodligen körutbildningarna lokalt efter dom förutsättningar som respektive landsting eller station har.
Efter genomgången internutbildning så blir det naturligtvis dom ambulansjukvårdare som har varit med ett tag som får det fortsatta utbildningsansvaret.
Resultatet av detta kan vi se i dom många artiklar med olyckor av olika slag. Deras förmåga att utbilda är låg.

Oavsett om det är en sjuksköterska eller undersköterska som anställs idag så har bägge betydligt mindre körvana än vad man hade förr. Så problemet löser man inte genom att dela upp arbetet i vårda (sjuksköterska) och köra (undersköterska).

Problemet är att den gamla mentaliteten med snabba ryck och full gas som tyvärr fortfarande finns överförs till dom nya inom ambulanssjukvåden.

Problemet är också att många ambulansjukvårdare tror att det inte finns några andra individer/grupper som kan köra bil lika bra som dom, vilket är en stor missuppfattning.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/12 2004 23:35

Man kanske borde utbilda allmänheten i trafikvett också så de fattar att de inte ska köra ut i en korsning när det kommer ett blåljusfordon. På många inlägg i den här tråden skylls allt på körande sjuksköterska, men hur ofta är det inte vanliga bilister som kör som de hade både blåljus och jetmotor?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/12 2004 1:16

Sjuksköt. skrev:Vill bara säga att jag håller med Medde och Jon!

Vi har ett komplext yrke med uppgifter som inte finns inom den resterande sjukvården! Arbeta för gemensamma riktlinjer när det gäller körningen. Titta på exempelvis polisen och se hur de löser problemet!

Låt oss lägga bort allt tjafs om vem som ska göra vad och när! Skapa en yrkesanda så vi kan vara stolta över våra jobb och över varandra som kollegor!
:D

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/12 2004 12:54

Visst har andra trafikanter ett ansvar. Men vi har ett ansvar att se till så att vi framför fordonet under brådskande tjänsteutövning på ett säkert sätt. Man måste alltid utgå ifrån att någon kommer att köra ut när du kör mot rött. Drför kan maninte som många gör bara blåsa på genom en korsnig i 180, utan man måste krypa ner ordentligt i fart.

Jag vill påstå att i 99.9% av fallen så är det vårt fel när det smäller.. Vi har det största ansvaret när vi påkallar fri väg

Låst