Skall vi ta ratten från sjuksköterskorna?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/12 2004 16:20

För det första så har inte polisen mindre olyckor än vi (ambulansen).Och tittar vi på antalet blåljuskörningar så rullar vi mera blått än polisen, så speciellt bra på "rulla blått" det är inte polisen om vi ser till procentsattsen (har tuvärr inga aktuella uppgifter, men vet).

Men det övriga som
Niklas K. skrev och om du dessutom tar till dig Kris inlägg och använder det ute i den riktiga världen, då har Sveriges ambulans olyckor minskar med 90%.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/12 2004 21:03

Denna fantastiska trend med storbils ambulanser cheva,wv osv, kommer att innebära att olyckorna kommer att öka. Hur många är det igentligen som är kompetenta att ratta en sådan bil under utryckning?? inte många i alla fall.

personligen så tror jag att denna trend har kommit för att stanna och t.o.m. att bilarna blir större och tyngre. Och hur många är det som fått utb. på bilarna?

Jag kan tänka mig att den utbildningen som genomförs idag med dessa bilar sträcker sig till serpentin,halka, och övrigt trad. utb. En kul dag på jobbet men inte mera.

Framtiden blir nog ljusare när flåbusarna har försvunnit och hjärnan kopplats in

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/12 2004 0:38

Hur mäter man hur ofta polisen kör blått? De drar på de när de tycker att de behöver det.
Vi får en körorder med högsta prio av SOS och då kör vi blått.. lättare att räkna då. Polisen avgör själv när de vill åka blått och det finns därför ingen sån statistik

eugenia

Inlägg av eugenia » 7/1 2005 5:44

Vet att det var längesedan detta ämne diskuterades, men önskar lägga in en brasklapp.
Svaret på detta ämnes rubrik, bör bli ja.
I alla fall i vissa fall i Stockholm.

Här påstås det nämligen inte vara krav för sjuksköterskor att inneha körkort från den 1 februari, då nya avtalen träder i kraft.

Rätta mig gärna! Jag vill bli rättad i detta fall!
Stämmer detta? Hoppas verkligen inte.

Anonymous

Krav på körkort??

Inlägg av Anonymous » 7/1 2005 9:04

Jag har för mig att det finns en bestämmelse som säger att båda i besättningen måsta ha körkort. Något kan ju hända föraren etc. Blir man av med körkortet tex pga fortkörning kan man därför inte arbeta ute på fältet utan man får hitta någon inre syssla.
Jag kan ha fel!!!!!

eugenia

Inlägg av eugenia » 7/1 2005 15:27

Tyvärr verkar min oro befogad, eller så tolkar jag bara skriven text fel.
I landstingets upphandlingsunderlag finns som skallkrav att ambulanssjukvårdare skall ha körkort och erfarenhet samt att person som skall framföra utryckningsfordon skall genomgå utryckningsförarutbildning. För sjuksköterska finns inga krav på körkort eller erfarenhet.
Jag hoppas ju att de ingår i den grupp som skall ha utryckningsförarutbildning, men tyvärr tyder inget på det i underlaget.

Så i Stockholm finns faktiskt risken att ambulanssjukvårdaren alltid kommer framföra fordonet och aldrig ha patientkontakt samt att sjuksköterskan då aldrig kommer sitta bakom ratten utan alltid vårda oavsett patientens tillstånd.

"Låt mig slippa svar på att sjuksköterskan är medicinskt ansvarig och alltid har ansvaret, för det är underförstått, men inte ens sjuksköterskor kan väl vilja detta? Det är ju inte utvecklande för någon yrkeskategori"

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/1 2005 18:48

Ni Kan ju försöka ta ratten ifrån mig, ni ambulanssjukvårdare som kämpar för er existens. Skaffa er en utbildning i stället, för att gnälla.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 7/1 2005 19:22

Ambulansledningen inom NU-sjukvården håller redan på att ta ifrån sjuksköterskorna möjligheten att köra prio 1. Det står att läsa i deras förfrågningsunderlag inför ambulansupphandlingen, som bör vara klar nu. Någon som vet mer?

eugenia

Inlägg av eugenia » 7/1 2005 20:33

brandtelegrafen
"Ni Kan ju försöka ta ratten ifrån mig, ni ambulanssjukvårdare som kämpar för er existens. Skaffa er en utbildning i stället, för att gnälla."

Ursäkta, men hur är du pantad?
Det handlar inte om att ta ratten från någon som har körkort, utan hur vi alla skall agera mot sjuksköterskor (som det i detta fall handlar om) som börjar inom ambulanssjukvården och inte har körkort?

Har du fler smarta inlägg eller ingick inte logik i skolan.
Blir så trött när personer svarar på inlägg utan att förstå deras innebörd.

Lycka till du övermäktiga.

Någon annan som hört om detta?
Ja, inte om den smarta brandtelegrafen. Utan detta att det inte skall behövas körkort för en kategori inom ambulanssjukvården?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/1 2005 9:46

prehospital skrev:Ambulansledningen inom NU-sjukvården håller redan på att ta ifrån sjuksköterskorna möjligheten att köra prio 1. Det står att läsa i deras förfrågningsunderlag inför ambulansupphandlingen, som bör vara klar nu. Någon som vet mer?
Ja det kanske är en fördel. Borde ge en bättre koncentration på patienten vid framkomst. Men hur många sköterskor söker ambulansen utan att få köra bil?

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 8/1 2005 23:18

eugenia skrev:Vet att det var längesedan detta ämne diskuterades, men önskar lägga in en brasklapp.
Svaret på detta ämnes rubrik, bör bli ja.
I alla fall i vissa fall i Stockholm.

Här påstås det nämligen inte vara krav för sjuksköterskor att inneha körkort från den 1 februari, då nya avtalen träder i kraft.

Rätta mig gärna! Jag vill bli rättad i detta fall!
Stämmer detta? Hoppas verkligen inte.
Det värsta är att du har rätt..

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 8/1 2005 23:26

eugenia skrev:Tyvärr verkar min oro befogad, eller så tolkar jag bara skriven text fel.
I landstingets upphandlingsunderlag finns som skallkrav att ambulanssjukvårdare skall ha körkort och erfarenhet samt att person som skall framföra utryckningsfordon skall genomgå utryckningsförarutbildning. För sjuksköterska finns inga krav på körkort eller erfarenhet.
Jag hoppas ju att de ingår i den grupp som skall ha utryckningsförarutbildning, men tyvärr tyder inget på det i underlaget.

Så i Stockholm finns faktiskt risken att ambulanssjukvårdaren alltid kommer framföra fordonet och aldrig ha patientkontakt samt att sjuksköterskan då aldrig kommer sitta bakom ratten utan alltid vårda oavsett patientens tillstånd.

"Låt mig slippa svar på att sjuksköterskan är medicinskt ansvarig och alltid har ansvaret, för det är underförstått, men inte ens sjuksköterskor kan väl vilja detta? Det är ju inte utvecklande för någon yrkeskategori"
Jag är ssk och jobbar i Stockholm. När jag sökte syrraplugget för 10 år sedan var det för att jag då blev rekommenderad att gå den vägen direkt för att få jobba inom ambulansen. En av många anledningar till att jag valde ambulansjobbet var att jag tycker om omväxlingen av fordonskörning, radiokommunikation samt självständig sjukvård. Det var tydligen fel väg verkar det nu som. Jag verkar ju snart inte vara godkänd för utryckningskörning trots 5 års erfarenhet.

eugenia

Inlägg av eugenia » 8/1 2005 23:47

Malle:
Jag hoppas givetvis inte att sjuksköterskor som har körkort ska bli av med "rätten" att få framföra ambulansen ovsett prioritet.
Givetvis ska båda kategorierna få köra ambulansen.

Personligen tycker jag inte att sjuksköterskor kör sämre.
Har jobbat med både sjuksköterskor och ambulanssjukvårdare och de sämre förarna finns i båda kategorierna.

Det jag oroar mig för, är då ffa i Stockholm vid problem att rekrytera sjuksköterskor, som vissa "rykten" gör gällande att entreprenörerna gör det enkelt för sig och frångår det jag tycker primära kravet på körkort. (ja, nu var det ju inget krav i Stockholm enligt BKV = Beställarkontoret Vård)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/1 2005 21:15

Märklig fråga.

SJälvklart kommer ssk att få köra även i framtiden.. allt annat är orimligt.

Själv kör jag väldigt sällan då jag bara jobbar med förstående uskor. Jag vill vårda och de accepterar att de då får köra. Men ibland blir det så att man måste köra. Kanske jobbar man med en mer kompetent syrra, eller så kör man en prio 3 in som helt plötsligt blir en prio 1. ska vi byta då?

Anonymous

Syrror vid ratten

Inlägg av Anonymous » 17/2 2005 20:42

Självklart ska INTE ssk köra ambulanserna i framtiden. Om nu Socialstyrelsen tycker att ssk är bra för att höja kompetensen, hur kommer den kompetensen då till användning bakom ratten???

Låst