Slö prio 1?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

SSK

Inlägg av SSK » 22/5 2009 0:21

Sedan har olika förare olika kapacitet. Alla kör efter egen förmåga.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/6 2009 13:52

Angående Rebans inlägg så hörde jag från en före detta kollega en trevlig historia där han som relativt grön sjuktransportförare på väg in i en större stad rullar fram först till en T-olycka. Slår på blåljusen och går ut och tittar över situationen samt larmar SOS om händelsen. Gör det bästa möjliga av situationen i väntan på ytterligare enheter. När dessa anlänt och läget börjar lugna sig tackar han för sig, hoppar upp i bilen och rullar lugnt vidare.
Efter några kilometer när adrenalinpåslaget börjar minska så börjar han också fundera över varför alla bilar framför flyttar undan från hans fil när han kommer upp bakom dem... :lol:

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/6 2009 13:52

SSK skrev:Sedan har olika förare olika kapacitet. Alla kör efter egen förmåga.
I den bästa av världar. Det finns ju dem som kör något utöver sin förmåga också...

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 3/6 2009 0:56

larsev skrev:Då ni kör prio1, se till att hålla hastigheten uppe till minst gällande hastighetsbegränsning om inte trafiksiuationen är sådan att det inte går.
Detta beroende på att omkörning av utryckningsfordon under utryckning(minst blåljus) är förbjuden.
Det skiter skåningarna, taxiförare och danskar i åtminstone. Speciellt skåningar i slips. Har blivit omkörd ett antal gånger med blåljusen på. Folk skiter ju i lagar och regler idag. Man kan ju köpa körkort och läkarleg på Tradera...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Räddningstjänsten
Inlägg: 5
Blev medlem: 23/1 2014 18:25

Re: Slö prio 1?

Inlägg av Räddningstjänsten » 23/1 2014 18:45

Prioritetsammanfattning:

Prio 1 - larm när patienten har livshotande symtom eller vid olycksfall. Larmoperatören larmar ut den närmast tillgängliga ambulans som kör till platsen med blåljus och sirén.

Prio 2 - larm när patienten inte har livshotande symtom men är akut sjuk. Ambulansen kör till aktuell adress utan blåljus och sirén.

Prio 3 - ambulansuppdrag där rimlig väntetid inte påverkar patientens tillstånd. Dessa uppdrag kan vara tidsbeställda.

Prio 4 - transport i ambulans (finns inte i alla kommuner).
Vi som skriver på kontot:

Thorbjörn Weber, styrkeledare (Räddningstjänsten Trelleborg)
Wictor Magnusson Broder, räddningsdykare (Räddningstjänsten Trelleborg)
Mattias Lassén, heltidsbrandman (Räddningstjänsten Attunda)

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Slö prio 1?

Inlägg av DirtyNurse » 2/2 2014 10:20

Finns egentligen ingenting att diskutera ... Att köra 75-80 på en 70 sträcka är inget ovanligt alls. Det primära är alltid en säker körning och i regel så ökar riskerna gällande påkörningsolyckor mm på vägsträckor med lägre hastigheter såsom 30, 50 ,70 ....

Vi är en verksamhet som kör mer larm än polis och räddningstjänst tillsammans. Folk kommer alltid att ha åsikter, reagera och klaga på saker de inte förstår, så är det när man arbetar i en rullande discoanläggning. För övrigt skulle jag aldrig säga åt en kollega att höja hastigheten, däremot vid lastning så framför jag ofta önskan om en lugn eller snabb etta. Enda tillfället då jag skulle konfrontera en kollega vid utryckning är om jag anser att det går för fort.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar