Sida 1 av 2

Slö prio 1?

Postat: 3/9 2006 13:09
av Page
Hej. Igår när jag var med bilen i Umeå så såg jag i backspegeln en ambulans med blåljus som var kanske bakom 5 bilar, det var en 70 väg och vägen var tvåfilig så ambulansen körde då på den vänstra filen medans medtrafikanterna höll på höger.
Nu till frågan, ambulansen kan inte ha kört mer än 75-80km/h eftersom det tog ett bra tag för den att ta sig fram till mig och den försvann knappt ur synhåll efter vägen.. Båda sjuksköterskorna/vårdarna satt i framsätet alltså kan ju ingen ha vårdats där bak? Den körde även ut från stan - inte mot något sjukhus.

Så, varför körde den så "sakta" med blåljusen på? Om det hade varit en Prio 2a får man väl inte använda blåljus? Inge siréner användes.

Postat: 3/9 2006 14:58
av aceofspades
Det kan ha varit så att den var på väg till en patient ute på vischan och körde lite sakta i väntan på vägbeskrivning ifrån SOS-operatör. Detta fenomen verkar inte vara alltför ovanligt en bit utanför städerna där adresserna ofta består av postlådenummer och ortsnamn.

Postat: 8/5 2009 14:16
av bosco
Håller med!

Inte ovanligt att eleverna sitter fram heller. Vilken typ av amb var det? Är det en lillmerca sitter defibrillatorn såpass illa att åker eleven bak sitter denne ovanpå deffen=svårt för vårdande personal att nå.. :wink:

Postat: 8/5 2009 19:07
av SSK
Eller så var det helt enkelt någon som körde så fort den kunde. :oops:

Postat: 8/5 2009 21:56
av Baltazar
Kanske de hade en kuvös i vårdarhytten där medföljande personal från sjukhus övervakade patienten?

När man åker med blåljus och sirener är detta ett sätt för ambulansen att påkalla fri väg, man måste inte alltid åka så fort man kan!

/Balt

Postat: 8/5 2009 22:24
av SSK
Brukar ni säga till er kollega att stå på lite om ni anser det går för långsamt? Det kan ju vara lite känsligt ämne att komentera andras bilkörning...

Postat: 8/5 2009 23:35
av bosco
Jag frågade faktiskt en idag samma sak idag, huruvida han accepterar ett gasa på eller inte.

Han menar på att hör han kollegan ropa stå på eller "du kan väl gasa lite", är det mer att göra med att pat är dålig.

Skulle man däremot säga "du din j-vla häck, vad använder du gasen till" då hade det varit annat.

Trots allt menade han på att det är ju för pat:s skull vi kör...

Är nog villig att hålla me honom där... :wink:

Men som sagt.. på rätt sätt då..

Postat: 8/5 2009 23:36
av bosco
Jag frågade faktiskt en idag samma sak idag, huruvida han accepterar ett gasa på eller inte.

Han menar på att hör han kollegan ropa stå på eller "du kan väl gasa lite", är det mer att göra med att pat är dålig.

Skulle man däremot säga "du din j-vla häck, vad använder du gasen till" då hade det varit annat.

Trots allt menade han på att det är ju för pat:s skull vi kör...

Är nog villig att hålla me honom där... :wink:

Men som sagt.. på rätt sätt då..

Re: Slö prio 1?

Postat: 9/5 2009 8:19
av Killeisthlm
Page skrev:Hej. Igår när jag var med bilen i Umeå så såg jag i backspegeln en ambulans med blåljus som var kanske bakom 5 bilar, det var en 70 väg och vägen var tvåfilig så ambulansen körde då på den vänstra filen medans medtrafikanterna höll på höger.
Nu till frågan, ambulansen kan inte ha kört mer än 75-80km/h eftersom det tog ett bra tag för den att ta sig fram till mig och den försvann knappt ur synhåll efter vägen.. Båda sjuksköterskorna/vårdarna satt i framsätet alltså kan ju ingen ha vårdats där bak? Den körde även ut från stan - inte mot något sjukhus.

Så, varför körde den så "sakta" med blåljusen på? Om det hade varit en Prio 2a får man väl inte använda blåljus? Inge siréner användes.
Många orsaker!
Tid på dygnet, väglag, övrig trafik, vart var de på väg, till vad var de på väg.
När du kör blått så är det inte farten du är ute efter utan mer att komma fram smidigt.
Du skall inte behöva göra snabba accelerationer och snabba retardationer. Detta tar bara tid och gör att det vanligtvis ger en långsammare snitthastighet.
Som andra har varit inne på så kan sjukhytten ha varit fullpackad med folk.

Har aldrig varit med om att någon medvetet ha kört för långsamt utan att ha någon anledning till detta.

Postat: 11/5 2009 16:17
av rebban
Har varit med om att sjukvagnar flera gånger glömt blåljusen på när dom är på väg mot station.
Så i fallet ovan skulle det kunna ha varit så.

Postat: 12/5 2009 13:23
av striker
Det va någon som nämde att man inte vågar säga till den som kör att köra långsammare eller att köra fortare.
i min värld och där jag arbetar är det alltid den som vårdar som bestämmer hur fort eller långsamt det skall gå och inte den som kör. bara för att man kör blått så betyder det inte att man skall köra i 200. det finns långsamma prio 1.

Postat: 19/5 2009 9:46
av amb.nisse
Föraren anpassade säkert hastigheten efter rådande väglag och trafiksituation och vad ev. pat. därbak klarar av. Och sen bara för att man blåar behöver man inte köra i 300km/h. Ibland kan man köra sakta men vill komma fram smidigt, utan onödiga stopp och inbromsningar

Postat: 19/5 2009 10:15
av larsev
Då ni kör prio1, se till att hålla hastigheten uppe till minst gällande hastighetsbegränsning om inte trafiksiuationen är sådan att det inte går.
Detta beroende på att omkörning av utryckningsfordon under utryckning(minst blåljus) är förbjuden.

Postat: 19/5 2009 14:19
av 1264
Hmmm.

Sitter och läser inläggen och utgår från att Reban sett något unikt. Jag liksom alla andra här har hört liknande legender från den tiden man körde sjukvagn och hämtade pt i hockeybockey utrustningen. Sen får jag väl erkänna att det någon mörk natt med hemlängtan kan ha gått en km eller två snabbare än tillåten hastighet, men inte med blåljus på.

Nåväl raskt vidare till Larsev. Det är ingen slump att du inte får köra utryckningsfordon som kräver fri väg med blåljus och siren, det är en del av ett trafiksäkerhetstänkande.

När jag kör en pt med en instabil fraktur på ryggen och övriga skador som föranleder en prio 1 körning (blåljus) exakt hur tycker du att jag ska formulera mig till patienten för att han ska acceptera dom häftiga inbromsningarna som kan leda till att han inte efter resan kommer att kunna röra sina ben?

När jag på väg till andnöd på ett spädbarn eller hjärtstopp missar den där avfarten i vajjerräcket som innebär att jag får köra 3 mil till innan jag kan vända tillbaka, hur ska jag formulera mig då?

Jag tror nog kallt att du kan utgå från att vi åker med blåljusen på av ett syfte och att det finns en tanke bakom hur vi framför fordonet i den specifika situationen, den kanske bara inte alltid är så uppenbar för våra medtrafikanter, därför har vi en larmanordning som påkallar uppmärksamhet och kräver fri väg.

Vill du sen tolka det som "varning här kommer en påse nötter som inte vet vart dom ska och svänger hit och dit" gör gärna det men håll avstånd och lämna fri väg.

/1264

Postat: 21/5 2009 21:50
av rebban
1264 skrev:Hmmm.

Sitter och läser inläggen och utgår från att Reban sett något unikt. Jag liksom alla andra här har hört liknande legender från den tiden man körde sjukvagn och hämtade pt i hockeybockey utrustningen. Sen får jag väl erkänna att det någon mörk natt med hemlängtan kan ha gått en km eller två snabbare än tillåten hastighet, men inte med blåljus på.


/1264
Sett det ett flertal gånger dels att sjukvagnar stannat vid rött ljus med blåljusen på utan siren och väntat på att dom fått grönt och dom stog först i kön.

Dels på trafikolyckor där jag varit på (kör bärgare) och där sjukvagnen inte fått nån med sig utan fått motbud pga av att sjukvård inte va nödvändig.

Dom gångerna är jag övertygad om att dom glömt att slå av ljusen tvivlar på att dom medvetet hade dom på.

Att glömma är mänskligt även jag glömmer mina gulblink på ibland..