Utryckningskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

ambjonte
Inlägg: 2
Blev medlem: 13/2 2005 12:31

Utryckningskörning

Inlägg av ambjonte » 21/9 2006 10:27

Det är tråkigt att läsa om det finns en del som trycker lite extra på gasen även fast det rör sig om en prio 2.
Jag jobbar själv inte på någon ambulans station men jag har jobbat på en akutmottagning och jag har vart på ambulansen ett antal gånger så jag vet skillnaden mellan ett prio 1 2 3 uppdrag.
Det jag har lärt mig är att (prio2 omgående transport) och Prio 3 Transport) då skall hastigheten följas, får man info ex: patient blir sämre då skall man prioriter om uppdraget till en 1:a och då har man den lagliga rätten på sin sida att bryta mot hastigheten men det innebär då inte att trycka på som sjutton, utan smidigt och säkert ta sig fram tills man når patient.

Men där emot kan man ifrågasätta polisens prioriterings system? dom ger jag en riktig känga utan att ta mig vatten över huvudet ser dom ofta komma och blåsa förbi utan larmanordningen igång det borde vara lika brottsligt som när en vanlig svensson kör för fort? eller?. Det är ju tur att det inte händer mer än vad det gör men den dagen då det händer kommer det bli liv i luckan.
Det står på flera ställen ang polisens körstil utan larmanordningar påslagna vid körning

Jonas

Lipton

Re: Utryckningskörning

Inlägg av Lipton » 22/9 2006 9:50

På en tvåa tilåts man att köra i något högre hastighet än vad skyltarna visar. Kan jämställas med en bakjour som får köra snabbare för att hinna till sjukhuset eller en kommunsyrra som får larm om dålig patient.
Med ett utryckningsfordon kan man även bryta mot lokala trafikföreskrifter, dvs. köra på gågator, cykelbanor och innergårdar där normalt motorfordon ej är tillåtna, även på treor.
På ettor tillåts man dessutom kräva fri väg vilket innebär att man blinkar med blåljus och eventuellt tutar och på så vis visar övriga trafikanter att de är skyldiga att flytta sig så man kan passer alternativt stå helt stilla.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 23/9 2006 23:57

Och lik förbannat finns det idioter på vägarna som vägrar släppa förbi en. Busschaffisar är värst. De har visst egna regler som låter dem strunta i stoppskyltar och annat när man kommer med allt påslaget...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 24/9 2006 9:54

Glock 18C skrev:Och lik förbannat finns det idioter på vägarna som vägrar släppa förbi en. Busschaffisar är värst. De har visst egna regler som låter dem strunta i stoppskyltar och annat när man kommer med allt påslaget...
Här kommer en intressant följdfråga..
Vad får en vanlig dödlig göra för att släppa förbi utryckningsfordon?

Får man köra över stopplinjen för att komma ur vägen för ambulansen som har brått..?

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 24/9 2006 10:23

agentanka skrev: Här kommer en intressant följdfråga..
Vad får en vanlig dödlig göra för att släppa förbi utryckningsfordon?

Får man köra över stopplinjen för att komma ur vägen för ambulansen som har brått..?
Det här har diskuterats förut va jag minns och om jag nu har minnet på rätt plats så är det väl så att man som privatperson inte behöver bryta mot ett rödljus eller en stopplikt för att släppa fram en ambulans på en 1:a. Just pga att man själv kan bli dömd för detta "trafikbrott".

Sannolikheten att farbror blå skulle haffa en för det är nog minimal men jag kan tänka mig fall där det sker en olycka till följd av att man ex. körde mot rött, vad som då blir fallet är nog svårt att sia i.

Rätta mig om jag har fel.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 24/9 2006 16:54

Polisen har en annorlunda prioritering som heter brådskande tjänsteutövning. Vid denna prioritering får de bryta mot trafikregler (jag kan inte i vilken utsträckning) det är inte så lämpligt att åka med sirener på om du vill smyga dig på någon.

Som privatperson får du köra mot rött i en korsning. Du får dock inte passerar genom korsningen utan köra över stopplinjen och sedan åt sidan för att släppa fram utryckningsfordonet. Du är skyldig enligt lag att lämna företräde för utryckningsfordon.

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/9 2006 17:13

Enligt lagtexten så har du som medtrafikant även en möjlighet att stå helt stilla med ditt fordon. Står något i stil med ...lämna fri väg eller stanna fordonet.... Således behöver man som medtrafikant inte köra mot stoppskylt eller rödljus bara för att man har ett utryckningsfordon som tutar bakom sig.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 25/9 2006 17:30

Man har faktiskt om privatperson tillåtelse att köra mot rött även om det inte är för att släppa fram en brådskande transport. Det kan vara aktuellt vid tex fel på trafikljusen (visar rött hela tiden). Dock ska man vid en sådan händelse ALLTID förvissa sig om att denna manöver kan utföras på ett säkert sätt utan risk för sig själv eller medtrafikanter, vilket förstås är självklart för alla med någorlunda sunt förnuft.

Läste en artikel en gång om en trafikskoleelev som under sin uppkörning helt sonika körde upp på en trottoar för att passera en traktor som blockerade vägen i en fyrvägskorsning. Han klarade körkortet pga att det finns något som kallas förmildrande omständighet, vilket även var polisen kommentar om händelsen.

skåneSSK
Inlägg: 21
Blev medlem: 22/2 2006 19:44

Inlägg av skåneSSK » 14/10 2006 11:47

Polis och ambulans har samma prio, fast med andra namn.. Prio 1 = trängande fall, prio 2 = brådskande yrkesutövning oavsett organisation, samma lagar gäller även för alla. Vid prio 2 får man bryta vissa lagbestämmelser, t.ex. fartgränser. Du begär däremot inte fri väg och får inte köra mot rött, du kan inte heller förvänta dig att folk släpper förbi dig eller uppmärksammar att du kör över hastighetsbegränsningen.

Man begär fri väg med blåljus, sirener är inte nödvändigt men man får ha i åtanke att folk uppmärksammar dig bara om de för stunden tittar på ambulansen, alltså får man köra lite lugnare..

Privatpersoner som inte kan begära fri väg med ljussignal (blått) har skyldighet att ge fri väg åt utryckningsfordon MEN utan att bryta trafikregler, alltså ingen rödljus körning eller annat hittepå. Att göra detta är upp till var och en och man får själv stå för konsekvenserna.

Skriv svar