prio?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

ulrik

prio?

Inlägg av ulrik » 29/12 2006 18:11

hej.

jag undrar vad alla prio betyder och innebär. Fins det prio1, prio2, prio3 och en prio4 eller?

tack så mycket

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: prio?

Inlägg av larsev » 30/12 2006 1:42

ulrik skrev:hej.

jag undrar vad alla prio betyder och innebär. Fins det prio1, prio2, prio3 och en prio4 eller?

tack så mycket
Det finns en "sök"funktion på forumet. Använd den :P
Nedanstående tråd kan vara lämplig att läsa.8)
viewtopic.php?t=1445&highlight=prio

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 30/12 2006 16:16

Prio 1 Akut livshotande tillstånd. 90 sekunder tills vi ska vara iväg.
Många bröstsmärtor blir utlarmade som detta. Trauma. Okontaktbar, svåra andningssvårigheter. Säkert 90% är INTE prio 1 in till sjukhus sen.

Prio 2. Akut men ej livshotande tillstånd. Ex frakturer, resten av bröstsmärtor, mkt intoxer. Oklara besvär. Kan mkt väl visa sig vara Prio 1 in till sjukhus sen.......

Prio 3. Transport, inget vårdbehov.

Prio 4 för oss är typ bilen trasig....

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 30/12 2006 20:27

En prio 3 hos oss kan mycket väl ha ett vårdbehov, dock har de inget behov av läkemedel. Skillnaden mellan prio3 och 4 är att prio4 är en transport från en sjukvårdinrättning. 3an kan vara från hemmet på stan. De kallas även prio 3a och 3b

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 30/12 2006 20:34

Omvårdnadsbehov kan ju prio 3 ha. Och har oftast som typ ha nån som kan prata lite lugnande, hålla handen, ändra sittställning. Iof nog så viktigt men kanske inte vad en akutambulans ska vara till för.
Transport från vårdinrättning eller mellan vårdinrätting är prio 3 här om inget vådbehov föreligger. Men det där med vårdbehov och om det krävs ambulans eller inte lär man kunna tvista om i det oändliga med den som beställer ambulansen....

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 30/12 2006 22:26

Lotta skrev:beställer ambulansen....
Är ju ena jäkla ord oxå, en del tror ju att det är taxi.
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/12 2006 22:34

En trea kan väl ha ett vårdbehov. Skillnaden är enligt mig att en trea kan vänta ett bra tag på sin transport, vanligtvis beroende på att den redan finns på vårdinrättning. Finns pat. i hemmet kan det vara tvåa ut och trea in, men alltjämt ett vårdbehov. Patienter utan vårdbehov kan vanligtvis åka taxi.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 30/12 2006 23:11

:lol:
Är lite nyfiken på vad som är vårdbehov för er?
Ge mig ex på vad som är prio 1, prio 2 och prio 3 in till sjukhus. Hur långt har ni till närmsta sjukhus?

/Lotta

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 31/12 2006 0:38

En trea med vårdbehov kan ju vara en syrgaspatient, trackad patient som slemmar igen och behöver sugas regelbundet, rytmövervakning med 3avlednings ekg...

Prio 1: sviktande cirkulation, trauma, rädda hjärnan, svåra andningsbekymmer, nitroresistenta bröstsmärtor, medvetandesänkt (ej fylla), vissa intoxer, misstanke om subarach, mm mm..

prio 2: frakturer om det ej föreligger större blödning, andningsbesvär, bröstsmärtor, enligt SOS: stroke vilket jag tycker är galet. det finns ett stort antal patienter som platsar under denna rubriken.

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/12 2006 10:53

1: Pat. riskerar avlida under transport eller under primärt omhändertagande på akutmott. En traumapatient som ter sig stabil tycker jag därför ändå är en etta.

2: Pat. riskerar att hamna under kategorin etta under transporten eller primärt omhändertagande på akutmott.

3: Övriga patienter. :wink:

Sajbermange

Inlägg av Sajbermange » 10/1 2007 17:14

I Skåne används prio 3a + 3b, där 3b används som prio 4. Alltså rena transporter med transportambulans mellan inrättningar alt till hemadress.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/1 2007 23:02

Ungefär vad jag försökte få fram...

bosco

Inlägg av bosco » 8/5 2009 14:32

För låst vid prio ska man inte vara heller...

En trea vi hade visade sig vara ett lungödem p.g.a. felaktig/för lite information av ssk på plats.

Den prioritet som man får när körningen kommer sätts av SOS och deras riktlinjer. Dock så ska jag inte tala illa om deras jobb, utan de sätter ju den prioritet som datorn säger/uppgifter från larmande.

Således kan alltså 3a ut bli 1a in och tvärtom.

Tyvärr blir många 2or felaktigt satta som 1or då larmande tyvärr flera gånger säger saker som inte stämmer för att vara säker på att man ska få en ambulans och att denna ska komma snabbt så de slipper vänta.

En gång möttes vi av kommentaren "jaa.. alltså det var inte bröstsmärtor men min man säger att man ska säga det för att man ska få en ambulans överhuvudtaget"

Sajbermange

Inlägg av Sajbermange » 18/5 2009 3:50

bosco skrev:En gång möttes vi av kommentaren "jaa.. alltså det var inte bröstsmärtor men min man säger att man ska säga det för att man ska få en ambulans överhuvudtaget"
Lastades denna patienten i amb? Mer direktare missbruk får man ju nästan leta efter...

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Prio till VC på bröstsmärta?

Inlägg av ambus » 18/5 2009 11:35

Vi får av SOS i princip ALLTID en prio 2 på en bröstsmärta-patient belägen på VÅRDCENTRAL, vilket enligt både chefen för HIA och vår amb läkare (och mig) är HELT FEL, eftersom även om det finns en doktor på VC, finns ingen möjlighet att sända telemetri ekg att jämföra med, ej heller ge REOPRO direkt vid tecken på infarkt, dessutom SÄLLAN ens satt infart eller smärtlindrat heller, =ytterligare argument. Detta beror enl SOS på ett index som de har där vilket gör att de sätter en prio 2 på detta ärende....?JAG Prioriterar därför ALLTID OM TILL en Prio 1:a både till OCH från VC... :twisted: ...hur gör Ni/Du?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar