Vägsalt, trafik och miljö

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

sven-olof

Vägsalt, trafik och miljö

Inlägg av sven-olof » 21/1 2007 23:02

Hej !
Mitt namn är Sven-Olof Andersson. Jag har på eget initiativ startat ett uppror mot saltningen av vägarna Saltupproret, som redan efter en månad samlat nära 5 500 namnunderskrifter från hela Sverige.
Som ett led i att sprida informationen om Saltupproret har jag mejlat till ett flertal av Sveriges tidningar och för ett par dagar fick jag nedanstående brev från Mats Enkler i Dalarna.

”Hejsan!
Såg idag din insändare I Mora Tidning och blev mycket glad. Jag vet inte om du känner till den massiva kampanj vi hade i Dalarna för ett antal år sedan. Det startade med att vi i Mora fick en ny käck vägmästare från Enköping och vips var vägarna kolsvarta och farten ökade dramatiskt på vintervägarna. I början trodde man inte sina ögon. Det måste vara nåt experiment, eller ett misstag. Men det bara fortsatte och ilskan växte. […].
Då fick jag ett samtal från chefen på ambulansen i Mora. Vi hade ett möte och det kom fram att ALLA ambulansförare i HELA DALARNA var emot vägsaltet. Dom som, om några, får se konsekvenserna av de ökade farterna vintertid, dålig sikt etc etc. Bland annat berättade en förare om en akutresa till Uppsala i värsta saltslasket, då man tvingats stanna två gånger för att fylla på spolarvätska.
I takt med Sala slutade sirenerna att fungera (saltslasket hade förstört membran i utrustningen) och han berättade också om livsfarliga omkörningar i de moddsträngar som bildats efter saltning direkt uppe i snön (antisladdsystemet hoppar in och farten stoppas upp i jämnbredd med det omkörande fordonet).
Efter detta möte började jag (och flera av mina kompisar) fundera. Om dessa människor är helt emot, då kan det ju bara inte vara rätt. Jag fick under tiden in en jämn ström av telefonsamtal från upprörda människor. Många var yrkesbilister, t ex lastbilsförare, taxi mm. Vi bildade ett nätverk och började (på initiativ av ambulansförarna) en namninsamling, som spreds över hela Dalarna med hjälp av massor av frivilliga.
Till slut hade vi listor på i stort sett alla bensinstationer i länet (och även utanför länet, folk tog med sig listor och kopierade och lade ut). När insamlingen var klar hade vi nästan 40.000 (!) påskrifter! Vi gjorde också som ni, tryckte upp dekaler med texten ”Stoppa Vägsaltet!” som såldes på bensinstationer mm. Vi fick in ca 7.000 kr som vi skänkte till Mora lasaretts barnavdelning.” […]

Jag har även varit i kontakt med ambulanssjuksköterskan Ronny Friberg i Umeå, som under många är kämpat mot Vägverket för att få gehör för saltets farlighet. Han har skrivit flera insändare och debattartiklar, som finns att läsa på min hemsida www.nordiq.net/saltupproret under rubriken insändare och debatt. Jag vill gärna att ni även tar del av detta innehåll och att ni så snart som möjligt delger mig era synpunkter som ambulansförare och sjukvårdare.

Tack på förhand !

Sven-Olof Andersson, Bureå
Initiativtagare till Saltupproret
www.nordiq.net/saltupproret

banan

Inlägg av banan » 22/1 2007 14:52

Äntligen nån som försöker sätta stopp för detta.
Vägsalt är ett helvete och skall bort. Bilar som rostar, nedsatt sikt, miljöpåverkan, rejält ökade hastigheter i trafiken , ökade kostnader mm.
Vad är det som säger att syd/mellansverige måste ha sommarväglag på vintern när övriga sverige/världen inte behöver det???

Ett desperat försök till nollvisionen kanske?
Hur tänker folk på vägverket? Är det inte hastigheten dom vill få ner??

Skriv svar