Ang tragisk olycka.

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 4/2 2007 22:04

Aceofspades: Du vill verkligen inte berätta vad du jobbar/pluggar med va?.

Nej visst krävs det inte mycket kött på benen för att förstå att olyckor kan hända. Men efter att du dragit en hel den rent ut sakt dumma kommentarer som retat många så blir man nyfiken, inget ont menat... Det krävs erfarenheter för att förstå vissa saker, inte bara för att man sett saker med egna ögon, men därför att man tillsamans med kollegor diskuterat och lärt sig mycket. Visst finns det brister, men jag tycker även att det är viktigt att belysa det som är bra, något du sällan verkar göra. Ibland måste man se verkligheten för att förstå att man inte kan ändra allt med en handvändning...

Det där du skrev om att du ibland lägger nålen på båren eller i patientens säng tycker jag lät fruktansvärt illa!...

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 9/2 2007 19:54

GoldenHour skrev:Aceofspades: Du vill verkligen inte berätta vad du jobbar/pluggar med va?.

Nej visst krävs det inte mycket kött på benen för att förstå att olyckor kan hända. Men efter att du dragit en hel den rent ut sakt dumma kommentarer som retat många så blir man nyfiken, inget ont menat... Det krävs erfarenheter för att förstå vissa saker, inte bara för att man sett saker med egna ögon, men därför att man tillsamans med kollegor diskuterat och lärt sig mycket. Visst finns det brister, men jag tycker även att det är viktigt att belysa det som är bra, något du sällan verkar göra. Ibland måste man se verkligheten för att förstå att man inte kan ändra allt med en handvändning...

Det där du skrev om att du ibland lägger nålen på båren eller i patientens säng tycker jag lät fruktansvärt illa!...
Om du tagit dig tid och läst mitt förra inlägg så ade du kunnat se att jag inte skrev att jag själv brukar lägga nålar på båren. Det jag skrev var att jag har sett sådant förekomma.... osv.... och att det händer att jag också slarvar ibland, vilket syftar på att jag vid enstaka tillfällen satt nål utan handskar, ej spritat el dyl. Jag har aldrig lagt en nål på en bår, så dum är jag inte.
Jag tror inte att man kan förändra allt som är dåligt på en dag. Men man måste ju belysa de problem som finns och på något sätt göra folk uppmärksamma. Om ingen tar upp det som är dåligt, är det heller ingen som kommer att göra något för att förändra eller förbättra.
Jag har sett verkligheten, och precis som alla andra yrkesområden så dras även ambulanssjukvården med en del problem. Jag har aldrig påstått att allt är skit, men jag kan ju inte heller säga att allt är perfekt. Skulle du göra det?

Och nej, var jag jobbar har du inte med att göra. Inte illa menat.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 10/2 2007 9:39

Okej, missförstod det med nålen och drar en lättnadens suck. Du behöver ju inte säga "vart" du jobbar, vore bara kul att veta "vad" du jobbar med, men det är inget tvång. God fortsättning aceofspades

Spedan

Inlägg av Spedan » 10/2 2007 11:08

Angående ambulansrelaterade olyckor, tycker jag det är bra att b.l.a media tar upp diskutioner ang utryckningskörning....KANSKE detta kan ge påtryckningar på vägverket att en speciell behörighet för framförandet av dessa fordon äntligen kan bli aktuell...som det är i nuläget skiljer det mycket på dessa (i bland tveksamma) internutbildningar beroende på vart man jobbar. Övriga risker med detta yrke bortsett hot/våld situationer upplever jag ej vara värre än övriga akutsjukvården utsätts för... (smitta/infektioner etc)

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 10/2 2007 20:49

De här frågorna kan man diskutera till leda! Jag kan hålla med om att det måste till en skärpning i körutbildningen för blåljusfolket. Det som aldrig kommer att inträffa är nollvisionen oavsett utbildning och erfarenhet... Olyckor kommer att ske och blåljusutsmyckade bilar kommer att vara inblandade även i framtiden.

Om jag gör mitt yttersta för att ta mig, min kollega och den svårt sjuka patienten till sjukhuset på ett säkert sätt så kan jag ändå inte veta vad som händer bortom nästa krök, jag kan försöka tänka mig vad som väntar men inte tror jag väl att det kommer an påtänd pundare i sin stulna bil i 200 knutar!
Vi ska självklart sträva efter att inte vara den bidragande orsaken till en olycka och att ha bättre utbildning så kommer man nog en bra bit på vägen. Men för den sakens skull ska vi inte tro att olyckorna försvinner. Den sista idioten är inte född ännu, glöm inte det.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/2 2007 16:01

GoldenHour skrev:Okej, missförstod det med nålen och drar en lättnadens suck. Du behöver ju inte säga "vart" du jobbar, vore bara kul att veta "vad" du jobbar med, men det är inget tvång. God fortsättning aceofspades
Jag studerar för närvarande, men har en del erfarenhet sedan innan, samt
ett pågående vikariat. Trist dock, eftersom det är sällan man sitter hos
patienten. Skulle önska mer tid i vårdhytten = mer erfarenhet.

Skriv svar