En snabb fråga...

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 14/1 2009 22:13

SSK ursäkta mig. Du har läst minst 3 år till ssk och 1 år vubb för att köra ambulans?????????? Vad håller du på med? Vubbad ssk bakom ratten och en oduglig amsjukv i hytten enligt dig o isidor. Vad har ni lärt er under alla era års studier????????

SSK

Inlägg av SSK » 14/1 2009 22:47

Du har ställt samma fråga med olika formuleringar flera gånger i denna tråd. En gång för alla: Det är OMVÄXLINGEN i att vårda/köra som ger jobbet sin tjusning. Detta fungerar alldeles utmärkt då två SSK jobbar på samma bil. Ditt orerande om att amb.sjv skall köra bottnar ju bara i ett desperat försök att finna en funktion för Amb.sjv.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 14/1 2009 22:52

Kryllet skrev:Tack ssk2. Du visar att det finns någon med sunt förnuft. Som ambsjukv i skåne hade vi bla annat delegering på intubation en fråga till isidor hur många ssk i skåne får lov att göra detta idag? det är bara en sak i raden. Eftersom alla våra delegeringar bara försvann den dagen ni trädde in så vad skall vi i hytten att gör när vi inte får göra något där ändå vi hade 20-25 års erfarenhet av att kör utryckning o bära bår finn din plats Isidor för du kommer aldrig upp i den erfarenheten
ja det är ju verkligen ett bevis för vilken medicinsk kompetens man besitter, att man får lov att trycka ner en plastslag í halsen på döda folk. Det kan du lära vaktmästaren på sjukhuset.
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 15/1 2009 0:53

@Kryllet!
jag tror nog att andelen syrror med intubationsdelegering i skåne är minst lika hög, om inte högre! Men en sak som skiljer är att antalet syrror med formell kompetens för just intubation, är betydligt högre nu än förr!

Vadå "får inte göra något i hytten"? Som ambulanssjukvårdare får du göra väldigt mycket med patienten. det du inte får, är att administrera läkemedel, och det är knappast indikerat i alla patientfallen.
man stärker inte sina aktier genom att sätta sig på tvären och vägra utföra sina arbetsuppgifter. Däremot är det ett effektivt sätt att visa att två syrror i bilen är optimalt, eftersom ambsjv inte vill eller enligt dig, får vårda längre.

Är du lika motsträvig till syrror när du arbetar också, och envisas med att hävda din plats vid ratten?

förresten... 25 års erfarenhet av att köra utryckning och bära bår?? vad ville du ha sagt med det?

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 15/1 2009 20:25

Isidor det var du som påstod att många ambulanssjukv bara dög att bära bår. Men du har kanske rätt det är kanske ni som skall köra och vi vårda med tanke på Lexmaria-anmälan i skåne om patienten i skåne somm föll i en trappa slog huvudet och var berusad som lämnades hemma utan att ta alla kontroller och ringa PHAT-läkare vilket dom skulle i skåne då. Där patienten på natten avled i en hjärnblödning. Det hände inte innan ert inträde. Nu är jag ju inte lika välutbildad som du eller er men att utesluta en skallskada på en berusad person som slagit huvudet gör dom inte ens på sjukhus utan CT. Och vi gör det inte där jag arbetar idag, dom skall in om inget annat via handräckning Jag är inte och har inte varit motsträvig och idag arbetar jag enbart i sjukhytten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Arbeta med det du är utbildad för,det gör jag

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 15/1 2009 20:27

Och en sak till. Det är långt ifrån så många ssk som får inyubera i skåne som tidigare jag vet det JAG TROR INTE

SSK

Inlägg av SSK » 15/1 2009 20:49

Kryllet: det här var det sämsta och löjligaste inlägget jag läst på mycket länge! Lägre än glocalnet... Smutskasta en hel personalkategori för en enstaka, specifik händelse. Inse att tiderna förändras! Det är slut med cirkusen!!
Ps Hos oss tubar både SSK och amb.sjv, varför är du så fixerad vid det?Ds

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 15/1 2009 21:14

Kryllet skrev:Och en sak till. Det är långt ifrån så många ssk som får inyubera i skåne som tidigare jag vet det JAG TROR INTE
Sätta nål och tuba stillen. Är det din definition på en duktig prehospital arbetare?
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 15/1 2009 21:51

Det är dessvärre svårt att ta dig på allvar Kryllet. Du svänger fram o tillbaka hela tiden. Först gnäller du äver att ssk vill köra och inte bara vårda, samt att du inte finner någon mening i att vårda då du inte får göra något med patienterna. Nu säger du plötsligt att du enbart vårdar... hmm!

Att du är så upphängd på intubering är märkligt. Än märkligare är, att du verkar se en intuberingsdelegering som ett bevis på hög medicinsk kompetens. 5 intuberingar/år för att upprätthålla delegeringen är knappast något att skryta med.

Är detta ditt sätt att diskutera hurvida ssk enbart ska vårda, är det inte värt att lägga energi på denna diskussionen längre!

Ha en trevlig helg!

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 16/1 2009 1:44

Det jag säger är att jag idag jobbar i ambulans och har den högsta medecinska kompetensen i den bilen och därmed anser att det är jag som sitter i sjukhytten. När jag arbetar med en med samma kompetens då kör vi varannan tur. För mig en självklarhet. Jag ser inte en intuberingsdelegering som hög medecinsk kompetens det var bara ett exempel på en del som försvann när ni trädde in. Men 5 intuberingar per år är mer än vad som finns idag för idag finns många ssk i som inte har delegering överhuvudtaget i skåne o än mindre prehospital vana.

Ursäkta jag har kanske missat det det men kommentaren på LEXMARIA-anmälan om dödsfallet?
I skåne dödsfall efter att ambulanspersonalen ignorerat slag i huvudet efter fall när patienten varit påverkad av alkohol fler ? Hög kompetens?

--------------
Meddelandet lätt redigerat

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 16/1 2009 1:51

För att klargöra för alla för sista gången. När jag arbetar med en kollega som har lägre kompetens än jag så är det jag som sitter i den sk hytten oavsett om det är prio 1 2 eller 3 för det är därför jag studerat o vill syssla med vården. Jag läser inte en massa medecin för att köra bil när det tutar o blinkar. Ha det bra o tänk på vad ni läst till KRYLLET

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

En snabb fråga...

Inlägg av Gosta » 16/1 2009 2:12

Hej Krylled och andra.
Tutar och blinkar det ofta i Sveriges ambulanser när det ligger en patient i den? Detta händer sällan i NSW. Tut o blink händer på vägen dit. Sen brukar det vara mindre bråttom. I USA däremot så har jag förstått att man ofta kör fort och med blinkande ljus och tutande sirener när man har någon som är lite snorig eller liknande bak i hytten. Dr Nadine Levick demonstrerade ett fruktansvärt exempel i en presentation i Borås för några år sedan. Det var en rullad ambulans med omkommen patient och paramedic. Patienten hade relativt mild influenza.
För oss som är omogna och gillar att köra fort och blinka och tuta så brukar väl det erbjudas som arbetsuppgift just när ingen patient ligger där bak, eller?
Sedan är det en mycket viktig del i behandlingen att köra på rätt sätt för den patient man har.
Tackar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 16/1 2009 2:35

Meddelandet Raderat

------------------------
Wernvik
Moderator

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 16/1 2009 2:37

Ber om ursäkt mitt sista inlägg var till Isidor

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 16/1 2009 2:42

Helt OK. Men jag snackar också ofta en massa skit.
MVH,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Skriv svar