En snabb fråga...

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Patrick

Inlägg av Patrick » 28/6 2005 12:43

Vad är det för skillnad på Amb.Sjv. och ssk. Utbildningen? Vad lär sig vem? Har man alltid samma kolega under en viss tid?

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/6 2005 17:12

Patrick skrev:Vad är det för skillnad på Amb.Sjv. och ssk. Utbildningen? Vad lär sig vem? Har man alltid samma kolega under en viss tid?
En sjuksköterska har en fil. kand. i omvårdnad och har det övergripande ansvaret för omvårdnaden, precis som en läkare har det övergripande ansvaret för den medicinska vården.
En ambulanssjukvårdare är numera en undersköterska med en ettårig påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård (har tidigare även kunnat vara allt från brandman med 7-veckors sjukvårdsutibldning till USK med 20-veckors PU och allt däremellan).
Jämför man vad som ingår i de olika utbildningarna så läser en ambulanssjukvårdare mycket mer akutsjukvård, prehospital akutsjukvård och katastrofmedicin än en sjuksköterska, men en sjuksköterska läser exempelvis mycket mer patofysiologi och anatomi. Detta innebär att ambulanssjukvårdare bör vara bättre än sjuksköterskor på exempelvis losstagning och stora olycksplatser medan sjuksköterskan kan mer om hur kroppen fungerar och varför vilket innebär större möjligheter att behandla sin patient (sedan spelar ju självklart det personliga intresset en jättestor roll, det finns ju lika lite som hindrar ambulanssjukvårdaren att gå till biblioteket och lära sig om kroppen som det finns något som hindrar en syrra att gå dit och läsa böcker i ämnet katastrofmedicin).

En viss tid har man alltid samma kollega, men den vissa tiden kan variera starkt... :P

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/6 2005 23:18

Lipton skrev: En sjuksköterska har en fil. kand. i omvårdnad och har det övergripande ansvaret för omvårdnaden, precis som en läkare har det övergripande ansvaret för den medicinska vården.
Inte alla ssk har en fil. kand i omvårdnad... :-)
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/6 2005 15:40

Wernvik skrev: Inte alla ssk har en fil. kand i omvårdnad... :-)
Helt rätt Wernvik. Snarare långt ifrån alla faktiskt! Men de flesta nyexade menade jag utan att det framgick för fem öre.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/6 2005 21:47

Nä, en del blir ju med. kand. (blev en aning överaskad kan jag säga). Fast jag antar att det inte var det du menade =).
Trevlig sommar!

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 9/1 2009 21:25

Du prehospital. Om du nu gillar att köra bil så sök dig till taxi är du Ssk skall du sitta i hytten det är väl därför du studerat till det...........

AuF

Inlägg av AuF » 10/1 2009 0:01

Aldrig varit några problem på min station om vem som kör. När läget tillåter så kör vi varannan gång. Om det är en dålig pat som kräver lite mer så sitter vubbssk bak.

Både jag och de flesta av mina kollegor tycker det är en självklarhet att ssk och ambsjv båda ska kunna köra och vårda. Gör ju yrket lite roligare för båda yrkeskategoerier.

Ser ser för övrigt inte min kollega som en förare till mig och pat, utan en ambulanssjukvårdare! Alltså någon som kan vårda en pat =).

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/1 2009 13:07

Då amb.sjukv och SSK idag i stort sett har jämnbördiga löner och arbetsbeskrivning bör regeln vara att turas om. Min åsikt om SoS direktiv rörande lkm är redan känd för många av er.

Obligatoriska kurser i utryckningkörning borde införas och cerifieras årligen. Kartkunskap mm är också viktigt (sidokunskap till GPS-NAV). Jag vill även se fler tester för all prehospital personal och även möjlighet att träna FYS på regelbundet på betald arbetstid.

Vad utgör grundstommen i en god ambulanssjukvård? Lika vård var patienten än bor. Den frågan är verkligen intressant och här vore forskning nyttigt. Men det är ju en annan fråga.

(AMBASS)
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/1 2009 13:24

Kryllet skrev:Du prehospital. Om du nu gillar att köra bil så sök dig till taxi är du Ssk skall du sitta i hytten det är väl därför du studerat till det...........
Vilken fruktansvärt dryg attityd!

Jag har inte pluggat till syrra och nu även vubben bara för att sitta bak om du tror det. Det bästa med jobbet är faktiskt omväxlingen i att vårda/köra.

Hur löser man det praktiskt om två syrror jobbar ihop då? Ska bilen stå i garaget och vänta på att patienten kommer till oss?

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 10/1 2009 21:34

Kryllet skrev:Du prehospital. Om du nu gillar att köra bil så sök dig till taxi är du Ssk skall du sitta i hytten det är väl därför du studerat till det...........
Meddelandet raderat

-----------------------

Wernvik
Moderator
To whom much is given, much is expected.

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 11/1 2009 22:17

Ssk. skall alltid sitta i skåpet vid prio 1 mot sjukhus. Amb. sjv. bör helst köra och inget annat.

SSK

Inlägg av SSK » 11/1 2009 23:12

Om besättningen utgörs SSK och amb.sjv avgör SSK om denne ska vårda oavsett prio. Många amb.sjv med självinsikt förstår detta, och ber faktiskt om att få köra om de känner sig osäkra. Problemet uppstår när amb.sjv envisas med att vårda, och blir sura när SSK bedömer att SSK bör sitta bak.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 11/1 2009 23:26

Om nu vi syrror bara ska sitta bak och ambsjv bara ska köra... då behövs ju inte ambsjv alls! Vad ska vi ha medicinst skolad personal som kostar en massa pengar för? Vi kan ju lika gärna ta in folk via arbetsförmedlingen som kan köra då ju. Grattis Johnjohn och Kryllet, ni har precis gjort ambulanssjukvårdarna överflödiga!

Nej, allvarligt talat så handlar det väl ändå lite om sunt förnuft. Reglerna säger att högst medicinsk kompetens ska sitta bak vid prioriterade larm.
Men alla andra turer då? Ska man som ambulanssjukvårdare inte ha någon som helst patientkontakt längre? På vilket sätt gagnar detta verksamheten och den personliga utvecklingen?

INTE ETT SKIT! Det är inget annat än en spegling av den bitterhet som tydligen fortfarande råder hos vissa ambsjv. Detta gagnar ingen och är inget annat än en ren bakåtsträvan!

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 12/1 2009 1:49

Isidor skrev:Om nu vi syrror bara ska sitta bak och ambsjv bara ska köra... då behövs ju inte ambsjv alls! Vad ska vi ha medicinst skolad personal som kostar en massa pengar för? Vi kan ju lika gärna ta in folk via arbetsförmedlingen som kan köra då ju. Grattis Johnjohn och Kryllet, ni har precis gjort ambulanssjukvårdarna överflödiga!

Nej, allvarligt talat så handlar det väl ändå lite om sunt förnuft. Reglerna säger att högst medicinsk kompetens ska sitta bak vid prioriterade larm.
Men alla andra turer då? Ska man som ambulanssjukvårdare inte ha någon som helst patientkontakt längre? På vilket sätt gagnar detta verksamheten och den personliga utvecklingen?

INTE ETT SKIT! Det är inget annat än en spegling av den bitterhet som tydligen fortfarande råder hos vissa ambsjv. Detta gagnar ingen och är inget annat än en ren bakåtsträvan!
I sthlm turas vi om och det brukar lösa sig. Problemet idag är att medicinsk personal= för du räknar in ambisar där också hoppas jag :twisted: . Jag har lika mycket patientkontakt som min kollega.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 12/1 2009 1:55

SSK skrev:Om besättningen utgörs SSK och amb.sjv avgör SSK om denne ska vårda oavsett prio. Många amb.sjv med självinsikt förstår detta, och ber faktiskt om att få köra om de känner sig osäkra. Problemet uppstår när amb.sjv envisas med att vårda, och blir sura när SSK bedömer att SSK bör sitta bak.
Jag har varit med om det omvända. När en färsk sjuksköterska envisas med att vårda då det finns en ambis med nära 20 års erfarenhet och utbildning som har koll på läget. Självinsikt borde finnas hos alla!

Skriv svar