Nån skyldig?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 13/9 2007 23:51

Lipton skrev:Enda sättet att inte riskera att skada sina medtrafikanter är att endast vistas lugnt gående i trafiken iförd 25 centimeters skummadrass från Jysk, och inte ens då tror jag man kan vara helt säker. Sätter man sig bakom ratten i en övertung bil som tjuter och blinkar så är det ju nästan som att tigga om att skada någon, det enda man kan göra åt det är att vara medveten om problemet och ta det så lugnt det går.
Handen på hjärat (gummor och gubbar) i vårt avlånga land. Detta är i alla fall en verklighet för mig och vem av oss kan ärligt säga att vi inte lite titt som tätt låtit "blåsoppan" vispa och sirenen ljuda även utan larm :SÅ ATT SÄG:. Inte är det då bara prio 1 som får oss till denna aktivitet. Frågan är dock var ambulansen på filmen skulle. Gubbarna skrattar dock ordentligt vid 00.35 och då har jag lite svårt att hålla mig för garv.

Finns det en del 2 på denna färd?

((AMBASS))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 14/9 2007 7:35

Den här filem är "speedad". det syns ju på en gång.
Och vad beträffande ljudet så kan till och med jag lägga på sådant i efterhand. Hur enkelt som helst.

Om man studerar bilderna noga så ser man ganska lätt att det är kö i tunneln en bit in.
Och sedan är ljudet pålagt efteråt.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Dynamite

Normalt !

Inlägg av Dynamite » 14/9 2007 17:41

Tycker inte att de kör så värst fort! Har själv kört samma sträcka flertalet gånger under utryckning och det är ungefär så snabbt det går.
Märk väl att de inte råkar ut för några incidenter eller tvingas till hastiga inbromsningar utan det flyter jämt. I södra länken är det 70 km/h men när detär mycket trafik som på filmen så är hastigheten snarare 50 km/h. Dessutom är det brett och gott om plats.
Kan förstå att det för en "lantis" som kör larm på öde vägar 1-2 gånger i veckan verkar det lite stressigt och trångt men för oss på högbelastade stationer som kör larm 3-4 gånger per pass i tät storstadstrafik är det normalt.
Hälsningar "Inte en buckla på sju år"

striker

Inlägg av striker » 15/9 2007 9:49

Dynamite, inte en buckla på 7 år, frågan är om det är skicklighet eller om det bara är ren tur att du har klarat dej, förmodligen både och. Du tycker inte att det är stressigt eller trångt men jag undrar vad medtrafikanterna tycker, det är faktiskt deras liv som vi ska tänka på när vi kör utryckning.
vi ska faktiskt köra med särskild försiktighet när vi kör utryckning och det gör dom inte på filmen. Har själv kört i stockholm och skulle alldrig ligga och trycka på för fullt vid utryckning så som dessa gubbar gör. Det är gubbar som dessa som drar ner ambulansen i skiten, och som ambass skrev att vissa troligen har kört prio 1 trots att man inte har fått ett larm det är för mej helt förkastligt. Vi om några ska väl visa att vi kan köra bil på ett bra sätt eller har ja fel. tyvär så får vi väl leva med detta, det finns ju som sakt idioter i alla yrken. Ja trivs i alla fall med mitt yrke men skulle säker trivas bättre om dessa idioter försvann.

Beaver

Inlägg av Beaver » 15/9 2007 11:55

Ser faktiskt lite upspeedad, blinkersen på de andra bilarna ser ut att gå lite för fort. Dock inte mycket även de andras rondellkörningar.

Men vem vet...

Att lägga på ljud är inte en svår uppgift kan vilken människa som helst med rätt program.

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/9 2007 22:33

Dynamite: Är de du som kör eller håller kameran?

Håller med JOCKE. Spelar ingen roll om de kör säkert och effektivt (tycker det är svårt att avgöra detta på filmen). Att filma en utryckning på detta sätt är utan tvekan tecken på att man inte borde köra larm, att sedan lägga ut det på internet tycker jag pekar på en mognadsgrad liknande den hos en 17-åring. Således bör man alltså inte köra bil överhuvud taget.

Dynamite

Inlägg av Dynamite » 16/9 2007 0:25

Slappna av! Vilken träskalle som helst ser ju att filmen inte går i normaltakt. Men lite synisk ironi måste man väl få sprida? Har svårt att förstå varför det skulle vara något fel eller omoget att filma under utryckning eller att lägga ut det på nätet. "Livräddarna" har väl gått i rätt många avsnitt eller? För övrigt sitter vi ofta och skrattar och skämtar när vi kör larm, man ser ju så mycket skojiga beteenden i trafiken. :D

Slutligen NEJ! Jag ingick INTE i besättningen på filmen.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 16/9 2007 15:48

Vi som yrkeschaufförer har ett större ansvar än att ta vara på oss själva och våra patienter i skåpet, vi tillsamans med polis, brandkår och andra väl synliga verksamheter på vägarna sätter standarden för många andra förare; det vi gör är okej. Jag ser en större respekt i dom som visar på förstånd och mognad i trafiken. Om filmen är uppspeedad är egentligen ointressant, det den här föraren vill är att visa för allmänheten att det är såhär "VI" kör. jag har också utryckningar jag ångrar, även om jag aldrig gjort några värre blesyrer än nån repa i lacken. Vad är egentligen värt att riskera för att komma fram 30sekunder snabbare?...

Dynamite: Det där om att fler larm och högre trafik o städerna är väl ett obestridbart fakta, men jag tror det är ganska sällan ni får lov att lasta ett subduralhemataom, eller en aorta för prio 1 transport till ett sjukhus som ligger på 20mils avstånd. Bara en tanke... Rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 18/9 2007 19:22

Ang. debatten om filmen e speedad eller inte: jag tycker inte att det spelar så stor roll om filmen är det eller inte, man ser klart och tydligt att föraren kör olämpligt oavsätt hastighet, men de e klart ju högre hastighet desto olämpligare kanske?...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/9 2007 20:11

Det som är mest olämpligt är förarens attityd. Han tycker ju det här är häftigt. En sådan kollega vill inte jag ha!

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 19/9 2007 17:24

Jag skulle nog kunna tänka mig att jämföra klippet med ett klipp där en polis har filmat och lagt upp en video där han och hans kamrater brukar övervåld.

båda situationerna skulle belysa personer som överträtt sina befogenheter
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 20/9 2007 17:05

Jo, men poliser är ju snart ett utdött släkte med tanke på besparingstakterna...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

ossman20

Inlägg av ossman20 » 20/9 2007 17:51

Så vad tycker vi skall hända med sådana personer...
Någon som har ett bra förslag?

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 20/9 2007 19:07

ossman20 skrev:Så vad tycker vi skall hända med sådana personer...
Någon som har ett bra förslag?
Tjära och fjädrar?

ossman20

Inlägg av ossman20 » 20/9 2007 19:10

Låter bra...
Fixar du tjära så fixar jag fjädrarna?

Eller skall vi kanske skicka Granlund på dem?

Skriv svar