T-olyckor med amb.

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

andreas

T-olyckor med amb.

Inlägg av andreas » 17/11 2004 16:15

Det är ganska ofta man läser om ambulanser som är delaktiga i trafikolyckor och jag läste en rapport nyligen som sa att trafikolyckor med personskador där utryckningsfordon är inblandade sker varje vecka i Sverige.

Den första åtgärden man tänker är (mer) UTBILDNING. Men man når då bara den ena parten i problemet, utryckningspersonalen.

Vad finns det för sätt att minimera olyckor med ambulans, polis, brandkår etc?

Ett sätt kunde kanske vara att ha en sändare i ambulansen med en räckvid på ca 300-400m som kontinuerligt sänder ut ett varningsmedelande. I alla personbilar monteras en mottagare. När ambulansen är inom en radie av 300-400m börjar mottagaren i personbilen spela upp varningsmedelandet och bilisterna blir medvetna om att det är ett utryckningsfordon i närheten av dem.

Är det någon som vet om det forskas på hur dessa olyckor kan minimeras? Och vad görs det idag för att minimera dessa?

Lipton

Inlägg av Lipton » 17/11 2004 16:49

En intressant tanke du har. Tycker det var en fin idé. Men jag ser spontant två stora problem. Först så kommer ju varenda el-kunnig fjortonåring montera en sådan sändare på sin moped och köra runt och sprida förvirring. Jag menar alltså att det är omöjligt att sändarna endast kommer finnas i utryckningsfordon.
Sedan så rullar det ju till största delen äldre fordon på våra vägar. Skall man då tvingas köpa en sådan manick eller skall det vara frivilligt? Och om det blir en hit så kommer det ju resultera i att större delen av alla fordon har en sådan. Vilket troligtvis kommer innebära att förarna av utryckningsfordon blir lite självsäkrare. Detta leder antagligen till en minskning av olyckor men en ökning av allvarliga olyckor.

Ett viktigt ämne är det ju dock. Jag förespråkar samma utbildning för alla. På så vis slipper man även bekymmret med sommarvikarien som inte får köra och inte borde vårda.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/11 2004 17:09

Till Andreas! jag skulle gärna vilja komma i kontakt med den rapport som du läste.Var kan Jag finna denna?

andreas

Inlägg av andreas » 17/11 2004 19:30

Jag har letar runt lite men jag hittar inte var jag läste det nånstans. Förmodligen var det vägverket som hade publicerat siffrorna...
Jag hittade en sida som nämner lite statestik och hon har refererat till vägverket och SCB, sök där.

http://www.riksdagen.se/debatt/9899/motioner/t/T431.asp

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/11 2004 9:13

En del skulle kunna dämpa farten lite så slipper folk köra över sin förmåga.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Utryckningskörning

Inlägg av berhan » 18/11 2004 10:19

Det är kanske dags att vi inom blåljusorganisationerna går ihop och får till en ändring i vad vi får använda för utryckningsljus på våra bilar. Vi har nyligen fått igenom helljusblinket som alla vet fungerar. Nästa steg är vita alternativt vita/gula blixtljus integrerade i fordonets strålkastare/extraljus. Titta på pacecars och liknande räddningsfordon på motortävlingar internationellt så förstår ni vad jag menar. Används på de flesta typer av räddningsfordon i USA. En till sak som måste förbättras är hur bra fordonet syns från sidan i korsningar eller liknande situationer. Ytterligare alternativ på ljudmönster på sirenerna kanske också är ett alternativ.

En till förändring är en attitydförändring hos en del inom vår organisation. Och observera detta har inget med om du är ambulanssjukvårdare eller sjuksköterska. För många tycker att köra med blåljus och siren är ballt och häftigt. Många kör alldesel för aggressivt och otydligt. Det går att köra fort men på ett sådant sätt att medtrafikanterna förstår vad du håller på med och vart du kommer att ta vägen härnäst. Det är helt idiotisk att pressa en omkörning för att 100 meter senare tvärbromsa för att göra en sväng in på en annan väg.

Ett annat aspekt i det hel är körvanan hos de som kommer nya. Vi behöver bara gå tillbaka några år i tiden så var den vanligaste personen som anställdes, en person i ca 22-23 års åldern oavset kön. Denne person hade haft körkort sedan 18 års ålder, kört mycket bil. Idag så är åldern den samma men i regel så har man inte haft körkort lika länge, man har inte alls kört lika mycket bil innan man börjar mot hur det var förrut. Vi har exempel hos oss på personer som i princip inte kör mer än kanske 500 mil om året privat.

Vad tycker ni andra. Ta det lugnt i halkan! :D
AMB SSK

Anonymous

håller med....

Inlägg av Anonymous » 19/11 2004 15:23

Det handlar mycket om attietyd och att föregå med gott exempel i trafiken och att fostra nyanställda till att hantera stressiga situationer m.m.. Jag tycker att man märker ett mönster nämligen att personer som är stressiga och osäkra i omvårdnaden av patienten är det även i trafiken, kraven på den personliga lämpligheten måste bli större. Det borde även gälla dom som har jobbat länge (för länge) och kanske borde byta jobb. ska man framföra utryckningsfordon och ta hand om svårt skadade människor när man är över 60år????? Den egna synen, hörseln och andra problem som sjukdomar och mindre handikapp som värk ileder, knä, ryggar m.m är påtagliga????? Men detta är förstås väldigt svårt och känsligt att ta upp med den det drabbar. Skulle man själv acceptera ett sådant beslut????

Anonymous

Re: håller med....

Inlägg av Anonymous » 21/11 2004 11:02

suppen skrev:även i trafiken, kraven på den personliga lämpligheten måste bli större.
Håller med.
Tyvärr har man fastnat i titelträsket i dagens läge och skiter i allt annat vid tex nyanställning.

Man har pluggat i hundra år men haft körkort i två veckor

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 21/11 2004 17:16

Nu räcker det med ambulansolyckor (se nyheterna i korthet här i Ambulansforum)!!! :!: Inför "utryckningskörkort" för alla som kör utryckning - nu!

Anonymous

körinstruktörer

Inlägg av Anonymous » 21/11 2004 17:37

Vad är kravet och utbildningen på våra körinstruktörer??? Det ska vi nog börja med att titta över. Innför en oberoende part som utbildar alla typer av utryckningsförare och inte som idag då landstingen har egna, ofta anställda i vanliga verksamheten som har ett personligt intresse av att hellre köra med bilar än vårda. Gör en upphandlig bland autoriserade bilskolor eller liknande där man följer en bestämd kursplan. Efter kursen får man ett U = Utryckningsbehörighet i körkortet. Vart 5 år går man på repetionsutbildning + läkarundersökning, behöver inte vara så märkvärdigt. Efter 60 år fyllda så blir man av med det automatiskt. Denna utbildning skall alla ha. Man får inte sätta sin fot som ordinarie eller vikarie i ett utryckningsfordon om man saknar denna behörighet.

Kör varsamt och med insidan av skallen, om man inte syns så finns man inte.......

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/11 2004 9:25

jaha ,ännu en till som har smällt...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/11 2004 10:18

Intressant tanke som suppen skrev. Personligen så undrar jag om du vet vad du menar när du vill dra in"u-kortet" för en som är 60 år. Är det dom som finns i olycksstatestiken? det tror inte jag i alla fall. Håller där emot med om att det finns instruktöter som inte är lämpliga till sin uppgift. Men det finns också dom som redan har en väldigt hög kompitens som man kan bygga vidare på. Likaså tror inte jag på att bilskolor är någon bra lösning, inte heller polisen. Vilka vet och kan hur en ambulans ska framföras? jo den del duktiga instruktörer som redan finns. Satsa på dom istället. Sen har jag för mig att vid varje onödig olycka så finns det en förare som har ansvaret för sina handlingar. Vi har väl inte ansvarsfrihet. Varje person som sätter sig i ett utryckningfordon har tagit på sig en arbetsuppgift som dom ska klara, rätt om man vill köra eller vårda. Klarar man inte kraven eller missbrukar dom ,ja då ska du inte jobba kvar. Håller fullständigt med om att något måste göras. Men jag tror inte att det händer något i utbildningvägen från myndigheterna. Tänker närmast på vv.författningsbok om utryckningskörnings utbildningen som blev en rekomendation. Likaså vet jag att nägra län i sydost har kommit väldigt långt och har en bra utbildning.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Inlägg av roadrunner » 22/11 2004 10:52

Jajo skrev
Vilka vet och kan hur en ambulans ska framföras? jo den del duktiga instruktörer som redan finns. Satsa på dom istället.
Ett sätt är kanske att se till att de duktiga och kompetenta instruktörerna får någon form av auktorisation (kanske genom ett praktiskt/teoretiskt prov hos VV?) och därmed är dessa personer officiellt kompetenta att utbilda andra. Kanske tom de ska ha rätten att dela ut ett "U" i körkortet?

Jag vet inte om det är bra med en "auto-indragning" av U-kompetensen vid 60 år. Det finns ju 30 åringar som inte borde sitta bakom ratten :cry:
Kan man inte ha samma regler som vid andra högre behörigheter? :?:

andreas

Inlägg av andreas » 22/11 2004 14:26

Visst kan en 30 åring köra sämre än en 60 åring och vice versa. Men då beror det på körerfarenheter, körkunskaper och möjligen attityd, inte åldern.

När man pratar om att "u-licencen" skulle dras in vid 60års ålder grundar man detta på att en människan som går från 59 till 60 år automatiskt blir en sämre bilförare. Jag tror inte att man blir åldern i detta avseendet har så stor roll, utan det övergripande måste vara personens hälsotillstånd, körkunskaper och körerfarenheter.


Yrkeschaufförer med behörighet CE DE på körkortet måste göra en hälsoundersökning vid 45 års ålder och sedan görs en undersökning var 5 år.
Låt alla utryckningsförare göra på samma vis som yrkesförarna. Då får man bort utryckningsförarna som av medicinska skäl är olämpliga och man slipper diskriminera någon för dennes ålder.

Jag tror att endel blir sämre förare när dom kommer upp i åldern. Orsaken till detta grundar jag på att hälsotillståndet ändras med stigande ålder, MEN DETTA ÄR INTE ETT ISOLERAT PROBLEM HOS UTRYCKNINGSFÖRARE UTAN DETTA ÄR ETT PROBLEM HOS ALLA BILFÖRARE.
Kanske borde alla med körkort (även privatpersoner) genom gå hälsoundersökning vid ex. 60 års ålder och sen göra en undersökning var 5:e år för att man ska få behålla körkortet.

Här är en artikel från DN som skriver att 40% av de äldre bilförarna som omkom mellan år 1992-1995 visade tecken på Alzheimers....
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=177415

Det är allmänt vedertaget att man skall vara nykter när man kör bil. Borde det inte vara lika självklart att man skall vara vid sina fulla sinnes bruk och inte lida av någon sjukdom?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/11 2004 15:35

Bra skrivet roadrunner! du skrev precis som jag tänkte

Låst