Köra i spårvagnsspår?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Musse

Köra i spårvagnsspår?

Inlägg av Musse » 10/4 2008 13:45

I Göteborg bla finns flertalet spårvagnsspår som KAN nyttjas av ambulans polis etc under utryckning. Nu till min fråga är det tillåtet att framföra ett registrerat utryckningsfordon i dessa körfält även utan blåljus på en prio 3 tex?

De som kört i Gbg vet att det är otroligt många fartgupp och ojämn väg, hade en ryggmärgsop pat med otroliga smärtor så att köra där skulle haft sitt syfte.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 11/4 2008 1:49

Vid prio 3 gäller samma regler som för civila bilister.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 11/4 2008 22:53

Som sagt så gäller regler trafikreglerna oss också. Om man nu har en patient med så starka smärtor att han/hon inte klarar åka över några ojämnheter är det ju ett problem, kanske ett problem personalen har skapat själva.
Patienten har inte erhållit adekvat smärtlindring!

Om man nu imte kan smärtstilla tillräckligt får man väl ta en annan väg, är det en prio3 finns det ju inga hinder för det, men att ge sig ut i spårvagnarnas farled ser jag som både dumt och farligt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/4 2008 12:30

Glock18C: Nja. Du har ju fortfarande rätt att köra på ställen där vanliga bilister inte kör för att exempelvis slippa bära båren över stock och sten, eller hur? Exempelvis förbi en motorfordons-förbudsskylt.
Borde således heller inte finnas något hinder att nyttja exempelvis en bussfil eller liknande.
En ryggpatient kan jag tycka är ett ypperligt exempel på en patient där det kan vara indikerat att framföra bilen på ett mjukare sätt. Allting har faktiskt inte med läkemedel att göra och det spelar ingen roll hur mycket läkemedel man ger en patient om övriga omvårdnadsåtgärder sedan inte också syftar till att lindra smärtan.

Problemet med rälstrafik är ju att de har företräde, även vid utryckningskörning och eftersom de (i alla fall i mina icke-göteborgsögon) rullar i ett helt ologiskt mönster från alla möjliga håll är det lämpliga i det ganska tveksamt eftersom hastiga inbromsningar knappast heller hör till de smärtlindrande omvårdnadsåtgärderna.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/4 2008 15:12

i sthlm har vi tillstånd att använda bussfilen.. Det har inte "vanliga" bilister.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 13/4 2008 12:44

Visst får man bryta mot gällande regler vid prio1 och 2, men inte på en prio3 väl. Då gäller ju trafikreglerna oss på precis samma sätt som andra trafikanter.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 14/4 2008 6:58

Du får köra där oavsett vilken prio du har på körningen.
Det är ju patientens väl och ve som bestämmer detta.
Du har rätt att framföra fordonet där det behövs, oavsett vilken prio du har i bilen.

Trafikförordning (1998:1276)
11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.
1 § En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas trots bestämmelserna i 8 kap. 2 § och trots förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden enligt föreskrifter som meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § eller enligt 41 § väglagen (1971:948)
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt,
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

olof17

spårvagnsspår

Inlägg av olof17 » 14/4 2008 13:39

Spårvagnsspåren är mycket smidiga att använda, vi har rätt att använda samtliga kollektivtrafik-körfält, MEN man måste göra en del avvägningar. Hur ser spåren ut? Blir dom banvall längre fram? Är det möjligt att köra ut i vägbanan igen om/när det står vagnar på spåret? Inget bra att fastna mellan två vagnar i ett spår med hög kant samtidigt som man har dålig patient i bilen. Vid vinterväglag samt med lite löv på spåren blir dom rätt hala... Med detta sagt så är dom ända mycket tacksamma att använda!

Musse

Inlägg av Musse » 22/5 2008 1:37

Trafikförordning (1998:1276)
11 kap. Bestämmelser om undantag vid trafikövervakning, räddningstjänst m.m.
1 § En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas trots bestämmelserna i 8 kap. 2 § och trots förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden enligt föreskrifter som meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § eller enligt 41 § väglagen (1971:948)
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt,


Punkt 2. Jag är ju på väg ifrån ett sjukhus (SS) till bostaden med patienten. Det skall tilläggas att jag är mycket känd i Göteborg och med dess spårvagnstrafik och tar inga som helst risker, ser till min patients välmående inget annat. Var mest nyfiken på vad lagen säger.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 22/5 2008 6:59

Om du är känd eller inte har ju befinitivt inget med saken att göra!
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Musse

Kännedom är bra

Inlägg av Musse » 23/5 2008 23:22

Kan ju vara bra att veta vilka spår man kan använda, det nämns ovan. Sen att det var ett sidospår i tråden visst.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 28/5 2008 21:18

Carola verkar ju kunna göra vad hon vill utan att åka dit. Köra för fort, smita från bensinnotan, parkera på refuger etc.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 29/5 2008 7:02

Och där ligger ju felet i de som inte lagför henne.
Tyvärr.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Skriv svar