Kör man så fort att man får sladd har man nog kört för fort.....
Fått lära mig att det är EN hastighetsgräns inte ens utryckningsfordon ska överträda. Det är den relativa hastighetsgränsen!
Den grundas inte på någon skyltad hastighet utan är beroende på just väglag, väder och trafik!
Kör man över sina egna och/eller bilens begränsningar går det åt skogen, förr eller senare!
Även jag har gjort mina misstag i yngre dar och fått sladd på utryckning....
Dock tack och lov utan andra skador än (välbehövlig) punktering av uppblåst ego.
Fort kör jag fortfarande men måste nog påstå att jag använder hjärncellerna lite mera numera....
Visst går en bil att köra även med bristfälliga däck. MEN INTE I SAMMA FART SOM NORMALT! Man MÅSTE anpassa hastigheten efter förutsättningarna.
Visst är dåliga däck en bra förklaring till varför det gick som det gjorde men det ursäktar på inget sätt förarens beteende!
Att lära sig skilja på förklaring och ursäkt är ett måste!
Finns många fall i en daglig tidning där folk försöker använda det som egentligen bara är en förklaring till en händelse som ursäkt för sina egna misstag. Exempel: Två helrör förklarar direkt varför en bilist körde käpprätt åt skogen på en raksträcka men ursäktar inte hans beteende. Han borde inte kört berusad.... Men själv anser han troligtvis att eftersom han var berusad var det inte hans fel att han körde av.
Känns logiken igen?
Återigen, arbetsgivaren HAR ett stort ansvar med att se till att bilen är körduglig. Men när det kommer till kritan är det föraren som har ansvaret för hur fordonet framförs vid en exakt tidpunkt!
Besk medicin men så är det!
Och Martin i artikeln höll sig nog på rätt sida av den relativa hastighetsbegränsningen eftersom han inte orsakade någon olycka på vägen?
Har för mig att jag läste mera om det där någonstans och att det där stod att han hade tagit det extra försiktigt på vägen eftersom han var väl medveten om att han var berusad.
Hoppas nån förstår mitt budskap????