Körning för ny personal

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/6 2005 8:39

Wernvik skrev:
Patrick skrev:Men hur är det nu! Får man på Prio 2 köra i motsatt riktning på enkelriktat eller måste man köra en prio 1:a?
Motsatt riktning får du köra om du t.ex. är sjuksköterska i tjänsteutövning eller arbetar med bilen som verktygslåda (Elektriker, snickare). Du får även parkera på parkering förbjudet mm. VTK kap 11 §5
Hejsan!
Leffe va namnet och jag har suttit och läst lite om olika frågor angående körning, prio 1-3.
Det verkar vara väldigt oklart om hur det är med lagar och paragrafer.
Tycker jag är väldigt tråkigt att se.
För det första så heter det ej VTK längre utan Trafikförordningen, nya lagar samt nya paragrafer som styr framförandet av utryckning-fordon.
Där står klart och tydligt vad som gäller när vi skall framföra våra fordon under utryckning.
Om ni vill veta hur vi gör i Stockholm så har man 1 veckas intensiv utbildning i internat, med lektioner b.l.a. i Trafikförordningen, där man skall kunna vilka paragrafer som ger oss möjligheter att bryta mot vissa lagar och vilka skyldigheter man har vid framförandet av utrycknings fordon.
Görs även praktiska samt teoretiska prov i detta under veckan.
Detta är vårat sätt att jobba på.
Mvh Leffe R

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 29/6 2005 10:18

Leffe skrev: För det första så heter det ej VTK längre utan Trafikförordningen, nya lagar samt nya paragrafer som styr framförandet av utryckning-fordon.
Jag ber om ursäkt, VTK hänger med av bara farten. Det ska givetsvis vara Trafikförordningens 11 kap § 5.

Största problemet är väl att man alltid kan tolka juridisk text olika.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

PHRNMSc
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/3 2004 12:43
Ort: Södra Norrland

Begreppsförvirring?!

Inlägg av PHRNMSc » 28/8 2005 18:41

Hejsan alla!!

Det måste råda en stor begreppsförvirring bland utryckningsförare i Sverige. I alla fall om man läser inläggen på detta forum. Jag inser samtidigt att olika stationer har sina lokala föreskrifter och att detta kan skapa förvirring. Jag anser dock att föreskrifterna i lagen borde vara de vi ska gå efter.

Man pratar om vad man får göra och inte göra på prio 1-3-körningar. Som jag har lärt mig är Prioritet 1 till 3 är den medicinska bedömning SOS-alarm har gjort och inget annat!

Förare av utryckningsfordon pratar om angelägenhetsgrader enligt följande: yrkesutövning, brådskande yrkesutövning samt trängande fall.

Larmen från SOS är en vägledning till föraren om vilken angelägenhetsgrad han/hon skall köra efter. I SOS larmindex står dock att prio 1-larm skall betraktas som trängande fall och att prio 2 normalt ej skall bedömmas som trängande fall. Som jag har lärt mig är det föraren som med ledning av larmet som bestämmer angelägenhetsgraden (= yrkesutövning, brådskande yrkesutövning eller trängande fall).


Någon skrev tidigare på forumet en fråga om man får köra mot enkelriktat på prio 2-larm eller om det måste vara ett prio 1-larm? Prio spelar ingen roll. Vid yrkesutövning ( 11 kap TF) får förare av utryckningsfordon åsidosätta vissa trafikbestämmelser. Det handlar i stort om tagande av väg där andra inte får köra. I klarttext. Ambulansen kan köra mot enkelriktat, köra in på vägar trots "förbud mot trafik med motordrivet fordon" eller "förbud mot fordonstrafik". Vidare får man köra på bussgata eller på gång- och cykelvägar. Man måste ju kunna ta sig fram till patienten.

Brådskande yrkesutövning ger dessutom rätten att åsidosätta föreskrifter om färdhastighet.

Trängande fall ger som säkert är bekant rätten att inte följa regler som inte speciellt gäller utryckningsfordonet (exempelvis måste ju polismans tecken alltid följas). Man har rätten att kräva fri väg (men behöver inte göra det). Alla åsidosättningar av trafikregler gäller naturligtvis under förutsättning att särskild försiktighet iakttas.


Sedan några frågor:
Om två utryckningsfordon möts i en korsning (båda kräver fri väg med larmanordning), vem åker först? Gäller högerregeln dem emellan eller gäller vanliga trafikregler? Våra instruktörer sade att högerregeln gäller. Jag villl dock att det ska vara att de vanliga reglerna ska gälla. Alltså om jag kommer till en korsning där det är rött så ska det andra utryckningfordonet som har grönt få åka.

Det är känt att man inte kan kräva fri väg mot tåg. Vi diskuterade en situation på förarutbildningen och instruktörerna var inte överens. Saken gällde rött ljus vid tågkorsning där det inte finns bommar. Får man eller får man inte köra mot rött vid tågkorsning utan bommar och inget tåg kommer??

/ambulanssjuksköterska
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)

Lipton

Re: Begreppsförvirring?!

Inlägg av Lipton » 28/8 2005 21:50

NurseJB: Väl formulerat.

Ett exempel. Om SOS prioriterat en trea. Ni skall hämta en person som bor i hyreshus och på innergården gäller förbud mot motorfordon. Lämnar ni då ambulansen på parkeringsplatsen och bär båren genom hela innergården bara för att patienten mår relativt bra?

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 29/8 2005 17:48

Men där gäller ju andra regler och lagar. Och det är gällande parkering. Vid transport av handikappade och sjuka så får man enligt trafikförordningen köra in på ett sådant ställe som en gård eller en bussgata för att komma så nära som möjligt.
Och man får då också parkera så som behövs för att få en dräglig arbetsmiljö.

AuF

Inlägg av AuF » 4/11 2005 0:46

Hejsan.

Sitter här i slutet av utbildningen (ssk) och funderar om framtiden =).

Har en hypotetisk fråga, som möjligtvis har varit uppe här på forumet tidigare, men jag ställer den ändå;

När man som ny ssk/vubbssk kommer till sitt nya station för att göra sina första pass. Ni åker på en prio1:a. För det första, åker man alltid med en ssk som ny ssk eller ? Fråga två; Om nu larmet visar sig innefatta en väldigt allvarligt sjuk patient. Hur resonerar ni då ? Får jag sitta bak och vårda pat. trots att jag så ny. Eller blir det jag som får köra prio1 in, trots att jag är ny ?

Detta måste ju ändå vara något som ni där ute söter på, kanske inte ofta, men ändå måste det ju hända ?

Personligen hade det kännts lite olustigt att som helt ny få en så stort ansvar att direkt hamna själv med en svårt sjuk trauma pat. Förstå mig rätt, är inte inkompetent på något sätt, men alla är vi nya någon gång. =) Samtidigt som jag är väl medveten om att köra prio1 är långt ifrån någon dans på rosor. Speciellt då jag bor i gbg.

striker

Inlägg av striker » 4/11 2005 6:14

AuF: Det är inga problem, när man kommer ny till ex våran station, så går man alltid dubbelt som amb,sjv och som ssk.
d.v.s amb,sjv med amb,sjv och ssk med ssk.
när du sen går ut och jobbar dit första pass som ssk så går du alltid med en erfaren amb,sjv som även har utryckningsförarutbildning.
För hos oss jobbar man alltid ssk/ambsjv.

iraq

Re: Körning för ny personal

Inlägg av iraq » 4/11 2005 8:27

[quote="Ventoline"]Tycker att man idag stirrar blint p+å körningen. Efter ett tag får man köra på 3:or men inte 2:or. Vad är det för körskillnad när man kör ut på 2:a respektive 3:a? Enligt min mening är det ingen skillnad.[/quote]

Tcker att man också stirrar blint på körningen i vissa städer. Vore det inte bättre om den som är van att vårda gör detta i ambulansen och att den nya får lära sig att köra prio 1 direkt.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 4/11 2005 11:44

Men om det gäller liv eller död, och man måste tokköra med blåljus och allt för att komma in till akuten så fort som möjligt, så kanske det inte är så bra att sätta en ovan förare på den uppgiften direkt.

Ambulanserna är tunga, det går fort, och framför allt i storstädre så kan det vara ganska rörigt och mycket att hålla reda på, även fast man har företräde som utryckningsfordon.

Håller med om att det kan vara en svår fråga om hur man ska gå till väga med nyanställda.

Man kanske skulle kunna åka 3 i ambulansen. Den nya sitter med en ärfaren ssk i bak som praktikant, och en ärfaren förare kör. :P

Eirik

Inlägg av Eirik » 4/11 2005 14:03

Når man kommer som ferdigutdannet til en stasjon skal man vel være i stand til å takle den jobben man blir satt til? Er man ikke det er det kanskje noe i veien med utdanningen? Og uansett må man være såpass voksen at man sier fra hvis man ikke klarer av med situasjonen.

De fleste steder i Norge er det nok slik at man først må hospitere/gå opplæringsvakter hvis man er helt fersk, og det er også vanlig at de som er best kjent med geografien kjører ambulansen.

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/11 2005 1:46

Eirik: Låter som ni i Norge kommit något längre än oss i denna fråga. Min åsikt är att personlig lämplighet och körvana bör utgöra grunden. Det är ju ändå den så att den som vårdar måste känna sig säker med föraren. På många ställen i Sverige är det ju så att man måste jobba ett år och sedan gå en kort utbildning innan man får köra prio-ettor (har även hört talas om att VV presenterade något liknande på FLISA). Det kan ju verka bra. Men faktum är ju att vi alla är olika. Jag som kör mycket bil på fritiden, har lastbilskort och har kört många olika typer av fordon tidigare bör ju kunna lära mig lättare än någon som inte ens äger en egen bil och inte har intresse av att köra. Det innebär ju också att det kan vara så att när det där året gått och jag äntligen får köra så får även den andra personen som också köra, och den kan då fortfarande vara högst olämplig att sätta bakom ratten i en ambulans.

Krav är bra, både nationella och lokala, men de måste ju hållas inom rimliga gränser.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 5/11 2005 21:55

Jag har vid några tillfällen låtit min kollega köra prio 2 in med dåliga patienter bara för jag inte velat att dom ska vårda patienten. Det är svårt att bestämma hur man ska gå till väga utan varje specifikt larm får avgöra. På sommrarna har man ju vikarier som inte har några delegationer, inte kan sätta nål och inte får köra prio 1. Kan bli en massa problem sånna gånger.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 6/11 2005 13:15

Novisen: Hur går ni till väga sådana gånger då?
Jag kommer antagligen att praktisera/vikariera någon gång på ambulansen innan jag väl är redo att börja jobba på "riktigt". Så det skulle va intressant att veta hur ni går till väga.
Även fast jag vet att jag vikarierar för att lära mig, så skulle jag ändå känna mig väldigt mycket ivägen och oönskad där. :?
Men det är väl en smäll man får ta? Eller är ni väldigt hjälpsamma mot sommarvickar? Tar ni god hänsyn till att dom faktiskt är nya och inte kan allting eller får göra allting? :roll:

Skriv svar