Körning för ny personal

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/5 2006 8:20

Enda självklara lösningen är att man kör prio 2 in till sjukhuset. Om det behövs ringer man efter någon som kan möta på vägen in till sjukhuset.

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/5 2006 10:50

Novisen: Varför? Om patientens tillstånd är livshotande så skall man väl rulla som en etta. Sedan är det ju upp till föraren att se till att man kommer till sjukhus. Bilen blir ju inte svårare att köra bara för den låter och blinkar, om medtrafikanterna är hyfsat uppmärksamma blir den ju bara lättare att köra.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 2/5 2006 23:49

I 999 fall av 1000 kommer inte hastigheten in till sjukhuset att ha en avgörande roll för patienten. I 995 av 1000 fall kommer inte heller kompetensen hos den som vårdar att ha en livsavgörande roll för patienten. Har man en bestämmelse så tycker jag att man ska vara klar. Att låta någon köra prio 1 bara för att patienten är knalldålig och denna inte har "blåljuslicens" är ett okonsekevent sätt. Bättre då att låta alla köra prio 1 för att slippa oklarheter.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/5 2006 9:09

Novisen: Var har du din omvårdnad? Självklart kan de flesta som fått anställning inom ambulanssjukvården hålla liv i de flesta patienter under en transport till sjukhus, skulle nog vilja säga att 995 är ganska lågt räknat, tror det kan vara ytterligare några. :wink:
Det viktiga i diskussionen är inte hur många som överlever utan hur många som mår bra vid ankomst. En ambulanssjukvårdare får ju inte smärtlindra under transport, en bröstsmärta kan eventuellt lätta lite på syrgas. En ambulanssjukvårdare får snällt sitta och se på en patient som spyr ned bilen, eventuellt att lite syrgas kan hjälpa. :roll:
Men jag håller med dig om att det är märkligt av verksamheterna att sätta regler som de vet omöjligt kan hållas. Men det i sig är väl inte någon anledning att följa reglerna på patienternas bekostnad.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/5 2006 11:53

Du missförstod mig lite Lipton!

Självklart ska den med högst medicinsk kompetens vårda de gånger det krävs. Om kollegan då inte får köra prio 1 så kör man prio 2 in till sjukhuset. Vi har bestämt att vi alltid ska göra så de gånger det blir problem under sommaren.

aceofspades

Körutbildning

Inlägg av aceofspades » 3/5 2006 12:47

Vore kalas med ett par veckors avancerad körutbildning på bana innan man överhuvudtaget klär på sig ambulanskostymen. Vore ju en ide
med ett speciellt "blåljus-körkort" för all utryckningspersonal egentligen. Inom brandförsvaret behöver man ju inte ens C-kort i dagsläget. (Vet inte om det är så fortfarande på alla ställen) Men tänk själva så toppen det vore om man vid framkörning till en villabrand råkar backa över husägaren pga bristande fordonsutbildning. Jag överdriver lite, men ni förstår säkert vart jag vill komma.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/5 2006 15:02

Novisen: Ok. Håller med dig om att HMK vårdar och att man skall följa uppsatta regler. Sedan tycker jag det är lite konstigt att era sommarvikarier inte får slå på blåljus och sirener, men huvudsaken är dock att det finns klara direktiv som ni har. Då slipper man iaf sätta sig och ha ett femminuters rådslag om huruvida den vikarierande ambulanssjukvårdaren kan/vill/får/bör köra.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 3/5 2006 21:08

Vi har regeln att man ska ha jobbat minst i 6 månader innan man får börja köra prio 1 med någon erfaren. Dock följs inte reglerna fullt ut. Så här innan sommaren blir kravet kortare bara för att få sommarvikarier. Problemet finns hos oss bara på sommaren då inga undersköterskor anställs längre. Sjuksköterskorna får vårda. Att ge en längre körutbildning för några veckors sommarjobb tror inte jag arbetsgivaren är intresserad av. Problemet blir lite annorlunda då nya sjuksköterskor ska vårda men inte är vana vid dåliga patienter medans ambulanssjukvårdaren som är van inte enligt lagen får vårda i det läget.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/5 2006 22:28

Det borde i dessa fall finnas en klausul i lagen som ger amb.sjv rätt att vid speciella omständigheter få administrera läkemedel under överinseende av ssk.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/5 2006 23:03

Jättebra idé! En lagtext som upphäver sig själv i de lägen den skall gälla alltså, tänk om allt vore på det viset. Klockrent på ICA liksom. Du skall alltid betala dina varor du handlar utom de tillfällen då du inte har några pengar, då slipper du betala. :twisted: :wink:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/5 2006 21:49

Lipton skrev:Jättebra idé! En lagtext som upphäver sig själv i de lägen den skall gälla alltså, tänk om allt vore på det viset. Klockrent på ICA liksom. Du skall alltid betala dina varor du handlar utom de tillfällen då du inte har några pengar, då slipper du betala. :twisted: :wink:
Jag menar inte att man ska upphäva lagen. Fast det hade ju löst en del problem om lagen inte trätt i kraft från första början.

Det jag menar är: Varför ska inte amb.sjv kunna få ge läkemedel under ssk:s ansvar, dvs ssk beslutar om behandling och ambsjv administrerar.

I alla tider har ambulanssjukvårdare handskats med läkemedel. Vad är det som säger att de inte skulle kunna göra det även nu.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/5 2006 22:53

aceofspades skrev:
Det jag menar är: Varför ska inte amb.sjv kunna få ge läkemedel under ssk:s ansvar, dvs ssk beslutar om behandling och ambsjv administrerar.
Så kan man väl göra idag också om man vill! Men det skulle bara tyda på dåligt omdöme från sjuksköterskans sida. Och jag menar inte att ambulanssjukvårdaren inte kan utan att anledningen till att vi ska ha vubbade sjuksköterskor i ambulansen är att dessa ska behandla patienter, inte köra bil.

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/5 2006 22:59

aceofspades: Det funkar fint då Kalle och Åke som jobbat ihop i tio år jobbar på som de alltid gjort. Men som ny syrra på station har man ju inte nån aning om vad ambulanssjukvårdarna kan, och som nyutbildad ambulanssjukvårdare har man noll erfarenhet av administrering av läkemedel.

lommelun: Ni har i Norge kommit mycket längre i frågan än vad vi i Sverige har gjort, bara att gratulera er.
Om jag menar att det är enkelt att köra utryckning? Antar att det beror på hur vi definierar utryckning. :lol:
Det jag menar är att det handlar om personlig mognad, erfarenhet av och kunskap i att framföra olika motorfordon i allmänhet och ambulansfordon i synnerhet. Blir man som sommarvikarie stressad av att köra fort och höra sirenerna så kanske man skall hålla sig till hastighetsbegränsningarna och inte använda sirenerna.
Jag anser dock att de ambulanser jag har erfarenhet av, främst Nilsson S80, är en vanlig personbil med lite extra vikt och något längre. Alltså egentligen inte konstigare att köra än Renaultpickupen jag körde maxlastad förr om sommrarna, snarare mycket enklare att köra. Dessutom har jag, trots min ringa ålder, mycket erfarenhet från trafiksituationer då jag kört mycket bil sedan jag tog körkort för sex år sedan. Ibland kör jag även något fortfare än vad som egentligen är tillåtet, exempelvis då jag är sen till en tenta. Vad är det då som skapar en högre risk att något skall hända om jag kör en ambulans med påslagna blåljus och sirener på samma sätt som jag kör min egna bil när jag är sen till tenta? Det innebär ju bara att 9 av 10 bilister flyttar sig ur vägen något snabbare än när jag susar fram i min rostiga Volvo. Självklart kan ju risken öka om jag inte är medveten om medtrafikanternas ibland något märkliga beteende då det dyker up blinkande blåljus i backspegeln, om de nu tittar i den. Men nu är jag ju väl medveten om detta, jag är även medveten om det faktum att man inte räddar några liv med blyfot. Alltså är jag helt övertygad om att jag skulle kunna förflytta en dålig patient, SSK och ambulans på ett säkert sätt till sjukhus utan att riskera någons liv och göra avkall på möjligheterna att faktiskt vårda patienten.
Jag förutsätter att du är införstådd med rådande situation angående läkemedelsadministrering här i Sverige. Du säger ändå att du aldrig skulle åka med mig om vi hamnar 4 mil från sjukhus med dålig patient. Hur tycker du då att vi skall lösa situationen om jag inte kör? Eller är det bara blåljusen jag inte får använda? Enligt mig skall patienten köras som etta om man prioriterat den som etta, blåljus eller inte beror då på rådande trafiksituation. Finns det bilar i vägen så kräver man fri väg då patientens tillstånd är livshotande, något annat finns inte enligt mig.

AuF

Inlägg av AuF » 5/5 2006 2:09

Hmm, löser man inte detta lätt genom att lägga in ett kompetansebevis för prio 1 i läroplanen både i amb.vubben och amb.sjv utbildningen. Uddevalla är väl redan där med sin 40v ?

Skriv svar