Få ambulansuppdrag

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 4/12 2008 21:58

Där jag jobbar finns det skillnad på prio 2 och prio 3 in.

Jag har lärt mig att SOS kan avbryta ett prio 3-uppdrag, men inte Prio 2. Detta även om vi lastat. Tanken är då att vi ska lasta av patienten på närmaste vårdcentral eller dylikt. En prio 3 ska därmed kunna vänta ett tag på transport till sjukhus vilket inte en prio 2 ska göra.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 5/12 2008 1:47

kire1111 skrev:/.../Men nåt jag aldrig kommer förstå är hur en akutamb. kan dras på prio 3 eller beställda transporter. Och varför kan inte den vubbade ssk. få bedöma om pat. har behov att åka amb. eller ej utan att bli i fråga satt av sos. Bedöms pat. till en 3 eller 4 ska väl ssk. på ambulansen kunna hänvisa pat. till taxi eller varför inte bussen eller kunna beställa liggande bår bil genom sos utan att bli ifrågasatt eller utskälld av sos eller pat.

En amb för mig är, i den åker man om man har akutvårdbehov till akutmott har jag fel?
Utskälld av SOS? Ifrågasatt av SOS? Varför tar du detta med SOS? Det är ditt ansvar som medicinskt ansvarig på plats att ta det beslutet i enlighet med gällande riktlinjer från din ambulansorganistation och Ambulansöverläkare. Jag antar att ni har skrivna riktlinjer på hur avbrytande av ambulansuppdrag skall genomföras? SOS har inget med att göra vad du bedömer på plats mer än att du meddelar dem att det inte blir någon patient för deras dokumentation. Det problemet ligger inte hos SOS utan hos din arbetsgivare. Eller har jag helt fel?

Sen till varför du åker på prio 3 och prio 4, tja arbetsgivaren har beslutat att det är vårt uppdrag att köra dessa patienter också. Prio 3 har funnits sen urminnes tider, prio 4 sen ett par år tillbaka. Prio 3 är väl inget att diskutera egentligen, visst kan någon med tex ett diskbråck (prio 3) behöva smärtlindring och bäras ut på bår? Prio 4... ja... det handlar om ekonomi, det var taxiresor och det är taxiresor och det kommer att förbli taxiresor. Vissa landsting/arbetsgivare har haft den goda smaken att skriva avtal med olika taxibolag vilket har lättat arbetsbördan ordentligt. Men hos andra har man inte den filosofin...

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 5/12 2008 1:55

Mas skrev:Där jag jobbar finns det skillnad på prio 2 och prio 3 in.

Jag har lärt mig att SOS kan avbryta ett prio 3-uppdrag, men inte Prio 2. Detta även om vi lastat. Tanken är då att vi ska lasta av patienten på närmaste vårdcentral eller dylikt. En prio 3 ska därmed kunna vänta ett tag på transport till sjukhus vilket inte en prio 2 ska göra.
Lasta av patienten. Det har jag aldrig hört. Visst har vi stannat till då vi passerat en prio 1 med patient i bilen, men aldrig lastat ur patienten. Har 6 år på SOS i bagaget och jag har aldrig bett någon amb.besättning göra detta, kan inte minnas att någon av mina tidigare kollegor på SOS har gjort det heller. Har aldrig heller lärt mig att begära att man lastar ur en prio 3 patient ur bilen till förmån för en prio 1. Var har du fått det ifrån?Enda tillfället det skulle hända skulle vara vid katastrofer av olika slag.

Att en prio 3 kan vänta rimlig tid visst är det så. Lämplig resurs skall ges prio 3 patient, inte närmsta som är fallet vid prio 1 och 2.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 12/12 2008 8:05

Varför ska det vara så himmla brått att larma ut dessa prio 3 och 4, hinner inte äta eller andas ut mellan alla dessa taxiresor, Upp på natten ska man med för dessa 3-4resor. Pat. får ju ändå sitta på akuten i 10 timmar eller ligga hela natten och vänta på att dagjouren går på kl 10.00. Så varför ska vi varken få äta gå på toa och stressa som tokar för dessa resor när ingen anna gör det och varför ska ambulanspersonal behöva köra taxi på natten. Tycker att det ofta blir att man får köra prio 3-4 hela dagen och hela natten sen dyker det upp en sjuk pat. på morgonen, hur pigg och bra är man som vårdare eller chafför när man tvingats köra taxi hela dagen å natten inte fått äta för det är ett arb.givar problem säger sos som fullständigt skiter i om jag får äta eller inte. Är det inte bättre att använda akutamb till akutsjuka personer som behöver vård in till akuten, liggande bårbil till äldre gammla människor som för visso är sjuka men inget akut som hänt de senaste 10 åren och vc pat, taxi till just taxiresor. Är det bara jag som tycker så här och vill ha en förändring. ???

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 12/12 2008 12:59

Kire! Det just den här attityden som får oss inom ambulansen att hamna i dålig dager. Ambulanspersonalen är inte direkt omtyckt och är ofta nämnd i media som ena jäkla typer, varför? Jo många beter sig klumpigt när de inte anser att uppdraget var ett ambulansärende, och gnäller inför patienter och anhöriga för att de ringt 112.
Man skulle troligen kunna sätta 95% av alla våra patienter i en taxi in till akuten, och de skulle troligen vara vid liv när de kom fram. Men är det verkligen bara de medicinska insatserna som ska vara avgörande? JAg vill mena att, om patientens lidande kan minskas av att jag håller denne i handen in till sjukan, så är det absolut mitt uppdrag. Att skicka gamla sköra, dementa folk i taxi är direkt oetiskt och inte försvarbart.
En annan synvinkel är utifrån triage. Om Du nu bedömer att patienten inte är en ambulanspatient, kan man på ett snyggt sätt diskutera andra alternativ. Vårdcentralen är ett ypperligt ställe att triagera till. Det är ju faktiskt upp till syrran i bilen att bedöma och triagera.
SOS säger inte längre att de skickar en ambulans, utan vi skickar en ambulans för bedömning. Detta gäller i alla fall i skåne.

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Inlägg av Ozena » 16/12 2008 12:18

Isidor skrev:Kire! Det just den här attityden som får oss inom ambulansen att hamna i dålig dager. Ambulanspersonalen är inte direkt omtyckt och är ofta nämnd i media som ena jäkla typer, varför? Jo många beter sig klumpigt när de inte anser att uppdraget var ett ambulansärende, och gnäller inför patienter och anhöriga för att de ringt 112.
Man skulle troligen kunna sätta 95% av alla våra patienter i en taxi in till akuten, och de skulle troligen vara vid liv när de kom fram. Men är det verkligen bara de medicinska insatserna som ska vara avgörande? JAg vill mena att, om patientens lidande kan minskas av att jag håller denne i handen in till sjukan, så är det absolut mitt uppdrag. Att skicka gamla sköra, dementa folk i taxi är direkt oetiskt och inte försvarbart.
En annan synvinkel är utifrån triage. Om Du nu bedömer att patienten inte är en ambulanspatient, kan man på ett snyggt sätt diskutera andra alternativ. Vårdcentralen är ett ypperligt ställe att triagera till. Det är ju faktiskt upp till syrran i bilen att bedöma och triagera.
SOS säger inte längre att de skickar en ambulans, utan vi skickar en ambulans för bedömning. Detta gäller i alla fall i skåne.
Du har många intressanta synpunkter Isidor! Jag kan däremot inte förlika mig med bilden av att ambulanspersonal inte är direkt omtyckta, tvärtom upplever jag att vi får väldigt mycket positiv feedback. Åter till kärnan i resonemanget. Samarbetet med SOS går naturligtvis att optimera för att minska de skavande momenten mellan utlarmande enhet och svarande enhet.
1) Ett stort problem anser jag vara indexet. Visst, det skapar en kvalitetssäkrad mall som minimerar risken för individuell godtycklighet utan ger en relativt enhetlig bedömning. Tyvärr blir det ofta så att ärenden prioriteras ett snäpp högre än vad de egentligen borde göra. Det går inte komma ifrån att Prio 1 och 2 som omedelbart ska kopplas på en ambulans skapar ett tomrum som kanske gått att undvika om ärendet kopplats vidare till högre medicinsk kompetens.


2) Varför larmas flertalet ambulanser ut samtidigt till Prio 3? Varför riskera att beredskapen minimeras för ett ärende som mycket väl kan vänta? Att ha tre till fyra ambulanser i en stad med 100 000 invånare på transportärenden är enligt mitt tycke oförsvarligt. Var finns beredskapen om något större inträffar?

Slutligen vill jag påpeka att problemet med "gnällande ambulanspersonal" i de allra flesta fall inte handlar om skygghet för arbete. Jag älskar mitt arbete och trivs när man finns närvarande för att göra en skillnad. Däremot tar det energi när man gång på gång får känna sig som akutsjukvårdens "sopgubbe" (ursäkta uttrycket).
Primärvårdsbakjouren vill inte ta i ärendet kl 02.30 på natten ---> ring ambulans.
Polisen anser att han/hon är för full för en LOB ---> ring ambulans.
Det är för lång väntetid på bårtaxi ---> ring ambulans.

Håller med mycket i vad Isidor skriver gällande triagering. Bedöm behovet för akutvård och hjälp patienten till annan vårdnivå om detta är tydligt. Våra äldre i Sverige idag har det inte lätt att nå sin vårdcentral med alla konstiga instruktioner de får av en inspelning. Det tar ju nog tid för oss att komma fram i telefonenen och då är vi ändå väl insatta i rutinerna.

Jag har alltid sett på företeelsen onödiga ambulanstransporter ur synvinkeln att vi faktiskt har ett ansvar för den medborgare som ännu inte ringt. Vi kan inte bara "lasta och köra" konsekvent på varje utlarmat ärende med motiveringen att "vi är ju ändå här och ska tillbaks till sjukhuset".
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 17/12 2008 7:23

kire1111 skrev:Varför ska det vara så himmla brått att larma ut dessa prio 3 och 4, hinner inte äta eller andas ut mellan alla dessa taxiresor, Upp på natten ska man med för dessa 3-4resor. Pat. får ju ändå sitta på akuten i 10 timmar eller ligga hela natten och vänta på att dagjouren går på kl 10.00. Så varför ska vi varken få äta gå på toa och stressa som tokar för dessa resor när ingen anna gör det och varför ska ambulanspersonal behöva köra taxi på natten. Tycker att det ofta blir att man får köra prio 3-4 hela dagen och hela natten sen dyker det upp en sjuk pat. på morgonen, hur pigg och bra är man som vårdare eller chafför när man tvingats köra taxi hela dagen å natten inte fått äta för det är ett arb.givar problem säger sos som fullständigt skiter i om jag får äta eller inte. Är det inte bättre att använda akutamb till akutsjuka personer som behöver vård in till akuten, liggande bårbil till äldre gammla människor som för visso är sjuka men inget akut som hänt de senaste 10 åren och vc pat, taxi till just taxiresor. Är det bara jag som tycker så här och vill ha en förändring. ???
Latmask! :) Du har väll inte sovande jour på natten? du har ju fullt betalt på natten då ska man jobba om det finns jobb! oavsätt vad jobbet innebär,
Jobbade natt på ett Lss boende förut, innebar att hålla koll på epileptiker, byta blöjor några gånger per natt, där i mellan hade man ingen sovande jour då kunde man städa, göra rent rullstolar, baka lr nått... inte sova på arbetstid! Okej om du har sovande jour och får mindre betalt på natten...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/12 2008 19:00

ohlstedt: Om mitt arbete inte är att producera någon vård, eller bakverk för den delen, utan som det vanligtvis är inom ambulanssjukvården att producera beredskap för att kunna utföra vård så gör jag mitt arbete bäst i ryggläge på skön madrass med slutna ögon och en rejäl larmhögtalare vid högra örat som upplyser mig om när det blir dags att faktiskt börja producera akutsjukvård och inte beredskap längre.

För övrigt så har vi som sjuksköterskor, undersköterskor eller ambulanssjukvårdare alltid mindre betalt... :P

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Inlägg av Ozena » 19/12 2008 14:08

Naturligtvis ska ambulansen rulla om det finns jobb, det finns ju dock en markant skillnad mellan jobb och jobb. En ambulans har kompetens och ska fungera som en initial akutmottagning, inte som en liggande bårbil. Det är något som definitivt ska vara odiskutabelt. Jag har full betalning nattetid och skulle aldrig kunna argumentera emot en förändring som säger att ambulansbesättning som inte är ute på uppdrag ska befinna sig på akutmottagningen som förstärkningsresurs. Är vi fullbetalda så krävs naturligtvis produktivitet. Självklart skulle detta leda till en fullständig omställning/inställning till nattarbete.
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/12 2008 14:36

Ozena: För min argumentations skull vill jag bara påpeka att jag slutit ögonen något även på en akutmottagning under nattetid då det varit helt tomt. :wink:

Skriv svar