C-Körkort för Ambulanskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/1 2006 16:09

Lipton, det här med stora och små bilar är förstås en smaksak. Som du själv säger så kan det var bra vid trauman och som peder säger hjärtstopp. Men det kan även vara bra vid mer vardagliga körningar.I en stor bil är det gott om plats ljust,varmt och man har utrustningen tillgänglig. Man kan med fördel ( där det går) plocka ner patienten till bilen för att sedan hjälpas åt där bak med monitorering, nål, infusion osv. Typpatienten ett hjärta som kommer och möter en vid ingången med handväska en kappa knäppt till sista knappen och korsett. Försök ta ekg på en sådan när det är kallt eller om det regnar man blir blöt om arslet. Ska alla tre in i vårdhytten så blir det i mitt tycké väldigt intimt. Ska säga att jag har lite erfarenhet av tunga ambulanser förutom vid IVA transporter. Men de skift jag har arbetat med stora ambulanser tycker jag att det fungerat alldeles utmärkt. Men som sagt smaken är som baken. Internationellt så är det bara stora bilar som gäller eller vad säger du AMBASS som har erfarenhet från UK // Tomas
intubera mera !!

Eirik

Inlägg av Eirik » 8/1 2006 16:53

ubbe skrev:Vad som behövs, vilket också min körlärare kämpade aktivt för, är en uppdelning av C-kortsbehörighet med den tunga sidan för sig och ambulanser,budbilar (bilar upp till 7-8 ton) för sig.
I Norge har vi klassen C1 - lett lastebil, som gir førerrett opp til 7,5 tonn. Du skal ha en rimelig stor ambulanse før du kommer over den grensen...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/1 2006 22:43

Det som behövs är en RENT utryckningskörkort där man kan ställa högre krav på chaffisen.

Ett C-körkort kan dom flesta skaffa sig. Har du inte känslan för utryckningskörning så hjälper det inte om det står C i körkortet.

Men visst håller jag med om att det är skillnad på ett fordon på
2,7 ton och ett över 3,5 ton, men att det skulle göra dig till en bättre utryckningchaffis med C-kort är jag tveksam till.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/1 2006 23:41

Tycker samtalet mer och mer går in på att det egentligen inte behövs körkort för en ambulans på 4 ton eftersom bilen mer liknar en personbil än en lastbil. Det håller nog de flesta med om. Problemet är att lagen säger klart och tydligt vad som gäller. Tung trafik kräver C-kort. En skillnad vore om vi var certifierade och därför kunde visa upp ett "körprov" som kunde leda till att ambulanspersonal fick köra lastbil på dispans. Så länge inte någon certifiering finns borde väl lagen gälla på samma sätt för oss som för långtradarchaffisar, bussförare, bud, mm. På vår station kör vi ca 750 mil per år/person vilket får anses mycket för att vara inom ambulansverksamheten men väldigt lite för att vara yrkestrafik.

Novisen//

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/1 2006 8:16

Novisen: Visst säger lagen en sak och det skall föjlas. Men de som kör budbilar upp till 7,5 ton och bor längs vår västra gräns håller nog med ambulanspersonalen om att det vore bra med en lätt C-behörighet. Och för drygt tre månader sedan så fick ju ambulanssjukvårdare spruta trombolytika, så lagar kan ju faktiskt ändras.
Viktigt för debatten är nog dock att vi många gånger tydligt klargör om vi menar nu, då eller en förhoppning om framtid. :wink:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 9/1 2006 16:26

Lipton: Och för drygt tre månader sedan så fick ju ambulanssjukvårdare spruta trombolytika, så lagar kan ju faktiskt ändras.


Håller med dig om att det borde vara en lätt behörighet för lastbil! Men jag har svårt att tro att man kommer att ändra trafiklagar bara för en organisations skull. Det enda som jag tror kan lösa det här är en specieldispens med egna utbildningar.....Men som vi alla på forumet vet så är ju våra kära politiker inga maratonlöpare.....Om ett antal år så kanske vi dock får en lösning. Trycket på anställning från sådana med körkort från före 96 lär ju inte vara så stort än, men vi går in i en period där det börjar bli...

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/1 2006 17:05

Framtidsmål: Som jag skrev så är det ju inte bara en organisation. Finns ju gott om folk som kör budbilar, brödbilar och liknande som också skulle dra nytta av det då som det redan påtalats inte behövs en C-utbildning för att kunna köra en personbil som väger mer och pengarna därför är bättre spenderade på en utbildning där man lär sig den bil man skall köra och vad den extra vikten innebär.
Att det sedan tar lång tid beror väl på. Om man kunde få STR och trafikskolorna att se en extra möjlighet att tjäna pengar så tar det nog inte så lång tid. Som ni vet måste man ju nu gå en utbildning för att agera handledare åt sina yngre släktingar när de skall ta körkort. Detta tolkar i alla fall jag som att STR har goda lobbymöjligheter... :twisted:

Eirik

Inlägg av Eirik » 9/1 2006 19:27

Uansett hvilken linje man velger å legge seg på så mener jeg at et minimum må være at man har førerkort for den klasse kjøretøy (fordon) man skal føre. Om det kanskje er behov for endringer i vektklassene er en annen sak.

Det bør også stilles krav til kompetansebevis for utrykningskjøring for ALLE som skal føre et utrykningskjøretøy, men også her bør man differensiere i forhold til størrelsen på kjøretøyet man skal føre. Selv om man har kjørt opp med en Peugot 207 betyr ikke det at man takler en Volvo FH16 i utrykning...

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 9/1 2006 19:52

Visst så finns det intresse hos flera verksamheter! Men för att det ska ha nån betydelse så gällder det ju att gå ihop tillsamans med krav/förslag. Som du säger Lipton så finns det ju alltid ett intresse för trafiskolor att tjäna pengar! Men jag tror snarare att det skulle bli en förlustaffär. Som det är idag så måste man köpa hela kakan, med ett ändrat krav/behörighet för bilarna på några ton så skulle ju det betyda att dom skulle behöva splitta. Tror att trafikskolorna heldre ser att man köper hela paketet än att dom går med på att skapa nån budgetvariant på mellantunga fordon! Även om jag håller med dig om att det borde vara som du säger. Jag hoppas, men tror inte... :?

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/1 2006 20:03

Eirik: Jag är helt enig med dig. Men för oss i Sverige så innebär det en ganska stor kostnad att skaffa sig lastbilskort, med allt vad det innebär, för att köra en "tung personbil", vilket man då egentligen inte alls har utbildning för.

Framtidsmål: Som trafikskola idag kan du ta betalt för handledarutbildning+A1+A+B+C+D+BE+CE+DE+"kringkring". Om man skulle ha en lätt lastbilsbehörighet så blir det ju ytterligare en sak att tjäna pengar på. Jag tror att man på så vis får folk som annars inte skulle tagit C kort att ta vad som får klassas som C1. Men den debatten hör kanske inte hemma på detta forumet... :lol:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/1 2006 22:04

Lipton! Själva kärnan kanske ligger i lagens utformning. Att ett fordon på 4 ton mer liknar en personbil än en tung lastbil. Men så länge lagen ser ut som den gör anser jag att vi måste följa lagen som alla andra!!

Papegojan Novisen//

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 11/1 2006 23:23

Skulle vilja fråga vad ni tror! Det diskussionen handlar om är ju om man ska ha erfarenhet utav tunga fordon eller ej! Kan man som ssk klara sig från Lastbilskortet om man har busskort? Eller är dom så stenhårda på vilken typ av tungt fordon det är? Är nämnligen mer sugen på att ta busskortet än lastbilskortet om jag ska bekosta det själv! Det vore ju löjligt om man skulle göra någon skillnad på dom då båda är tunga fordon, man har ju inte mer användning av det som man läser för lastbilskortet än för buss! Tacksam för SNABBA och SÄKRA svar!

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 12/1 2006 7:43

Framtidsmål skrev:Skulle vilja fråga vad ni tror! Det diskussionen handlar om är ju om man ska ha erfarenhet utav tunga fordon eller ej! Kan man som ssk klara sig från Lastbilskortet om man har busskort? Eller är dom så stenhårda på vilken typ av tungt fordon det är? Är nämnligen mer sugen på att ta busskortet än lastbilskortet om jag ska bekosta det själv! Det vore ju löjligt om man skulle göra någon skillnad på dom då båda är tunga fordon, man har ju inte mer användning av det som man läser för lastbilskortet än för buss! Tacksam för SNABBA och SÄKRA svar!
Tar du D-körkort så får du med dig C- behörigheten. :)
Ett mycket bra förslag.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 12/1 2006 13:41

Framtidsmål skrev:Skulle vilja fråga vad ni tror! Det diskussionen handlar om är ju om man ska ha erfarenhet utav tunga fordon eller ej! Kan man som ssk klara sig från Lastbilskortet om man har busskort? Eller är dom så stenhårda på vilken typ av tungt fordon det är? Är nämnligen mer sugen på att ta busskortet än lastbilskortet om jag ska bekosta det själv! Det vore ju löjligt om man skulle göra någon skillnad på dom då båda är tunga fordon, man har ju inte mer användning av det som man läser för lastbilskortet än för buss! Tacksam för SNABBA och SÄKRA svar!
Om du tog bilkörkortet innan 1996 så får du dispans och klarar dej utan C-kort. Tar man B-kortet efter -96 måste du ha c-kortet. Då hjälper det inte om man har B* ** D.

Skriv svar