C-Körkort för Ambulanskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/1 2006 17:11

larsev: Vad menar du? D innebär väl inte automatiskt C??

Framtidsmål: Intressant tanke du har. Ett busskort är ju faktiskt mer relevant för att köra ambulans än vad ett lastbilskort är då det faktiskt handlar lite om att transportera människor och inte gods som lastbilsutbildningen går ut på.
Eventuellt kanske man kan lösa det genom att bygga en ambulans som är godkänd för fler än 8 passagerare... :lol:

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 12/1 2006 20:32

Eller så inför man en HELT egen utbildning för just utryckningsfordon, där man enbart koncentrerar sig på de bitar som är mest intressanta för just utryckningsfordonen. Detta har dock omtalats och diskuterats en del här på forumet. Men jag tycker ändå det vore en rätt bra idé.

Vad jag vet så är det mycket "onödiga" saker man lär sig vid C-kortsutbildningen. (Om man ser det från den vinkeln att det är för utryckningsfordon man tar kortet*) Mycket om själva bilen, lastningen, säkring av last etc... Håller med om att busskort vore mer passande i så fall, då/där det handlar mer om att ha ansvar för fler passagerare!

Lipton: Nya modellen av sjuktransporter eller? ;) Dragspelsbussar* 8)

Lipton

Inlägg av Lipton » 12/1 2006 20:47

Jimmy: Problemet med en eventuell utryckningsutbildning är att man ändå inte kommer ifrån det faktum att bilarna väger mer, dessutom tror jag inte vi vill möta en brandman som kör vattentanken med bara B-körkort och utryckningsbehörighet. Alltså måste man ha ytterligare en behörighet i kombination med utryckningen och för ambulanser och räddningsbilar så vore ju en C1-behörighet ganska lämplig enligt mig.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 12/1 2006 20:56

Lipton: Det jag menade var inte att ta bort utbildningen för "tunga" fordon. Utan jag menade att vi skulle införa en unik utbildning för just utryckningsfordon, där läran om att köra tunga bilar tas upp exakt lika mycket som vid C-korts utb, MEN: Plocka bort de bitar av C-korts utb som inte är till så stor nytta för utryckningsfordonen. Nu är jag en sådan som anser att utbildning inom det mesta - alltså en bred almänutbildning är det besta man kan ha. Men skulle det inte vara rätt bra att ha en ny utbildning som är ihopplockad och anpassad för just det blåljusfolket behöver kunna, och plocka bort det lite mindre nödvändiga?

" U-kort = Utryckningsfordon! " ;)

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 13/1 2006 1:48

Man kan inte åka till Norge som svensk och ta ett vanligt kort då? För dom va ju vikten högre på lätt lastbil :)...

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/1 2006 9:45

Framtidsmål skrev:Man kan inte åka till Norge som svensk och ta ett vanligt kort då? För dom va ju vikten högre på lätt lastbil :)...
Intressant tanke. Vad händer för en emigrerande norrman som kommer hit, blir han av med sin behörighet?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 13/1 2006 11:50

Lipton skrev:larsev: Vad menar du? D innebär väl inte automatiskt C??
Eventuellt kanske man kan lösa det genom att bygga en ambulans som är godkänd för fler än 8 passagerare... :lol:
Du menar som en stor ambulans.... En Jumbo bil alltså... Wow, va ska vi kalla den? Jumbolansen? http://www.jumbolans.se/. :twisted:

Attans Lipton, nån har nog redan kommit på idéen..... :twisted:
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/1 2006 12:01

Wernvik skrev:
Lipton skrev:larsev: Vad menar du? D innebär väl inte automatiskt C??
Eventuellt kanske man kan lösa det genom att bygga en ambulans som är godkänd för fler än 8 passagerare... :lol:
Du menar som en stor ambulans.... En Jumbo bil alltså... Wow, va ska vi kalla den? Jumbolansen? http://www.jumbolans.se/. :twisted:

Attans Lipton, nån har nog redan kommit på idéen..... :twisted:
Nej Wernvik, jag känner redan till den. Möter den minst två gånger i veckan på väg till skolan.
Inte riktigt så, jag menar en akutambulans med fasta platser för 9 passagerare. Denna måste då rimligtvis registreras som en buss och inte lastbil och därmed så får man köra den med busskort. Varför? Så Framtidsmål kan få jobb trots att han valt att ta ett busskort istället för lastbilskort. Allt för Framtidsmål! :lol:

Eirik

Inlägg av Eirik » 14/1 2006 0:48

Hva med en egen klasse-kategori beregnet for utrykningskjøretøyer? Klasse B-U, C1-U C-U etc?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 14/1 2006 1:52

Lipton: Tackar och bugar mig för din smått perversa entusiasm till mig på ambulansen ;) *garv*. Det jag menade med busskortet vore ju att det borde reta gallfeber på dom som har D och inte C och får svaret när man ska söka jobb; du måste ha lastbil! Då skulle i alla fall jag kasta mig in på toa o spola huvudet i muggen o svära några gånger. Med tanke på att enda vettiga argumentet för C-kortet är att "ha erfarenhet om hur det är att köra tunga fordon", bussarna är ju ofta längre än vad lastbilarna är!

Wernvik: Kan du inte lägga upp en liten vacker protestlista från oss på ambulansforum som vi kan skicka till vägverket och ansvariga för svensk ambulanssjukvård och KRÄVA(mohahaha :twisted: ) att det ska bli speciella utbildningar! Fattar inte varför det ska vara så svårt när ambulanssjukvården kommer att spara stora pengar och effektivisera sin körutbildning!!!!! Tror att sveriges trafikansvariga håller med om detta också! Och om så inte skulle vara fallet så tycker jag att dom kan bjussa på ett litet mail med en förklaring!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/1 2006 8:54

Framtidsmål skrev:Wernvik: Kan du inte lägga upp en liten vacker protestlista från oss på ambulansforum som vi kan skicka till vägverket och ansvariga för svensk ambulanssjukvård och KRÄVA(mohahaha :twisted: ) att det ska bli speciella utbildningar! Fattar inte varför det ska vara så svårt när ambulanssjukvården kommer att spara stora pengar och effektivisera sin körutbildning!!!!! Tror att sveriges trafikansvariga håller med om detta också! Och om så inte skulle vara fallet så tycker jag att dom kan bjussa på ett litet mail med en förklaring!
Det har varit flera utredningar angående detta man av någon anledning kan de helt enkelt inte få tummen ur. Hemma har vi ett antal län som har gått samman om en körutbildning för att effektivisera utbildningen. Den utbildningen tycker jag är bra och är uppbyggd av flera steg under en längre tid.

Jag tror att ett nationellt utryckningskörkort kommer att bli verklighet inom ett antal år. Inte minst nu för de rättegångar som kommer att genomföras med anledning av blåljusolyckorna. Maila du Vägvärket och säg till dem att lösa detta omg.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 14/1 2006 8:56

Framtidsmål skrev:Lipton: Tackar och bugar mig för din smått perversa entusiasm till mig på ambulansen ;) *garv*. Det jag menade med busskortet vore ju att det borde reta gallfeber på dom som har D och inte C och får svaret när man ska söka jobb; du måste ha lastbil! Då skulle i alla fall jag kasta mig in på toa o spola huvudet i muggen o svära några gånger. Med tanke på att enda vettiga argumentet för C-kortet är att "ha erfarenhet om hur det är att köra tunga fordon", bussarna är ju ofta längre än vad lastbilarna är!
Förstår verkligen inte din smått perversa längtan efter D Körkort. Jag tycker att det har ännu mindre koppling till ambulanssjukvården än C körkort. Dessutom ska vi inte gå in för att reta gallfeber på kollegorna med detta. FInns så många andra bra sätt att reta upp dem...
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 14/1 2006 20:44

Wernvik: Har aldrig påståt att man skulle reta gallfeber på någon, jag sa att det sådant svar från en verksamhetschef SKULLE göra det, inte att MAN skulle....Sedan förstår jag inte vad du menar med att jag har en pervers böjelse till D-kortet? Måste vara nått du drömt :evil:

Kan berätta för alla kära vänner på forumet att jag har skriviet ett långt brev till vägverket(vilket jag självklart lägger upp när jag får svar...). Skrev i praktiken det vi diskuterat om här på forumet, fast med lite färre ord :D . Tog också upp Norges regler angående lätt lastbil som eirik berättade om förut. Känns som att det blev ett välformat brev med många goda argument, väntar med spänning 8) HÅLL TUMMARNA! :P

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/1 2006 0:59

Framtidsmål: Det här blir väl något som Wernvik kommer radera med anledning av det extrema OT innehållet. Men jag skrev ett liknande brev till statsministern en gång angående det faktum att en finnig kille i glasögon knackade på och undrade om jag ägde en TV. Det tog ett halvår att få ett svar på det, och då var det ändå inte ett enda svar på någon av de sakfrågor jag ställde. Så slutsatsen är att du inte skall förvänta dig för mycket, men det är ett gott initiativ.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 15/1 2006 1:05

Goranpersson@statsminister.se eller? Skrattar :P Jag ger mig inte med vägverket. Det ligger ju i Borlänge så får jag inte svar så går jag dit!

Kan jag säga att jag har er bakom mig alla på ambulansforumet?

Skriv svar