Video i framrutan?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Fokin

Video i framrutan?

Inlägg av Fokin » 11/10 2005 14:23

Vet inte om denna fråga hör hit men jag gör ett försök ialafall.
Har sett t.ex. att Luleås räddningstjänst har en videokamera monterad i fronten på ett fordon. Och frågan är varför?

Lipton

Re: Video i framrutan?

Inlägg av Lipton » 11/10 2005 15:27

Fokin skrev:Vet inte om denna fråga hör hit men jag gör ett försök ialafall.
Har sett t.ex. att Luleås räddningstjänst har en videokamera monterad i fronten på ett fordon. Och frågan är varför?
Finns säkert flera anledningar. Men jag vet att en av dem är följande. Om man helt plötsligt får många bränder och filmar hela utryckningen och dessutom gör ett svepande med kameran när man kommit fram på platsen så kan man ibland upptäcka att man i flera fall möter samma bil eller att samma person står och tittar med upphetsad blick på brasan.
Då kan det vara läge att behandla personens sjukliga och samhällsfarliga attraktion till lågorna. :twisted:

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 11/10 2005 18:45

Yepp. Lipton har rätt. I alla fall så vitt jag vet.
Enligt gubbarna på Fyrislund i Uppsala så använder dom kamerorna till det i alla fall.
Det finns kanske fler anledningar, men det är nog för det mesta tänkt att vara till hjälp för utredningar om anlagda bränder, precis som lipton säger.

bosco

Inlägg av bosco » 16/5 2009 17:26

En brandman ja prata me berättade att sedan deras kameror att fotografera trafikolyckor för att skicka till läkaren har de ibland filmat bromsspår, primära och sekundära kollisionspunkter och liknande för att ge till läkaren för att ge han en bild av vilka skador en pat kan tänkas ha..

Dock inte något jag setts tillämpa så värst ofta... :wink:

Så det går att använda kameran till det också... frågan är bara hur många som har kvar det/gör det.. En gammal brandgobbe representerar kanske inte landet i övrigt...

Skriv svar