Sidan-om uppdrag möjligt?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Sidan-om uppdrag möjligt?

Inlägg av Jimmy Olsson » 20/10 2005 21:36

Har funderat på en sak som egentligen kanske är helt självklart. Men jag vet inte riktigt hur det ligger till, så jag lär fråga. :)

Om en tom ambulans är ute och kör (tex på väg tillbax till stationen) och vid en korsning så krockar två bilar precis. Får dom hoppa ur och ta hand om det, eller måste dom invänta dirigering från SOS centralen? Det låter ju helsjukt om dom inte får göra någonting för ens dom fått en dirigering.. :?

Men samtidigt så kanske det är så att dom är upptagna med en annan uppfigt. Dom kanske redan hade en körning.

Vad händer då? Om dom har en prio 2 som dom ska åka till. Dom har inte pat i bilen, men dom är på väg. Får dom stanna vid Prio 1 fallet (bilkrocken) med egen vilja, eller måste dom invänta order för det?

Om inte möjligt vid prio 2, hur är det då vid ett prio 3 larm? Skulle dom få hoppa ur bilen för prio 1:an och skjuta upp 3:an då?

Fundersam. :roll: ( :

Eirik

Inlägg av Eirik » 20/10 2005 23:37

Kan ikke se noen grunn til at ambulansepersonell ikke skal kunne hjelpe til ved en ulykke på lik linje med alle andre bilførere. I Norge har står det i loven at man har PLIKT til å hjelpe, og en ambulanse er særdeles godt utstyrt i så måte...

Uansett er det kjappere hvis ambulansen på stedet kan ta en første vurdering/evt frakte inn pasienter dersom det er kritisk. Selv om man har pasient i bilen (utenom svært akutt) vil det være naturlig å stoppe.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 20/10 2005 23:49

detta förekommer, har varit med om det ett par gånger.. Det finns mig veteligen inget som säger att man inte kan fatta egna beslut. Sunt förnuft måste råda, givetvis får en prio 3 vänta för en trafikolycka. Har man däremot en prio 1 körning och hamnar vid en trafikolycka kan man stanna och göra en bedömning och sedan åka vidare eller stanna beroende på vilket scenariot är. sunda förnuftet..

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 21/10 2005 9:17

Har också råkat ut för detta.
Eftersom jag inte vet vart andra resurser eller så finns så kontaktar jag självklart SoS-A och sedan beslutar de, efter en konversation med mig som har sett denna nya skadeplats, om jag skall kvarstanna eller åka vidare.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 21/10 2005 9:36

Prio tre bryt ofta om det behövs för en prio ett om man inte har patienten med sig i bilen.

Givetvis skall ambulanspersonalen stanna till och bedömma trafikolyckan om de är de första på plats. Det är sock inte säkert att de kan kvarstanna utan andra enheter får ta över.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 21/10 2005 12:22

Okej. tack för svaren. :)

Tycker också att en ambulans med ett lägre prioriteringsuppdrag ska få fatta egna beslut när det faktiskt kan vara en livsavgörande beslut och läge.

Men jag är inte säker på hur lagen är, så lärde fråga. :roll:

Skriv svar