Dåliga på att blåa?

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 2/3 2006 20:44

pean skrev:Prio 1-3 är en medicinsk bedömning och inget annat. Enligt lagtext är angelägenhetsgraderna Yrkesutövning, Brådskande yrkesytövning och trängande fall. Vid det sistnämnda kan man påkalla friväg, vid brådskande yrkesutövning får vi bryta mot hastighetsbestämmelserna och sist vid yrkesutövning får vi bryta mot exempelvis enkelriktat :)
Väl talat! Finns alltså ingen lagtext som säger att man inte får slå på blåljus på en tvåa. Eller att man inte får stänga av dem på en etta för den delen.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/3 2006 20:51

Ett trängande fall behöver inte innebära att jag kör med blått, mitt i natten och ingen trafik behöver då inte begära fri väg

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 2/3 2006 21:10

Nä, det är ju ingen idé att vifta med lampor för rådjuren och igelkottarna mitt i natten. De är ju dessutom färgblinda.

Och ska man ljudterrorisera folk mitt i natten så kan jag rekommendera dragspel. Det testade jag i lördags i målilla. Publiksuccé. Lät ungefär som en ambulans från 1962. (Fint sätt att anknyta till ämnet, va?) :lol:

Baldbrut

Fri väg och Prio

Inlägg av Baldbrut » 11/11 2006 15:38

Jag har använt blåljus under en körning som inte var en prio 1.

Vi hade en flicka som fått en stålkrok runt/bakom ögonloben. Efter fixering och det vi kunde göra på plats körde jag mycket försiktigt in. Min bedömning var att det var ett bråskande tjänsteutövande, vilket innebär att jag har rätt att bryta mot de flesta trafikregler som finns utom stopplikt, heldragen linje (spärrlinje) och lite annat smått och gott (glöm inte att stanna på polismans tecken och att tåg inte stannar för dig...). Men för att kunna köra så jämt som bara möjligt valde jag att påkalla fri väg. Jag körde ändå bara 30-50 km/h (vilket säkerligen måste ha varit en märklig syn). Ett val som definitivt påverkade mina möjligheter att kör jämnt.
En polispatrull uppmärksamma mig och följde oss till akuten där jag fick några undrande blickar från patrullen och några frågor. De såg det som ett klokt beslut och lovade försöka ta reda på vad som gäller, även om det var avslutat för min del.
Efter en tid fick jag detta till svar:
VTK separerar Tjänsteutövning, Brådskande tjänsteutövning och Trängande fall från möjligheten att "påkalla fri väg", vilket är, precis som någon har sagt här, ett hjälpmedel. Det är bara vid Trängande fall vi har rätt att påkalla fri väg. Jag gjorde ändå rätt men kallade det fel sak. Situationen var trängande, om än inte i tid räknad.
För att ytterligare krångla till det kan man alltså inte dra en exakt parallel mellan prioriteringar och typ av tjänsteutövande trafikrättsligt.

För att göra en prio 3 (som alltså juridiskt i VTK heter tjänsteutövning) till en Prio 2 (Brådskande tjänsteutövning) krävs med en patient i bilen egentligen inte mer än en magkänsla. En prio 2 kan enligt min förståelse kräva att fri väg påkallas, utan att man för den saken skulle inte har bråttom fram, men då är det ett trängande fall. Kan vi kalla den här historien sedelärande? Nej, det handlar som i allt vi gör, att efter absolut bästa förmåga fatta en mängd beslut som räddar.

PS. Polisen har inte tolkningsföreträde vad det gäller lagen. Det har bara våra olika rättsinstanser. Polisen är däremot tränade och skolade i vad som gäller och vad vårt rättsystem har kommit fram till. Troligt är ju att de har koll. Men precis som oss som är riktigt vassa när det är riktigt akut, men usla på onkologi och reumatiska sjukdomar, så är poliser vassa på olika områden. DS.

Baldbrut

Rätta mig själv

Inlägg av Baldbrut » 11/11 2006 15:54

Ska väl rätta mig själv innan någon annan hinner:
VTK ersattes 1999 av Trafikförordningen.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%2 ... &RUB=&ORG=

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 11/11 2006 16:34

Är man inte i behov av att köra snabbare så ser jag inte det som självklart att köra blått. Man stressar sina medtrafikanter och får många gånger dem att göra manövrar i trakiken som kan bli farliga. Har aldrig kört en ögonskada som en etta för den delen heller.

Verspieder

Inlägg av Verspieder » 12/1 2007 18:07

242tic skrev:Som det är nu finns det ju ett flertal fordon som monterat larmanordning och lyckats prata sig igenom bilprovningen och fått inskrivet att fordonet är försett med larmanordning. Men för att det skall vara ett utryckningsfordon enligt paragraferna måste det sedan godkännas av Vägverket och föras in som utryckningsfordon i bilregistret.
Sista steget struntar dom då antingen i eftersom dom vet att det inte kommer att gå alternativt har dom inte en aning om det utan tror att det räcker med "larmanordning" i papperen för att vara ett utryckningsfordon?
Finns ett flertal bilar med larmanordning som ej är utryckningsfordon i Stockholmsområdet. Ofta märkta "Swebus" och "Busslink".... Finns säkert fler exempel i övriga landet?
Det är endast Veolia Transport (företaget tigigare känt som Connex) som har blåljus på sina bilar, då det är de enda som har spårbunden trafik i Stockholm, förrutom Djurgårdslinjen som ju har sin Duett med både orange och blåa saftblandare.

Busslink och Swebus har inga tillstånd för blåljus längre, och de blå kåpor på några av deras Standbyramper ska vara utbytta till orange numera.

Verspieder

Inlägg av Verspieder » 12/1 2007 18:22

Men man kan ju ta B-körkort när man är helt döv.
Frågan är om den döve bilföraren ska gissa sig till om ambulansen med tända blåljus bakom har sirenen påslagen eller inte :wink:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 13/1 2007 2:16

förefaller tämligen ointressant om sirenerna är på eller inte. ser man att det blinkar blått så begriper man väl att de påkallar fri väg.

rebban

Inlägg av rebban » 30/1 2007 8:39

Verspieder skrev:
242tic skrev:Som det är nu finns det ju ett flertal fordon som monterat larmanordning och lyckats prata sig igenom bilprovningen och fått inskrivet att fordonet är försett med larmanordning. Men för att det skall vara ett utryckningsfordon enligt paragraferna måste det sedan godkännas av Vägverket och föras in som utryckningsfordon i bilregistret.
Sista steget struntar dom då antingen i eftersom dom vet att det inte kommer att gå alternativt har dom inte en aning om det utan tror att det räcker med "larmanordning" i papperen för att vara ett utryckningsfordon?
Finns ett flertal bilar med larmanordning som ej är utryckningsfordon i Stockholmsområdet. Ofta märkta "Swebus" och "Busslink".... Finns säkert fler exempel i övriga landet?
Det är endast Veolia Transport (företaget tigigare känt som Connex) som har blåljus på sina bilar, då det är de enda som har spårbunden trafik i Stockholm, förrutom Djurgårdslinjen som ju har sin Duett med både orange och blåa saftblandare.

Busslink och Swebus har inga tillstånd för blåljus längre, och de blå kåpor på några av deras Standbyramper ska vara utbytta till orange numera.
Kör körde i en massa åt med blåa kåpor utan tillstånd. men nu är den oranga det är korekt.

Magban

Kan inte låta bli att skriva..

Inlägg av Magban » 28/11 2007 22:51

Såhär ligger det till, trafikens grundregel är att du ska visa hänsyn i trafiken. Det innebär b.la att du ska underlätta för den som vill köra om oavsett om det är en polis, ambulans, privatperson eller vad somhelst. Detta även om den omkörande kör alldeles för fort. Helljusen är en del av bilens signalsystem som precis som "tutan" ska användas när man anser sig tvungen att påkalla extra uppmärksamhet, t.ex. vid omkörning när framförvarande bil inte uppmärksammar att du vill köra om och underlättar det för dig. Du måste göra ditt bästa för att lämna företräde, men samtidigt ska du göra det på ett trafiksäkert sätt. Har du blåljus bakom dig får du inte böter för att du kör mot rött eller ignorerar en stopskylt sålänge du gör det trafiksäkert. Men poliser är bara människor och kan göra fel därför skrivs böter ut emellanåt även om de rivs ganska kvickt när de kommer till åklagaren. Men för att de ska ske gäller det självklart att du inte godtar ordningsboten, vilket du såklart inte gör om du inte gjort fel.

Att snacka sig igenom bilprovningen med "blåljus" monterade på bilen har jag ingen aning om man kan göra eller inte... Med det menar jag att jag inte vet om om det är något bilprovningen anser påverkar bilens egenskaper på ett sådant sätt att de har nån anledning att ha nån synpunkt. Men nämnas bör att du inte får installera "blåljus" på din bil om du inte har tillstånd från länsstyrelsen till det.

För att en larmanordning ska vara godkänd måste det finnas minst en blå lampa som är synlig 360grader runt bilen, du måste även ha sirén. Larmanordningen ska användas vid uttryckning med minst blåljusen påslagna, om du inte är polis och situationen kräver det eller om du har ett temporärt tillstånd från polis eller länsstyrelse. Just möjligheten för människor att få sådana tillstånd gör att du verkligen måste underlätta för billister att komma fram trots att de inte har blåljus. Taxibilar får ofta sådana tillstånd när de kör gravida kvinnor och det börjar bli akut, även privatbillister kan få det. Endast sirén får du aldrig använda.

När det gäller lagtexten angående larmanordningar, uttryckningsanordningar samt trafikregler är den väldigt tydlig om vad som gäller. Men självklart kan de kännas krångliga om man inte är van vid den typen av texter.

Lipton

Re: Kan inte låta bli att skriva..

Inlägg av Lipton » 29/11 2007 20:10

Magban skrev:Larmanordningen ska användas vid uttryckning med minst blåljusen påslagna, om du inte är polis och situationen kräver det eller om du har ett temporärt tillstånd från polis eller länsstyrelse. Just möjligheten för människor att få sådana tillstånd gör att du verkligen måste underlätta för billister att komma fram trots att de inte har blåljus. Taxibilar får ofta sådana tillstånd när de kör gravida kvinnor och det börjar bli akut, även privatbillister kan få det. Endast sirén får du aldrig använda.
Ett annat exempel är det faktum att polisens spaningsenheter som jobbar med organiserad brottslighet har svårt för att använda samma fordon som vanligt då dessa lätt känns igen av buset. Därför används frekvent olika hyrbilar vilket gör det omöjligt för dem att kunna använda blåljusen.

Detta är dock undantag som är relativt ovanliga. Att däremot sitta i ett regelrätt utryckningsfordon och endast använda vanliga ljustuta för att flytta på framförvarande är bara korkat. Antingen är det inte så bråttom, eller så är det det och att då använda ljustutan förvirrar bara eftersom heljuset är det enda man ser och det blir därmed svårare att uppfatta att det är ett utryckningsfordon.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 29/11 2007 21:50

Ligger nån och blicknar med en ljustuta i backspegeln på mig så blir jag bara irriterad och lägger upp ett finger åt dem när de far förbi (när jag kör privat alltså, kör jag i tjänsten är jag en väldigt hänsynsfull förare. En gång har jag råkat vifta med långfingret under uttryckning åt en dåre, men han förtjänade det och jag tror inte att nån såg det :oops: )

Med en ljustuta kan man inte påkalla fri väg. Oftast sitter det ju nån slipsnisse i en ny merca och är turbokåt, bara. Om polisen kör hyrbilar borde de ju kunna reggas tillfälligt som civilpolisbilar. Mig veterligen behöver höga polisbefäl inte ha specialreggade bilar men får ändå använda saftblandare.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Marty

Hej å hå...

Inlägg av Marty » 16/8 2008 15:34

Kör du prio1 skall du nog helst använda blåljusen även mitt i natten mitt i skogen. Även där kan det dyka upp fotgängare, cyklister m.m. Inträffar det då en olycka p.g.a att du inte blev tillräckligt uppmärksammad för att det var jobbigt att sätta på blåljusen så kan det ju bli trist.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/8 2008 20:01

Blåljus eller inte... du bär ändå ansvaret!

Skriv svar