Sida 4 av 6

"tyst" larm

Postat: 22/2 2006 19:51
av skåneSSK
Hur beter man sig vid de tillfällen då SOSAB slår ut en prio 1 och ber en köra "tyst larm", t.ex. vid suicid försök (personer benägna att hoppa)? Då kör man ju bara med ljussignaler... Då påkallar man ju inte fri väg om man ska hårddra lagtexten.

Blåljus

Postat: 22/2 2006 20:36
av ssk-ane-skåne
Man kan undvika att använda blåljus/sirén vid frivägskörning om det skulle kunna förvärra för patienten. Det kan tex vara om du har en astma patient som blir mer stressad av ljud och ljus och situationen blir värre för patienten. Eller en EP patient som får nya anfall. osv... Personligen skulle jag när behov uppkommer så hade jag slått på vid tex korsningar och vid trafik. En bedömning från fall till fall. Blåljus/sirén är trots allt en åtgärd som ska öka säkerheten för ambulansen och medtrafikanterna.

blåljus/siren vara eller icke vara

Postat: 22/2 2006 21:33
av skåneSSK
Har pratat med kollega som för tillfället läser till polis. Han menar att man kan enbart använda ljus för att påkalla fri väg. För att förstå en lagtext måste man även läsa förarbetet, här ska det (tydligen) framkomma vad personen som skrivit lagtexten har menat med dess innehåll.
Som förare får man vid prio 2 bryta mot vissa trafikregler, t.ex. enkelriktat och motortrafik förbjuden, däremot inte mott rödljus. (rätta mig gärna om jag har fel)...
Vid prio 1 får man bryta mot det mesta, men att köra mot rött utan att påkalla fri väg är nog inte att rekommendera, men fullt lagligt. Vill man påkalla fri väg FÅR man använda bilens larmanordningar (ljus och ljud) men man kan själv avgöra vilket man vill använda. Som jag tolkar lagtexten har man tillgång till två olika larmanordningar på bilen och dessa FÅR du använda vid prio 1 inte annars.

Postat: 23/2 2006 16:46
av Tobbe
Alltså köra prio 1 utan att påkalla fri väg, skulle man kunna säga. Men vi kan med stöd av lagtexten påkalla fri väg när det behövs.

Postat: 1/3 2006 9:09
av Eirik
For det første vil jeg påstå at det er helt uforsvarlig å kjøre utrykning uten noen form for varsling, og for det andre ser jeg ikke noen grunn til at man skal unnlate å bruke blålys, hvordan kan det gå utover pasientens tilstand?

Postat: 1/3 2006 16:12
av Tobbe
Eirik: Att köra utryckning tvingar inte föraren att använda blåljus/sirén. Finns tillfällen när man får ta det lite lugnare även under utryckning.

Postat: 1/3 2006 16:24
av Niklas Karlsson
man kan ju exaempelvis köra för fort utan att använda blåljus om man tycker det är lämpligt..

Re: blåljus/siren vara eller icke vara

Postat: 1/3 2006 21:36
av Anonymous
skåneSSK skrev:Har pratat med kollega som för tillfället läser till polis. Han menar att man kan enbart använda ljus för att påkalla fri väg. För att förstå en lagtext måste man även läsa förarbetet, här ska det (tydligen) framkomma vad personen som skrivit lagtexten har menat med dess innehåll.
Som förare får man vid prio 2 bryta mot vissa trafikregler, t.ex. enkelriktat och motortrafik förbjuden, däremot inte mott rödljus. (rätta mig gärna om jag har fel)...
Vid prio 1 får man bryta mot det mesta, men att köra mot rött utan att påkalla fri väg är nog inte att rekommendera, men fullt lagligt. Vill man påkalla fri väg FÅR man använda bilens larmanordningar (ljus och ljud) men man kan själv avgöra vilket man vill använda. Som jag tolkar lagtexten har man tillgång till två olika larmanordningar på bilen och dessa FÅR du använda vid prio 1 inte annars.
Ett litet fel i texten. Påkallar man fri väg SKALL man använda larmanordningar (ljud ELLER ljus). Om inte larmanordning används vet ju inte övrig trafik att de skall lämna fri väg för fordonet?


Lagtexten tillåter att man kör trängande utan att påkalla fri väg (tex när det inte är någon trafik)

7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

8 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.


Olle K

Postat: 1/3 2006 21:40
av Niklas Karlsson
ja, men jag tror vi pratar om olika saker. Man kan ju inte påkalla friväg om det inte finns andra trafikanter..
Alltså kan man bryta mot trafikförordningen utan att slå på larmanordningen om man tycker att det är lämpligt..

Postat: 2/3 2006 0:07
av Tobbe
Niklas Karlsson: Fast då bryter du ju inte mot trafikförordningen, utan följer den själva verket (regelverket?).

Du bryter mot hastighetsbegränsningen i enlighet med trafikförordningen kanske man kan säga...

Postat: 2/3 2006 8:54
av striker
kan inte fatta att ni fortfarande håller på och tjatar om det här med sirener och blåljus.
enligt mej och många andra så är man ganska oansvarlig och korkad om man inte påkallar fri väg med hjälp av blåljus eller sirener.
Det jag vill säga är att man alltid skall använda blåljus eller sirener när man kör fortare än hastighetsbestämelserna.
vad som står i trafikförordningen är ganska ointresant.
det finns bara ett sätt för oss att synas och höras i trafiken och det är genom att använda blåljus och sirener.

Postat: 2/3 2006 10:39
av Lipton
striker: Allvarligt talat! Man är ganska oansvarig om man med ambulans kör mot exempelvis stoppskylt eller rödljus utan blåljus och eventuellt sirener. I vissa fall bryter man även mot någon lagparagraf då, men blåljusen använder man ju inte ifall farbror blå tittar utan snarare i självbevarelsedrift.
Men att aldrig köra fortare än tillåten hastighet utan att använda blåljus? Hur kör du din privata bil om du har den åsikten angående "firmabilen"?

Det viktigaste är ju att man har koll på vilka rättigheter och skyldigheter man har enligt lagtexterna och vilka lokala bestämmelser arbetsgivaren har bestämt, oberoende på om man kör i tjänsten eller privat!

Att diskutera möjligheter att påkalla fri väg utan blåljus eller sirener blir ju en ganska märklig diskussion. Medtrafikanterna blir ju upplysta om det genom att de ser blåljusen eller hör sirenerna, om inte så flyttar de sig inte eftersom man inte påkallat fri väg. Att bryta mot lokala trafikföreskrifter däremot kan man göra med anledning av att man kör ett utryckningsfordon, det har inget med larmanordningarna att göra.

Postat: 2/3 2006 16:26
av Anonymous
Jag begriper heller inte diskussionen.

Vid prio 2-turer får man överskrida hastighetsbegränsningarna inom rimliga gränser, och bryta mot vissa regler, men man får inte köra mot rött.

Vid prio 1-turer får man köra mot rött och då skall man påkalla fri väg, detta görs genom fordonets blåljus och sirener. Använder man inte dessa anordningar så kan man inte påkalla fri väg.

Larmanordningarna är ju till för att användas.

Postat: 2/3 2006 19:58
av Anonymous
Prio 1-3 är en medicinsk bedömning och inget annat. Enligt lagtext är angelägenhetsgraderna Yrkesutövning, Brådskande yrkesytövning och trängande fall. Vid det sistnämnda kan man påkalla friväg, vid brådskande yrkesutövning får vi bryta mot hastighetsbestämmelserna och sist vid yrkesutövning får vi bryta mot exempelvis enkelriktat :)