Akutbil/Prehospitalt akutteam

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/1 2006 14:19

AMBASS skrev:För att få administrera läkemedel måste man vara legitimerad ha en grundläggande leg. grundad utbildning (SSK) enligt ett beslut från SoS som också består av f.d. SSK! Man har inte i en rad berört i vilken mening en SSK skulle vara mer lämpad än en Ambulanssjukvårdare att göra detta, mer än hänvisning till utb. tid.
Det här är ju så gammalt så det är sanslöst egentligen. Att ambulanssjukvården sedan haft ett undantag de senaste deccenierna har ju berott på att när man kom på att det kunde vara fördelaktigt att administrera läkemedel prehospitalt nästan helt saknades sjuksköterskor i ambulanserna och de vanligtvis bemannades av brandmän med lite extra sjukvårdsutbildning.
Det finns ju inte någon annan del av vården där man ifrågasätter möjligheten för icke legitimerad personal att administrera läkemedel, så varför skall detta ifrågasättas av ambulanssjukvården? Kanske för att det är den enda delen av sjukvården som haft ett liknande undantag? Detta innebär dock inte att det finns någon anledning att dra igång en ny diskussion av sorten SSK vs. Amb.Sjv. eftersom beslutet finns och inte kommer ändras.
Det som däremot kan vara intressant att diskutera och som kan komma att ändras är huruvida Amb.Sjv. utbildningen bör ge en legitimation. En del kallar det utveckling när tidigare ambulanssjukvårdare läser vidare och får en sköterskelegitimation för att sedan fortsätta jobba enligt i princip samma riktlinjer som innan. Om skolverket skall fortsätta att bedriva PUn så måste de se över innehållet i den. Om vi då kan få en utbildning som ger ny sorts legitimation så innebär ju detta en klar utveckling. Det skall dock inte handla om en möjlighet att ersätta sjuksköterskor med dessa ambulanssjukvårdare. Men att exempelvis få sätta nål men inte spola igenom den är ju inte utveckling.
Möjligheten finns ju faktiskt att skapa ett samhälle där framtidens ambulanssjukvårdare får ge vissa läkemedel, sätta nål och utföra andra tekniska arbetsuppgifter och dessutom får med sig en ordentlig och nationellt godkänd körutbildning (vilket i dag är största hindret för att få en anställning).

Nu har jag säkert glidigt väldigt mycket OT, men AMBASS har ju förmågan att uppröra folk och få dem produktiva.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 13/1 2006 18:43

Nu börjar ni gå väldigt mycket OT.

Håll er till ämnet tack!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 18/1 2006 13:28

På Region Skånes debattforum ställs krav på en utvärdering av läkarbilsverksamheten: http://www.skane.se/Services/_debate/ge ... ateId=2881

Micke G

Inlägg av Micke G » 1/2 2006 11:14

Meddelandet Raderat.

-------------------------
Wernvik
Moderator

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/2 2008 16:53

Får väl väcka en gammal tråd då...

Det är väl ingen inom ambulansen i skåne som har missat Bo Brismars medicinska utvärdering av PHAT?

Efter hans rapport, har det kommit ytterligare en medicinsk utvärdering av PHAT, som de själv har gjort!
Den måste vara den längsta och största lögn jag någonsin stött på.

På 40 sidor har de inte bara lyft sig själv till skyarna, de har också valt att helt utelämna ambulansen i de patientfall de presenterat.

De ska tydligen börja lämna lite fler patienter kvar hemma.
det är patienter med:
Akut hjärtsvikt
oklara buksmärtor
fallolyckor i hemmet, mm, mm

Det ska bli intressant att se!

Ska se om jag hittar nån länk till deras egen utvärdering.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 3/2 2008 17:48

Läkare prehospitalt är ur tiden. Var precis på en PS kurs där en av föreläsarna som var läkare(ortoped) hänvisade till ett forskningsresultat i U.S om helikopter prehops. Den sade att helikopter på olycksplats förbättrade chanserna för pat OM den inte innehöll en läkare, då försämrades chanserna. Men nu får man väl äta upp detta. Tyvärr så namngavs aldrig forskningsrapporten så jag kan tyärr inte hänvisa till grundkällan.
To whom much is given, much is expected.

Lukke

Inlägg av Lukke » 12/2 2008 21:00

Nä men en Läkare e väl bra att ha vid en olycksplats, Kan ju passa på att skriva ut lite mediciner som kan tänkas vara bra att ha efter sjukhusvistelsen :roll:

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 12/2 2008 22:48

Man borde se hur det är uppbyggt i Holland. Läste ett repotage om ambverksamhet där. I artikeln stod det att för att få bli antagen till en utbildning liknande prehosp/ambssk så var man tvungen att först ha ane/iva vubb och ha erfarenhet från detta arbete. Och man kunde inte läsa prehosp/amb innan man fått en anställning vid en amb. När man fick anställning så började utbildningen till ambssk. Detta måste vara ljusår bättre än hur det funkar här hemma. Här kan man läsa 3 år till ssk sedan jobba 0,5-1 år på rehab el liknande och sedan läsa prehosp/ambvubb. Helt förkastligt, vilken kompetenshöjning bidrar man med då? Borde vara krav att ha jobbat på en akutmott. i minst 3 år innan man kan läsa ambvubb. Dessutom kan man fråga sig hur det blir med kompetenshöjningen om man som på KI kan tillgodoräkna sig 50-60% ambvubb om man har arbetat ett visst antal år i amb innan?
To whom much is given, much is expected.

Lipton

Inlägg av Lipton » 14/2 2008 10:49

van the man: Problemet ligger knappast i att man inte vill ha personer med 3 års grundutbildning, några års erfarenhet från akutverksamhet, IVA/ANE-vubb, ytterligare några års erfarenhet och sedan ytterligare AMB-vub. Problemet ligger i att man vill inte betala för personalens då 5-åriga utbildning och gigantiskt långa strävan mot ambulanssjukvården.

Jag menar ärligt talat, hur många läser idag en VUB med syfte att få upp sin lön, jag tror samtliga gör det för att de är arbetslösa/vill ha annat jobb/mer ansvar/större kunskaper. Däremot är samtliga efteråt lite bittra över hur lönesituationen ser ut efter VUB.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/2 2008 14:40

Jag vill inte ha ett system där man måste var aiva/anesyrra INNAN man läser amb vubben. Däremot vill jag som du säger att man ska vara anställd i ambulansen och sedan börja sin utbildning. Det ebtyder att någon har bedömt ens lämplighet.

Det är helt fel det du säger att man kan jobba på rehab och sedan gå till ambulansen. Inte här i sthlm iaf. akut, slutenvård ska man ha jobbat med.

Du kan inte på KI ta bort 50-60 procent av utbildning om du jobbat i mabulans. Du kan däremot ta bort amb praktiken.. Men du måste gå samma timmar ändå, men det blir på andra arbetsplatser. DET kallar jag kompetenshöjning. Vart har du fått den uppgiften i från?

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 14/2 2008 21:30

Måste först fråga vad igentligen ambass menar med att Sjuksköterskeutbildningen inte är inriktad mot sjukvård? isf har jag då gått i den felaktiga tron i flera år... :) sen är de ju lite roligt att man vill ha läkare i bilarna för att dom har med djup i sin utbildning, men ratar sjuksköterskan före sjukvårdarna?

Min åsikt i sakfrågan är att en vubbad syrra med erfarenhet från olika akutvårdssektioner som iva, narkos och akuten gott klarar att sköta de patienter man stöter på tillsammans med en ambulanssjukvårdare.
Förstärkningslarm tycker jag att stockholms variant med Nassk verkar vara precis lämpligt, speciellt med tanke på deras mängdträning av dåliga patienter samt förmåga att organisera större sjukvårdsinsatser.

Jag måste säga att jag aldrig riktigt förstått vad läkarna tillför den prehospitala vården med dom begränsningar som finns. Ge istället Vubsyrran verktyg (utbildning, delegeringar och ansvar) att göra det vi förväntas.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 14/2 2008 21:48

Niklas Karlsson skrev:Jag vill inte ha ett system där man måste var aiva/anesyrra INNAN man läser amb vubben. Däremot vill jag som du säger att man ska vara anställd i ambulansen och sedan börja sin utbildning. Det ebtyder att någon har bedömt ens lämplighet.

Det är helt fel det du säger att man kan jobba på rehab och sedan gå till ambulansen. Inte här i sthlm iaf. akut, slutenvård ska man ha jobbat med.

Du kan inte på KI ta bort 50-60 procent av utbildning om du jobbat i mabulans. Du kan däremot ta bort amb praktiken.. Men du måste gå samma timmar ändå, men det blir på andra arbetsplatser. DET kallar jag kompetenshöjning. Vart har du fått den uppgiften i från?
Ledsen men jag formulerade mig klumpig. Visst skall det vara som du säger att de som får tillgodoräkna sig tid i amb får gå något annat. Tyvärr så har de jag pratat med som gått ambvubb tyckt att de inte har lärt sig så mycket mer. Men de har ofta lång erfarenhet av yrket innan innan.

Men om det är en kompetenshöjning att kunna säga att man varit 10 veckor på iva/narkos/förlossning/barn el liknande det håller jag inte med dig om. Med tanke på vad för patienter man möter i amb så är den bästa erfarenheten den man får från akutmott. Samma patunderlag bara mångdubbelt fler än man möter i amb. Enligt mig skulle det vara krav på minst 3 år från en större akutmott innan man är aktuell för amb om man skall kunna säga att man bidrar med kompetenshöjning.
To whom much is given, much is expected.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/2 2008 7:37

Du pratar om dom som har jobbat väldigt länge. Klart det då äe en kompetenshöjning att gå på de avd du radar upp. Varfös skulle man lära sig så mycket på en akutmottagning? det är ju samma patienter som man kört i tio år=?

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 15/2 2008 8:22

Jag menar att du skall ha arbetat på akuten innan du börjar i amb. Du kan inte jämföra hur många pat man träffar på akuten och i amb. Och dessutom så kan man på akuten diskutera och lära sig av duktiga läkare.

Så om någon går narkos/ivavubb och sedan börjar direkt på amb och aldrig håller på med narkos/iva, ser du set som en kompetenshöjning för amb med?
To whom much is given, much is expected.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/2 2008 8:54

Absolut! Om man har gedigen ambulanserfarenhet sedan tidigare.. Annars inte.. Sedan tycker jag av princip att man ska låta någon annan, som sedan vill jobba med det gå den utbildningen och inte ta plats från dem. Det finns en vubb för ambulansen.

Skriv svar