Akutbil/Prehospitalt akutteam

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Akutbil/Prehospitalt akutteam

Inlägg av Anonymous » 25/12 2005 14:58

Hej och god forsättning!

Sitter och funderar här i sundets pärla.
Förut fanns det AKUTBIL i Helsingborg (992). Härom dagen såg jag en (F.d?) AKUTBIL som det stod AKUTTEAM på. Tänkte inte på vilket radioanrops nummer den hade.
Är det samma bil i ny tappning? Eller hur ligger det till?
Var i Skåne finns det liknande bilar? Lund vet jag (993)!
Har även läst någonstanns att det skulle finnas LÄKARBIL.
Någon som kan reda ut begreppen? Ev foto är ett plus i kanten!

Cybermolle

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 10/1 2006 17:20

Hej och god fortsättning på dig med cybermolle!

Du har helt rätt för dig om f.d akutbil 32 992 i Helsingborg som numera kallas Pre-Hospitalt akutteam och har samma radionummer dvs 32 992. Likadana fordon finns även i Lund 32 993, Malmö 32 991 och i Kristianstad 31 991.

Bilarna är bemannade med Läkare och Sjuksköterska alt. Ambulanssjukvårdare, och utgår från respektive sjukhus akutmottagning.

Mer information finns på www.skane.se/kamber

Hoppas detta redde ut något för dig...
Senast redigerad av 1 Pre-Hospital, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/1 2006 18:21

Pre-Hospital skrev:Hej och god fortsättning på dig med cybermolle!

Du har helt rätt för dig om f.d akutbil 32 992 i Helsingborg som numera kallas Pre-Hospitalt akutteam och har samma radionummer dvs 32 992. Likadana fordon finns även i Lund 32 993, Malmö 32 991 och i Kristianstad 31 991.

Bilarna är utrustade med Läkare och Sjuksköterska alt. Ambulanssjukvårdare, och utgår från respektive sjukhus akutmottagning.

Mer information finns på www.skane.se/kamber

Hoppas detta redde ut något för dig...
Hello!

Mycket bra att man prioriterar denna bredd! Jag tror att detta är framtidens vingar! //BE SAFE
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 10/1 2006 18:33

Hoppas någon sund politiker kan sätta p för denna verksamhet som inte tillför ambulanssjukvården något! Resurserna kan användas bättre!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/1 2006 19:05

prehospital skrev:Hoppas någon sund politiker kan sätta p för denna verksamhet som inte tillför ambulanssjukvården något! Resurserna kan användas bättre!
STOPP!

Vakta din tunga! Detta är en naturlig del av framtiden! Bromsa den inte!
Blood Will Tell

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 10/1 2006 19:16

Stopp är rätt ord. Måtte inte detta vara framtiden för då är ambulanssjukvården illa ute med ett resursslöseri utan dess like som drabbar övrig hälso- och sjukvård (landstingen har som bekant inte oändliga resurser)!

Systemet med anestesiläkare och anestesisjuksköterska i ambulanshelikopter är däremot en helt annan sak.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 10/1 2006 22:10

Håller med Prehospital!

Akutbilarna i Stockholm går inte att bemanna på ett bättre sätt än de gör idag med de arbetsuppgifter de har. Kostnaderna är ungefär som för en vanlig ambulans. Stöd till ambulanssjukvården i form av kompetens för att söva(6 gånger i månaden), smärtlindra, intubera och ta över ledningsfunktion vid större olyckor så är det svårt att finna en bättre lösning. Skulle däremot deras uppgift vara att göra hembesök, skriva recept, Triage, ta emot patienter på akutmottagning och åka på larm så är erfarna anestesiologer bäst. Kostnaden fördubblades plötsligt.....

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 10/1 2006 22:18

Är lite nyfiken på hur du kan tycka detta är resursslöseri "prehospital".

Ser personligen bara fördelar med det här systemet. En utveckling i rätt riktning för ambulanssjukvården...

Men du kanske har någon information som jag har missat... Lyssnar gärna i så fall...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 10/1 2006 23:51

Är lite nyfiken på hur du kan tycka detta är resursslöseri "prehospital".

Ser personligen bara fördelar med det här systemet. En utveckling i rätt riktning för ambulanssjukvården...

Men du kanske har någon information som jag har missat... Lyssnar gärna i så fall.
Rätt använd kompetens måste vara ledstjärnan i allt vad vi sysslar med. Vi förvaltar allmänna medel i och med det måste vi använda pengarna vettigt och se var det gör bäst nytta. Det är något sjukvården tar ställning till varje dag. Är det inte värt att ge coloskopera alla över 50 år för att upptäcka tidiga tumörer ?Är det inte värt att undersöker alla aktiva ungdomar om de har någon defekt på hjärtat ? Bedömningen är sådan att det inte räddas tillräckligt mycket liv för vad det kostar. Inte så roligt för den enskilde som drabbas tyvärr, men vi har begränsat med medel. Allt måste sättas i rätt proportion . Är det rätt att ha anestesiläkare på dubbla jourlinjer för att eventuellt rädda ett liv på låt säga 10 000 patienter, finns förstås ingen statistik bara en uppskattning. En ambulanshelikopter med anestesiläkare och sjuksköterska kostar ca:30 miljoner. En höft operation kostar ca. 50 000 sKR. Är det inte rätt att 600 st höftpatienter borde få en ny höft och ett smärtfritt liv istället ?
Alla instutioner borde se över sin organisation för att se vad vi får ut mest av för pengarna. Sjukvården är otroligt dålig på att ta vara på den enskildes kompetens. Vi skulle kunna utföra mängder med uppgifter för att förbättra och utveckla vården och göra den billigare. Vi kan inte ha stuprörseende och enbart titta på våran egen organisation. Ge undersköterskor, sjuksköterskor större befogenheter och tillfälle att växa. Idag får sjuksköterska 1 med en dags erfarenhet göra samma sak som sjuksköterska 2 med trettio års erfarenhet. Vi utnyttjar våra erfarna sjuksköterskors och undersköterskors kapital alldeles för dåligt idag såväl hospitalt som prehospitalt.
Senast redigerad av 1 Tomas, redigerad totalt 11 gånger.
intubera mera !!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 11/1 2006 12:29

Sorry Nursemate, men ditt resonemang låter som en utopi! Kanske skulle ditt resonemang fungera i en ”planekonomisk” värld, vilken vi nu i stora delar av världen slutar vara. Planekonomiskt har du helt rätt i dina beräkningar, men saken rör ju för fasen medborgarnas bästa. Du skriver att sjukvården är otroligt dåliga på att ta vara på den enskilde individens kompetens! Med dem betalr ju inte för "ökad" kompetens i den offentliga vårdapparaten! Detta är ett faktum! Se bara på landstingsburen ambulanssjukvård! Ge större befogenheter!? Detta skall följas av ökade löner/arvoden! Vi kanske mer riktigt skulle lära oss av läkarsällskapet och se till att få betalt för våra tjänster!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 11/1 2006 14:06

Vad har detta resonemang med planekonomi att göra :twisted: Att låta alla komma till tals för att förbättra en organisation är väl knappast som förekommer i en plan ekonomi. Alla vet att det måste frigöras mer läkartid eftersom det inte blir fler läkare men desto fler patienter. Och om alla får slå sina kloka huvuden ihop och få komma till tals så vet jag att vi skulle förbättra sjukvården. Utifrån min position som anestesisjuksköterska så ser jag flera möjligheter att förbättra flödet. Och jag är övertygad om att alla kan bidra med något för att förbättra just på sin egen arbetsplats.Oavsett om det är vårdcentralen i Tärnaby eller rehah i Trelleborg. England ligger i framkant, just nu ligger att lagförslag att låta sjuksköterskor skriva ut recept till sina patienter.(ref vårdförbundets januarinummer) Och mig veterligen så är inte en UK en planekonomi änså länge.Löneutvecklingen är förvisso bedrövlig och en av orsakerna är avsaknaden av karriärstegar. Om vi likt en del paramedicfrälsta länder skulle ha olika nivåer på personalen så skulle vi ha något som liknar karriär. Idag finns det bara två steg som jag ser allmänsjuksköterska och vubbad sköterska.

Och sen kan man förstås ha invändingar för och emot privatsjukvård, själv har jag inga sådana. Men paradoxsalt så är inte ambulansfolket i Stockholm överbetalda där den privata arenan är som störst.
intubera mera !!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 11/1 2006 15:00

Tomas skrev: En ambulanshelikopter med anestesiläkare och sjuksköterska kostar ca:30 miljoner. En höft operation kostar ca. 50 000 sKR. Är det inte rätt att 60 st höftpatienter borde få en ny höft och ett smärtfritt liv istället ?
Vill inte vara petig men med Skövde matte så blir det 600 höfter....
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 11/1 2006 15:19

Tack Wernvik, det ska förstås vara 600st och inget annat. Jag har ändrat i texten nu // Tomas
intubera mera !!

Micke G

*suck*

Inlägg av Micke G » 11/1 2006 15:55

Åhh, att ni orkar...alla dessa sjuksköterskor som tror att de är doktorer...*suck*
Dessutom kan tilläggas att en läkare faktiskt har rätt att ta egna medicinska beslut och har förskrivningsrätt vilket kan gott o väl leda till att en mycket stor mängd patienter INTE behöver trsp i ambulans till sjukhus och belasta resterande vårdkedja.
Skitenkelt...en miljard läkare prehospitalt måste vara billigare och bättre -för alla en det jä...resursslöseri vi håller på med idag....avstannad näsblödning, klämd tumme, hinna in till stan till bolaget bla bla bla.....*suck igen* :(
/Micke.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 11/1 2006 16:05

Hello Thomas!

Roligt att du refrerar till UK! Ett land med fler saker som Sverige "kommer" ta lärdom av! Att en SSK eller en PARAMEDIC idag på många platser kan skriva ut vissa medikament är toppenbra! Detta är inget hut tal om! Men det finns en direkt koppling mellan "ökat ansvar" och arvode/lön. Att det saknas läkare är vi helt eniga om, varför jag förordar så många som möjligt att plugga i annat land, då vi tyvärr inte ökat antalet platser på läkarutbildningarna i Sverige!

Att AISAB, SAMARITEN, FALCK och SIRUS TAXI inte betalar några i betydande mått högre löner än landstingen är av det enkla skälet att många SSK idag är redo att jobba för samma slantar som en ambulanssjukvårdare, och många gånger lägre. Detta är ett reellt problem! Med en stark yrkeskår skulle denna lönedumpning hävas och med kraft sätta ett finalt stopp för denna "leklåda" av drömmare, i vilken tyvärr ambulansen blivit i vissa delar. Se bara på debatterna om tester! Fakta talar för att många inte vill höja standarden och kraven. I det sammanhanget faller ditt resonemng "platt fall" då det du eftersträvar är ökat ansvar till samma lön!

Vem kunde för 20 år sedan ana att vi skulle se denna låglönekulktur växa fram? Och mycket också möjliggjord av personer som är redo att hålla nere lönerna. Thomas! Jag ber dig abdikera från din uppfattning och bättre rikta lampan på lönen innan du ropar på mer att göra!

((PARAMEDICSYSTEMET KOMMER VISA OSS VÄGEN))
Blood Will Tell

Skriv svar