Lagfråga om utryckningsfordon

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Lagfråga om utryckningsfordon

Inlägg av Anonymous » 29/12 2005 10:44

Hej
Är det nån här som vet vilken lag och paragraf som talar om vad som krävs för att ett utryckningsfordon kan kallas för ett utryckningsfordon? Alltså vad som säger att bilen skall vara utrustad med just blåljus och sirener. Har letat men hittar bara en massa ordbajs och aldrig rätt lag.

Tacksam för snabb hjälp.

Användarvisningsbild
242tic
Inlägg: 46
Blev medlem: 15/6 2004 1:42
Ort: Stockholms län

Inlägg av 242tic » 29/12 2005 12:13

I Förordning om vägtrafikregister, 6 kap. Registrering av fordon, 9 § (SFS 2001:650) framgår vilka fordon som får registreras som utryckningsfordon.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010650.HTM

9 § Ett sådant motorfordon som anges nedan skall antecknas som utryckningsfordon, om det vid registreringsbesiktning enligt 6 kap. fordonsförordningen (2002:925) har godkänts eller i typintyg har betecknats som utryckningsfordon:
1. ett motorfordon som har godkänts vid lämplighetsbesiktning enligt 8 kap. 1 § 4 fordonsförordningen och som är inrättat för transport av sjuka eller skadade och är avsett att användas uteslutande för detta ändamål av den som ingår i en sådan organisation som avses i 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. ett motorfordon som är avsett att användas endast av en statlig brandkår eller en kommunal räddningskår eller av ett spårvägs- eller järnvägsföretag för att bereda hjälp vid eller förhindra olycksfall eller för att undanröja trafikhinder, eller av polis- eller tullpersonal eller personal vid Kustbevakningen i brådskande tjänsteutövning. Förordning (2002:945).


Utöver de ovan angivna fordonsägarkategorierna kan Vägverket enligt Förordning om vägtrafikregister, 20 kap. Bemyndiganden m.m., 4 §, andra stycket, 2 (SFS 2001:650) ge dispens för exempelvis gas- el- och vattenverks katastroffordon, fordon som används för transport av jourhavande läkare samt fordon som brukas för vissa brådskande blodtransporter.


I Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar (VVFS 2003:22) återfinns föreskrifterna om utryckningsfordons utrustning:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm

22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)

4 § Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

23 kap. Larmanordning på utryckningsfordon

Övergripande krav

1 § Larmanordning skall finnas på utryckningsfordon och får inte finnas på annat fordon. Larmanordning består av lykta och ljudanordning.
Utryckningsfordon som används endast av polispersonal, tullpersonal, personal vid kustbevakningen eller räddningstjänstens befäl behöver inte ha fast monterad lykta om i fordonet medförs motsvarande lykta som är avsedd att tillfälligt fästas på fordonet.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/12 2005 13:20

Tack för informationen. Det var precis vad jag letade efter :D

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Lagfråga om utryckningsfordon

Inlägg av AMBASS » 29/12 2005 13:20

Maul skrev:Hej
Är det nån här som vet vilken lag och paragraf som talar om vad som krävs för att ett utryckningsfordon kan kallas för ett utryckningsfordon? Alltså vad som säger att bilen skall vara utrustad med just blåljus och sirener. Har letat men hittar bara en massa ordbajs och aldrig rätt lag.

Tacksam för snabb hjälp.
Cheers Maul!

Denna fråga har varit uppe tidigare! Jag tror du av annan debattör fåt lite hänvisningar till lagtexten. När det gäller att ha blåljus monterat på bilen finns inget hinder, så länge dessa inte är inmonterade. Jag vet att det finns flera fordon med blåljus inom helt andra branscher. Träffade en rolik kille i Göteborg för några år sedan. Han hade köpt en ambulans och byggt om för ett annat ändamål. Den var fullsmockad med blåljus så jag frågade om inte polisen varit på honom. Flera gånger sa han skrattande, men det blev bara ombesiktning och sedan har jag låtit bli att koppla in dem! Jag har även sett dryckesleverantörer med blåramp.

Rolig fråga! Kanske skulle man slå upp en megaramp (alá USA) på taket!

BE SAFE Maul...
Blood Will Tell

Skriv svar