Betabion

Här diskuteras allt som rör läkemedelsbehandling inom ambulanssjukvården

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Betabion

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/4 2006 14:24

Hur många har det i sina väskor..

På vilken indikation använder ni det?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 18/4 2006 22:38

Är det verkligen någon ambulansorganisation som använder det?
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Eirik

Inlägg av Eirik » 19/4 2006 0:51

Betabion är ett läkemedel som innehåller en hög dos av B-vitaminet tiamin (vitamin B1) och det används om man har brist på tiamin.

Den viktigaste och vanligaste vitaminbristen vid alkoholberoende är brist på tiamin. Tiamin behövs för att nerver och muskler ska fungera. Om man har en lindrig brist kan man bli trött, få svårt att koncentrera sig och sämre aptit. Svårare brist kan orsaka förvirring och balans- och minnesrubbningar.
Noen i det hele tatt?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 9:55

Wernvik:

http://www.sll.se/cs-media/w_ambulans/x ... ion%20.pdf

Fotnot: länken fungerar ej//ambus, moderator

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 19/4 2006 14:30

Vore kul att höra om "någon" nån gång ansett att Betabion skulle vart lämpligt att ha på en körning...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/4 2006 22:13

Hej Niklas!

Är indikationen på Betabion misstanke om akut encefalit (Wernicke-Korsakoffs syndrom)?

Då kontraindikationerna är få borde läkemedlet kunna ges även vid minsta misstanke om Tiaminbrist. Gravt alkoliserad patient med neurologiska symtom som snabba ögonrörelser, ögonpareser, svaghet, smärta, förvirring (Jourläkarboken). Dödsfall förekommer om dessa inte får Tiamin snabbt. Jag har aldrig varit med om någon patient som uppvisat ovanstående symtom fast att de flesta alkolister har Tiaminbrist.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 20/4 2006 0:33

Som sagt! Att ha massa läkemedel i ambulanserna kostar, är det sällan man stöter på sånna här patienter så tycker jag inte att det är befogat, ett rehydrex o syrgas borde hålla dom vid liv tills sjukan.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 20/4 2006 8:19

Kanske någonting som man skulle kunna låta akutbilarna ha, och sedan låta SOS larma ut dessa när misstanke om tiaminbrist finns?

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/4 2006 10:55

zAjben skrev:Kanske någonting som man skulle kunna låta akutbilarna ha, och sedan låta SOS larma ut dessa när misstanke om tiaminbrist finns?
Du menar de som bör vara stationerade på akutmottagning så att det tar lika lång tid att köra ut till patient som att köra patient till akutmott? :lol:

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Betabion

Inlägg av kenlav » 20/4 2006 11:09

Niklas Karlsson skrev:Hur många har det i sina väskor..

På vilken indikation använder ni det?
Stockholm har Betabion för att ge till bland annat etyliker med Diabetes innan man sprutar Glukos.
För att motverka att patienten utvecklar (Wernicke-Korsakoffs syndrom)
Kenneth.
Aisab City

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/4 2006 13:09

Betabion är ett LM som absolut skall finnas i ambulanserna. Ger du inte Betabion innan du ger kolhydrater till en patient med tiamin brist t.ex. etyliker kan du förvärra hjärnskadan (Wernickes encefalopati), vilket kan leda till formen Korsakoffs psykos som är irreversibel. Har patienten hypoglykemi och är etyliker skall man ge Betabion innan glukos. Detta är inget som kan vänta tills man kommer till ett sjukhus!

Framtidsmåls inlägg kan jag inte alls hålla med om. Vad är de som kostar pengar? Rehydrex skall ges med försiktighet vid diabetes.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 20/4 2006 14:42

Gino: Vet bara att det är en sak som står på pappret och en sak i verkligheten, det jag menar med mitt inlägg är att jag och troligtvis många på forumet aldrig tidigare hört om betabion i ambulanserna. Och de diabetiker du pratar om "borde" ju i sånna fall ha fått preparatet utskrivet av läkare att använda vid hypoglukemi. Vet att många riktlinjer säger att vid diabeteskoma så ska man inte låta någon tid kastas bort(kör sprutan i låret rakt genom kläderna). Kan ju bara tala för mig själv att jag på en dålig diabetiker inte skulle ge mig tid att fippla med en extra spruta. Diabetiker med tiaminbrist bör i sånna fall ha betabion i färdiga pennor med sig tillsamans med komasprutan. Finns massvis med ovanliga åkommor som man skulle kunna ge läkemedel som profylax mot, anser att det vore i stora drag bortkastade skattepengar att ha dom i ambulansen, som nån tidigare så så kan det ju vara ett preparat för akutbilarna. Skulle man sätta dom i ambulansen och förespråka deras användning så skulle preparatet ges till varenda diabetiker, för jag tror inte att gemene man kan konstatera nån tiaminbrist i en ambulans=väldigt mycket pengar som kastas bort!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/4 2006 14:49

framtidsmål:
De patienter som jag ger Betabion till tillhör knappast det klientel som går till doktorn, än mindre går på apoteket för att köpa de lm som hon skrivit ut..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/4 2006 15:16

Framtidsmål skrev:Gino: Vet bara att det är en sak som står på pappret och en sak i verkligheten, det jag menar med mitt inlägg är att jag och troligtvis många på forumet aldrig tidigare hört om betabion i ambulanserna. Och de diabetiker du pratar om "borde" ju i sånna fall ha fått preparatet utskrivet av läkare att använda vid hypoglukemi. Vet att många riktlinjer säger att vid diabeteskoma så ska man inte låta någon tid kastas bort(kör sprutan i låret rakt genom kläderna). Kan ju bara tala för mig själv att jag på en dålig diabetiker inte skulle ge mig tid att fippla med en extra spruta. Diabetiker med tiaminbrist bör i sånna fall ha betabion i färdiga pennor med sig tillsamans med komasprutan. Finns massvis med ovanliga åkommor som man skulle kunna ge läkemedel som profylax mot, anser att det vore i stora drag bortkastade skattepengar att ha dom i ambulansen, som nån tidigare så så kan det ju vara ett preparat för akutbilarna. Skulle man sätta dom i ambulansen och förespråka deras användning så skulle preparatet ges till varenda diabetiker, för jag tror inte att gemene man kan konstatera nån tiaminbrist i en ambulans=väldigt mycket pengar som kastas bort!
Med tanke på de skador vi kan åsamka patienten genom att inte ge Betabion innan glukos så anser jag att det inte tar sålång tid att injecera det innan Glukos. Vi tar oss tid att sätta infart för att kunna ge Glukos... vilket vi bara kan ge iv. Det är om nått att spara på skattepengar... Dessutom ges det inte till varje diabetiker utan etyliker med diabetes som hamnat i koma
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 20 gånger.

AuF

Inlägg av AuF » 20/4 2006 15:21

Den littertur som finns skrivit om WKS lägger alla stor vikt vid att man i ett så tidig skede som möjligt ger tiamin. Framför allt då vid insulinkoma hos etyliker. Vid injektion av glucagon eller glukos ökar kraftigt behovet av tiamin och därmed också risken för utvecklande av WKS.


Etyliker är ju som niklas skriver tyvärr en svårt patientgrupp att behandla profylaktiskt genom primärvård.

Är inte jätte insatt i syndromen, men då inga konrtaindiktationer finns på Betabion så kanske man borde göra som novisen föreslår.

Hur använder du preparatet Niklas ? Vilka indikatoner ger du Betabion på ?

Skriv svar